2478
Sök

Sportluftfilter

55 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej jag undrar varför man har öppet sportluftfilter? är det att rekomendera?

Forummoderator
26 341 Inlägg
15 oktober 2013
#2
beqq skrev:
Hej jag undrar varför man har öppet sportluftfilter? är det att rekomendera?

1. Det ser sportigare ut. I vissa bilar - läs riktigt trimmade - så ger det faktiskt även lite mer effekt än vanliga originalfilter.

2. Beror på vad för bil man egentligen har. I regel är ett nej passande.

I övrigt var topicen inte mycket att hänga i julgranen för..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

716 Inlägg
15 oktober 2013
#4
På din 540 kommer ljudet ur V8an höras högre. Sök klipp på youtube så förstår du vad jag menar


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
15 oktober 2013
#5
jag antar att man har tagit med sig det från moppe tiden ...

ser enbart grymt oseriöst ut och är i regel sämre för motorn. Bäst är oftast ett nytt orginalfilter, ger mest effekt också
På vissa extrema bilar så kan man ha nytta av ett bra sportluftfilter

Har en bil sportluftfilter brukar jag antingen backa eller pruta kraftigt pga detta


Filosof
99 Inlägg
15 oktober 2013
#6
Varför är det sämre för motorn? Motivera tack.

Läs här Beqq, denna tillverkare har filter som i de absolut flesta fall ger en blygsamt högre effekt kombinerat med ett något sportigare ljud (som mest på turbobilar dock).
http://www.knfilters.com/search/appsear … ngine=4.4L


133 Inlägg
15 oktober 2013
#7
Nog enklast med en lista över vad som kan vara sämre för motorn med öppet
1.97% av alla montage är slarvigt utförda vilket gör att motorn kommer att ta in varmare luft och på så vis tappa hk (ju lägre insugstemp desto fler hk i princip)
2.Om filtret är litet betyder detta att det inte filtrerar så mycket (stora porer) och skitar då ner motor m.m.
3.Om filtret är stort så blir det precis som 1 att skärma av.
4.Oljan från luftfiltret kladdar igen LMM, vissa bilars LMM går sönder ganska snabbt och vissa kan köra längre, dock om man plockar upp LMM så kan man se att oljan lägger sig som en beläggning runt sensortrådarna och gör LMM mindre nogrann.
5.Om man nu har ett oljefritt filter så innebär detta ännu sämre reningsförmåga med liknande resultat som 2.

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
15 oktober 2013
#8

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
15 oktober 2013
#9
är som sagt bara trams med sportluft filter ... nackdelarna är förklarade här i tråden innan och kolla på filmen så ser man även att cai ofta är onödigt också


6 Inlägg
16 oktober 2013
#10
Vill tillägga att besiktningsmännen kan se ner på det om de har en dålig dag, och då får du ombes där du får sätta tillbaka originalfilter.

Ps. Kör med original.

KHRacing
17 oktober 2013
#11
O så gör vi mitt sedvanliga tillägg i sportfilterstrådar :-)

Tag valfri standard Honda Civic Type R 2004.. 200hk original.

slit av orginalluftburk med tillhörande matarslangar från fronten

montera ett AEM (märket) CAI (Cold air intake) Detta är ett alu-rör som sitter mellan
spjällhus & ett AEM S P O R T L`U F T F I L T E R..

detta ger då. förutsatt att man har gjort allt rätt.

20 + hk - utan andra moddar - alltså 10% effektökning med ett filter

Med vänlig hälsning Kristian

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 oktober 2013
#12
KHRacing skrev:
O så gör vi mitt sedvanliga tillägg i sportfilterstrådar :-)

Tag valfri standard Honda Civic Type R 2004.. 200hk original.

slit av orginalluftburk med tillhörande matarslangar från fronten

montera ett AEM (märket) CAI (Cold air intake) Detta är ett alu-rör som sitter mellan
spjällhus & ett AEM S P O R T L`U F T F I L T E R..

detta ger då. förutsatt att man har gjort allt rätt.

20 + hk - utan andra moddar - alltså 10% effektökning med ett filter

Med vänlig hälsning Kristian

då måste det varit en mongolid som konstruerade de orginal prylarna

eller så är orginal grejjerna en medveten strypning
Senast redigerat av CHEEVA (17 oktober 2013)


KHRacing
17 oktober 2013
#13
CHEEVA skrev:
då måste det varit en mongolid som konstruerade de orginal prylarna

eller så är orginal grejjerna en medveten strypning

ne, men en extremt smart litn japan som lyckats bebehålla den tilltänkta orgnaleffekten på en så pass liten o högvarvig motor smile öppna en orginalburk så ser det som rena virrvarret utav luftkorridorer

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
17 oktober 2013
#14
KHRacing skrev:
CHEEVA skrev:
då måste det varit en mongolid som konstruerade de orginal prylarna

eller så är orginal grejjerna en medveten strypning

ne, men en extremt smart litn japan som lyckats bebehålla den tilltänkta orgnaleffekten på en så pass liten o högvarvig motor smile öppna en orginalburk så ser det som rena virrvarret utav luftkorridorer

med andra ord en medveten strypning för att hålla nere effekten, då kan jag tänka mig att de kan ge lite effekt... men ställer mig ändå tveksam till 20 hästar. 10% effekt ökning är väldigt mycket
Senast redigerat av CHEEVA (17 oktober 2013)


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2013
#15
HASSELITO skrev:
Varför är det sämre för motorn? Motivera tack.

Läs här Beqq, denna tillverkare har filter som i de absolut flesta fall ger en blygsamt högre effekt kombinerat med ett något sportigare ljud (som mest på turbobilar dock).
http://www.knfilters.com/search/appsear … ngine=4.4L

Du har fel.  I de flesta fall ger det sämre effekt i praktiken!!

Väger du 300kg bara för att du hoppar på vågen? Nej...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 oktober 2013
#16
KHRacing skrev:
O så gör vi mitt sedvanliga tillägg i sportfilterstrådar :-)

Tag valfri standard Honda Civic Type R 2004.. 200hk original.

slit av orginalluftburk med tillhörande matarslangar från fronten

montera ett AEM (märket) CAI (Cold air intake) Detta är ett alu-rör som sitter mellan
spjällhus & ett AEM S P O R T L`U F T F I L T E R..

detta ger då. förutsatt att man har gjort allt rätt.

20 + hk - utan andra moddar - alltså 10% effektökning med ett filter

Med vänlig hälsning Kristian

På en S40 turbo kan man hitta 40hk utan att röra luftburken alls :-)

Man kan även byta massa saker och hamna på 0hk *PANG* :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

KHRacing
17 oktober 2013
#17
Bullet--- skrev:
Man får inga 20 hk extra för att slänga på ett filter på en Civic K20, K20 i Integra DC5 type r(även Civic Type R FD2) bygger på samma motor fast med andra kammar och lite annat godis, den ligger på 220 hk original och man kommer inte upp i lika mycket effekt med att slänga på ett luftfilter som att slänga på kammar, insug, etc. Finns det någon länk på det du syftar på, källa? Bänkning före och efter och garantier att INGET är gjort med bilen förutom ett CAI? Ett CAI ger effekt men inga 20 hk tyvärr.

detta var en 7-8 år sedan <6 det fanns <7finns säerkligen hur måna filmer somhelst eller snack på diverse hondaforum om detta. så jag vet att det var exakt så.
jag orkar ijte ta fram en länk eftersom jag är halvt "borta i skallen just nu pga för mkt piller.

vet att testerna gjordes utav usa´s större motortidningr.. road <6 track eller honda-"nånting"
bara söka o se. lycka till

KHRacing
17 oktober 2013
#18
torpis skrev:
På en S40 turbo kan man hitta 40hk utan att röra luftburken alls :-)

Man kan även byta massa saker och hamna på 0hk *PANG* :-)

ja det finns ju "80" hästars cjipp till auDI s2...

ITSFUN TRIMCHIPP ISTHLM TOG FRAM ETT 20 HÄstars chip till Civic type Rför ett antal år sedn okså
Senast redigerat av KHRacing (17 oktober 2013)

648 Inlägg
17 oktober 2013
#19
Beror ju på märke/modell men många bilar är medvetet strypta från Fabrik tex Ford Fiesta ST och där ger ett sportluftfilter mer effekt och en märkbar skillnad, min förra Honda Integra svarade bra på eftermarknadsluftfilter också men då ska det tilläggas att det var ett  CAI(Cold air intake) av samma konstruktion som orginalet fast mindre restriktivt.

Flesta bilar svarar bra på "sportluftfilter" om det är av modell CAI och inte bara ett stort filter rakt i motorrummet.


1 224 Inlägg
17 oktober 2013
#20
Jag brukar switcha fram och tillbaka på Aem filtret och originalburken på min TypeR.
Bättre ljud får jag från motorn, men bilen gör i stort sett exakt samma tider. Så något snack om 20 hästar är det ju inte.

i-vtec Do you?


Sök