4393
Sök

Vad är det för skillnad på oljor?

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
Alla motorer ska ha sin egen olja, men vad är det egentligen för skillnad på dessa oljor?

2T och 4T ska ha olika oljor. Sen finns det en hel drös med olika viskositet för oljorna. En del oljor är helsyntet, andra inte. Vissa påstår att helsyntet bara är nonsens och att det inte behöver vara bättre än halvsyntet. Vissa påstår att man lika bra kan köra 4T olja i en 2T.

Vad fan är skillnaden mellan alla olika oljor? Olja som olja vad fan? Blir vi lurade på massor av pengar bara för att etiketterna ser häftiga ut?

Vad händer om jag råkar köra min bil på motorolja som är till för båtar?

349 Inlägg
25 oktober 2013
Hur långt är ett snöre?

En del oljor tål värme bättre
En del oljor smörjer sämre
En del oljor är tjockare
En del oljor är tunnare
En del oljor går inte ihop med kyla
Ja listan kan göras lång.

Det du skrev "Olja som olja vad fan" pröva med den metoden wink

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
cewee skrev:
Hur långt är ett snöre?

En del oljor är tjockare
En del oljor är tunnare

Varför skulle man vilja ha en olja som smörjer sämre? Ju bättre en olja smörjer desto mindre slits motorn, så varför skulle man vilja ha en olja som smörjer sämre?

349 Inlägg
25 oktober 2013
Diskolaro skrev:
cewee skrev:
Hur långt är ett snöre?

En del oljor är tjockare
En del oljor är tunnare

Varför skulle man vilja ha en olja som smörjer sämre? Ju bättre en olja smörjer desto mindre slits motorn, så varför skulle man vilja ha en olja som smörjer sämre?

För motorerna kanske skiljer sig lite i hur dem är uppbyggda och arbetar?

Forummoderator
9 299 Inlägg
25 oktober 2013
Diskolaro skrev:
cewee skrev:
Hur långt är ett snöre?

En del oljor är tjockare
En del oljor är tunnare

Det är det kanske ingen som vill, men handlarna kanske rekommenderar en sämre olja bara för att de har avtal med tillverkaren. Det bästa exemplet måste vara VAG som hällde GTX 15-40 i alla deras bilar på 80talet. Fyfan, vilken dynga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Diskolaro skrev:
cewee skrev:
Hur långt är ett snöre?

En del oljor är tjockare
En del oljor är tunnare

Det är det kanske ingen som vill, men handlarna kanske rekommenderar en sämre olja bara för att de har avtal med tillverkaren. Det bästa exemplet måste vara VAG som hällde GTX 15-40 i alla deras bilar på 80talet. Fyfan, vilken dynga.

Säger mig inget.

604 Inlägg
25 oktober 2013
Ja olja är olja men det som skiljer är olika additiv ioljan som ger olika egenskaper om man talt 4t olja.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

338 Inlägg
25 oktober 2013
Diskolaro skrev:
caromania skrev:
Diskolaro skrev:

Säger mig inget.

15 i 15-40 betyder att den inte behåller viskositeten ("rinigheten") vid ca -25(?). till skilldnad  mot "vanliga" oljor som 5-40 och 10-40 som smörjer bättre vid låga grader.

1 938 Inlägg
25 oktober 2013
En 2taktsolja är bra till 2takt eftersom den blandar sig bra med bensin och ryker mindre, som exempel typ...
En motorolja mineral 10 30 e nog inte bra att hälla i en nyare bil som har annat tryck i överströmningsventilen på oljepumpen, det skulle resultera i ett högre oljetryck men markant lägre flöde. Liftare och smådetaljer skulle inte må så bra då, sen finns det motorer, i synnerligheter motorcykelmotorer som använder rull-lager istället för glidlager till vevaxel, där erfordras annan olja som är "sämre" användas, ur perspektiv för vad man bör hälla i en modern bilmotor.

Enjoy.

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
En 2taktsolja är bra till 2takt eftersom den blandar sig bra med bensin och ryker mindre, som exempel typ...
En motorolja mineral 10 30 e nog inte bra att hälla i en nyare bil som har annat tryck i överströmningsventilen på oljepumpen, det skulle resultera i ett högre oljetryck men markant lägre flöde. Liftare och smådetaljer skulle inte må så bra då, sen finns det motorer, i synnerligheter motorcykelmotorer som använder rull-lager istället för glidlager till vevaxel, där erfordras annan olja som är "sämre" användas, ur perspektiv för vad man bör hälla i en modern bilmotor.

Enjoy.

Här tappade jag bort mig helt.

1 938 Inlägg
25 oktober 2013
Övertrycksventil, my bad. Trycket för att öppna denna varierar från bil till bil, gamla bilar som gjordes för att köras på mineralolja på sin tid kräver ett högre tryck för att öppna denna än den moderna bilen som körs på olja med konsistens a'la vatten.

Skulle du hälla en 40olja i en modern motor skulle du ha samma tryck fram till lager, liftare, oljesprutmunstycken osv som med den tunna oljan, men flödet skulle bli lägre.

6 738 Inlägg
26 oktober 2013
2006 tömde jag gräsklipparen på olja o hällde i matolja som man har i köket bara för att se hur länge det skulle funka. och den har jag klippt gräset med var enda gång sen 2006 o den går än big_smile utan problem.

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
2006 tömde jag gräsklipparen på olja o hällde i matolja som man har i köket bara för att se hur länge det skulle funka. och den har jag klippt gräset med var enda gång sen 2006 o den går än big_smile utan problem.

Ja precis! Olja som olja. smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 oktober 2013
Diskolaro skrev:

Vad kör du för bil Diskolaro?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Diskolaro skrev:

Vad kör du för bil Diskolaro?

Den bästa såklart, E30!

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 oktober 2013
Egentligen hade jag tänkt skriva en hel del om motorolja och förklara oklarheter men det verkar som att trådskaparen enbart vill få fram att det inte är någon skillnad mellan oljorna och då är det rätt poänglöst att förklara roll

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
Slash skrev:
Egentligen hade jag tänkt skriva en hel del om motorolja och förklara oklarheter men det verkar som att trådskaparen enbart vill få fram att det inte är någon skillnad mellan oljorna och då är det rätt poänglöst att förklara roll

Nejdå, jag förstår att vissa oljor har speciella egenskaper. Jag är däremot lite skeptisk till att det är SÅ himla noga. Varför skulle man inte kunna hälla i 4T-olja i en 2T maskin t.ex?

Muttley
26 oktober 2013
Diskolaro skrev:
Slash skrev:

Nejdå, jag förstår att vissa oljor har speciella egenskaper. Jag är däremot lite skeptisk till att det är SÅ himla noga. Varför skulle man inte kunna hälla i 4T-olja i en 2T maskin t.ex?

Du skrev lite om båtmotor.  2 takts motor är oftast utombordare och den oljan du använder är tillsatsolja i bensinen.  Enda oljan i min åtminstone är till växelhuset. 
Dessutom är de pentamotorer i båtar och de skall helst tåla lite mer.  Vilket kan kännas överdrivet i bil?

Ta min båtmotor, för mycket olja så blir de rökridåer.

Gammal motor behöver oftast tjockare olja och tvärtom.   Men de är rekommendationer, vill du inte följa tillverkarens rek så är de upp till dig.    Om du har garantier och liknande på din bil och använder helt fel olja kan jag inte tänka mig att de vill hjälpa dig heller.
Senast redigerat av tkd_rille (26 oktober 2013)

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:
Slash skrev:

Du skrev lite om båtmotor.  2 takts motor är oftast utombordare och den oljan du använder är tillsatsolja i bensinen.  Enda oljan i min åtminstone är till växelhuset. 
Dessutom är de pentamotorer i båtar och de skall helst tåla lite mer.  Vilket kan kännas överdrivet i bil?

Gammal motor behöver oftast tjockare olja och tvärtom.   Men de är rekommendationer, vill du inte följa tillverkarens rek så är de upp till dig.    Om du har garantier och liknande på din bil och använder helt fel olja kan jag inte tänka mig att de vill hjälpa dig heller.

Men nej, jag förstår att en båtmotor må behöva andra egenskaper i oljan än en bilmotor. Men att hälla i 4T-olja i växellådan på en 2T cross förstår jag inte hur skulle kunna skada nånting. Där känns det mest som att tillverkarna bara klistrar på olika etiketter på samma olja, och höjer priset lite. Man känner sig så lurad. Men vad ska man göra när man inte vet säkert hur oljan fungerar?

Muttley
26 oktober 2013
Diskolaro skrev:
tkd_rille skrev:
Diskolaro skrev:

Men nej, jag förstår att en båtmotor må behöva andra egenskaper i oljan än en bilmotor. Men att hälla i 4T-olja i växellådan på en 2T cross förstår jag inte hur skulle kunna skada nånting. Där känns det mest som att tillverkarna bara klistrar på olika etiketter på samma olja, och höjer priset lite. Man känner sig så lurad. Men vad ska man göra när man inte vet säkert hur oljan fungerar?

Vad menar du där?  Vet du inte hur du ska göra?   Om du är osäker tar du väl och kollar i instruktionsboken där de garanterat står.

Sök