23 oktober 2013
Trådstartare
Tjena, alltså nu håller jag på att slita av mig håret för jag blir så jävla less för att jag inte hittar felet.
Vi börjar från början!
Jag har Diesel konverterat en Volvo 744 som hade en b230a motor i. Allt gick väldigt bra och vi gjorde allt seriöst. Köpte dom grövsta kablarna jag hittade, Köpte ett helt nytt 110 amp batteri så jag skulle kunna dra igång aset. Aja iallafall så vart vi klar med hela bygget förra veckan och allt va skit bra. Vi körde lite granna på helgen och ingenting va fel, han laddade över 14 volt. Det ända som va var att vi inte hade ett avgassystem.
Så nu denna vecka har vi börjat byggt avgassystem. Men sen när vi hade kört lite och hade stängt av han och skulle få igång han igen lite senare så märkte vi att start motorn inte gick runt nå snabbt, så när vi fick igång den så tog vi fram mätinstrumentet och mätte, Då stog den på typ 11,97 volt och när man gasade typ 12,12. Och så har det varit nu och jag håller på att bli tokig, Jag kan inte längre starta den på nyckeln för att den laddar inte upp batteriet tillräckligt. Om jag stannar och stänger av den, Så kan jag starta den inom en kort period, Men sen när den kallnat lite så går det inte.
Det vi har gjort är att vi först bytte generator kolen (laddnings regulatorn), men det vart inge bättre av de. Så då bytte vi generator i hopp om det. Men fortfarande så vandrar det bara mellan 11,90 upp till 12.30 ibland när man gasar och runt 12 på tomgång. Så då testa vi chocka generatorn med en d+ direkt från batteriet. Ingen skillnad då heller. Tog en startkabel och kopplade den på batteriet och satt den på B+ på generatorn. Men fortfarande så laddar den lika dåligt.. Kan nån snäll själ hjälpa mig lösa detta mysterium innan jag eldar upp fanskapet ! :mad:
EDIT: Kanske ska lägga till att jag har en polare som också har en D24Tdic i en A-traktor som har samma fel. hans laddar också jätte dåligt. Men av nån konstig anledning så fick vi till det 1 gång idag när vi tog en startkabel och kopplade på batteriet och till B+ på generatorn Då efter ett tag gick hans upp och laddade 13,89 volt. Då stängde vi av den och startade den igen, Då laddade den bara 12 igen även när vi testade med startkabel igen.
Senast redigerat av Hogdahl (23 oktober 2013)