Bli expert på motorolja
Vad betyder det som står på oljeflaskan? Och
är inte syntetolja bara en konstgjord smörja?
Förresten, varför behöver man inte längre byta olja
till vintern? Okunskapen och begreppsförvirringen
är stor när det gäller motoroljor. Framför allt kunderna,
men också personalen bakom disken, har
ibland svårt att skilja på olika begrepp. Låt oss med
hjälp av följande text fördjupa dina kunskaper i en
produkt som du som bilägare aldrig kan vara utan.
Råolja
Låt oss börja från ”början” med råoljan. Den kan
man hitta på många platser på vår jord. Men
beroende på var, så kan egenskaperna variera
högst påtagligt. Råoljan kan vara allt från ljus
sirapsliknande till kolsvart som får grävas med
spade! Råoljan består av ett ”hop-plock” av olika
”byggstenar” (kolväten). Dessa byggstenar kan
man sortera efter storlek i ett raffinaderi, sk destillation.
En del av dessa byggstenar passar, mer
eller mindre bra, till att ”bygga” en basolja, som
är huvudkomponenten i en motor- eller transmissionsolja.
Vid ett raffinaderi tillverkas det vanligtvis
4–5 olika basoljor av varierande kvalitet och viskositet
(trögflutenhet) som kan användas till att göra
en motorolja. I detta sammanhang får man inte
glömma de syntetiska basoljorna som består av
ett fåtal utvalda komponenter som ”kopplats ihop”
kemiskt, på ett sådant sätt att speciellt önskvärda
egenskaper erhålles. Mer om detta längre fram.
Basolja
Vare sig man använder den ena eller andra basoljan,
så duger den egentligen bara till att smörja
gångjärnen i bildörren med. En modern motorolja
skall göra mycket mer än smörja. Förutom att
minska friktion och slitage skall den hålla motorn
ren från slam och sotavlagringar, förhindra rostbildning,
kyla motorns inre varma delar samt inte minst
täta motorns inre läckage. För att oljan skall klara
allt detta måste man tillsätta olika tillsatsmedel, så
kallade additiv. Vissa motoroljor kan innehålla ända
upp till 20% av dessa additiv. Additiv är komplicerade
kemiska substanser som tillsätts oljorna i
noggrant bestämda proportioner. Bakom dagens
moderna motoroljor ligger ett synnerligen omfattande
forsknings- och provningsarbete, som avgör
vilken typ och mängd av basoljor och additiv som
skall ingå i den färdiga motoroljan.
Basolja
Vare sig man använder den ena eller andra basoljan,
så duger den egentligen bara till att smörja
gångjärnen i bildörren med. En modern motorolja
skall göra mycket mer än smörja. Förutom att
minska friktion och slitage skall den hålla motorn
ren från slam och sotavlagringar, förhindra rostbildning,
kyla motorns inre varma delar samt inte minst
täta motorns inre läckage. För att oljan skall klara
allt detta måste man tillsätta olika tillsatsmedel, så
kallade additiv. Vissa motoroljor kan innehålla ända
upp till 20% av dessa additiv. Additiv är komplicerade
kemiska substanser som tillsätts oljorna i
noggrant bestämda proportioner. Bakom dagens
moderna motoroljor ligger ett synnerligen omfattande
forsknings- och provningsarbete, som avgör
vilken typ och mängd av basoljor och additiv som
skall ingå i den färdiga motoroljan.
Viskositet
Det första man brukar se på oljeflaskan är oljans
viskositetsklass enligt SAE-systemet, t ex SAE
5W-40. Denna beteckning talar om för oss hur
trögflytande oljan är vid kallstart och hur lättflytande
vid varm motor och belastning. OBS! SAEbeteckningen
har inget med oljans kvalitet att göra,
som många tycks tro, utan talar endast om oljans
flytegenskaper.
SAE-systemet består av ett antal ”vinterklasser”,
0W, 5W, 10W, 15W samt ett antal ”sommarklasser”,
20, 30, 40, 50, 60. Ju högre siffra inom
respektive klass desto tjockare olja. Om det står
t ex SAE 20 eller SAE 30 på oljeflaskan, så talar
man om en SINGLEGRADE olja. Nu för tiden är det
dock vanligare med s k MULTIGRADE oljor, som
är en kombination av vinter- och sommarklasser
t ex 5W-40. Vilken klass är då bäst för min motor?
Om man tittar i instruktionsboken för bilen så får
man svaret på den frågan. Rent generellt kan man
dock säga att normalbilisten inte behöver använda
något annat än SAE 5W-40 eller 10W-40. Om man
bor i norra Sverige och behöver extra goda vinteregenskaper
så är SAE 5W-40 ett bra alternativ.
En 5W-40 olja är alltid helsyntetisk och ger därför
stora fördelar även för både normala motorer och
motorer med hög effekt och hög kompression. Om
du kör hårt eller med tung last, t ex husvagn, är
denna olja också att rekommendera. En 10W-40
olja är däremot ofta delsyntetisk och av något lägre
kvalitet än en helsyntetisk olja. Den delsyntetiska
oljan är ett bra alternativ om du vill sluta använda
mineralolja och ge din motor lite bättre smörjning
men det går givetvis lika bra att byta direkt från
mineralolja till helsyntetisk också.
Kvalitetsklasser
Vidare så hittar man också i texten på oljeflaskan
de olika kvalitetsklasserna. Och det är här det
svåra börjar. Förenklat kan man säga att det finns
två stora och flera små kvalitetssystem. Det ena av
de två stora är det amerikanska API-systemet, vilket
också har funnits längst på marknaden.
API
API-systemet (American Petroleum Institute) är ett
klassificeringssystem för oljor till bensin- och dieselmotorer
samt transmissioner.
API koderna är uppbyggda av en S kod (gäller
bensinmotorer) samt en C kod (gäller dieselmotorer).
I tabellen nedan ser du en grov uppdelning
för de olika klasserna. Ju längre in i alfabetet som
bokstav nummer två efter S respektive C är, desto
högre klassad olja. Eftersom t ex L kommer efter
J i alfabetet så är en API SL olja bättre än en API
SJ olja. Om det i bilens handbok står att motorn
kräver t ex en olja av kvalitet API SG kan naturligtvis
oljor av kvaliteterna API SH, SJ eller SL också
väljas, då dessa är av en högre kvalitetsklass än
API SG.
Många oljor kan idag användas både till bensinmotorer
och dieselmotorer. Då kan det på oljeflaskan
stå t ex API SL/CF.
Vad betyder det som står på oljeflaskan? Och
är inte syntetolja bara en konstgjord smörja?
Förresten, varför behöver man inte längre byta olja
till vintern? Okunskapen och begreppsförvirringen
är stor när det gäller motoroljor. Framför allt kunderna,
men också personalen bakom disken, har
ibland svårt att skilja på olika begrepp. Låt oss med
hjälp av följande text fördjupa dina kunskaper i en
produkt som du som bilägare aldrig kan vara utan.
Råolja
Låt oss börja från ”början” med råoljan. Den kan
man hitta på många platser på vår jord. Men
beroende på var, så kan egenskaperna variera
högst påtagligt. Råoljan kan vara allt från ljus
sirapsliknande till kolsvart som får grävas med
spade! Råoljan består av ett ”hop-plock” av olika
”byggstenar” (kolväten). Dessa byggstenar kan
man sortera efter storlek i ett raffinaderi, sk destillation.
En del av dessa byggstenar passar, mer
eller mindre bra, till att ”bygga” en basolja, som
är huvudkomponenten i en motor- eller transmissionsolja.
Vid ett raffinaderi tillverkas det vanligtvis
4–5 olika basoljor av varierande kvalitet och viskositet
(trögflutenhet) som kan användas till att göra
en motorolja. I detta sammanhang får man inte
glömma de syntetiska basoljorna som består av
ett fåtal utvalda komponenter som ”kopplats ihop”
kemiskt, på ett sådant sätt att speciellt önskvärda
egenskaper erhålles. Mer om detta längre fram.
Basolja
Vare sig man använder den ena eller andra basoljan,
så duger den egentligen bara till att smörja
gångjärnen i bildörren med. En modern motorolja
skall göra mycket mer än smörja. Förutom att
minska friktion och slitage skall den hålla motorn
ren från slam och sotavlagringar, förhindra rostbildning,
kyla motorns inre varma delar samt inte minst
täta motorns inre läckage. För att oljan skall klara
allt detta måste man tillsätta olika tillsatsmedel, så
kallade additiv. Vissa motoroljor kan innehålla ända
upp till 20% av dessa additiv. Additiv är komplicerade
kemiska substanser som tillsätts oljorna i
noggrant bestämda proportioner. Bakom dagens
moderna motoroljor ligger ett synnerligen omfattande
forsknings- och provningsarbete, som avgör
vilken typ och mängd av basoljor och additiv som
skall ingå i den färdiga motoroljan.
Basolja
Vare sig man använder den ena eller andra basoljan,
så duger den egentligen bara till att smörja
gångjärnen i bildörren med. En modern motorolja
skall göra mycket mer än smörja. Förutom att
minska friktion och slitage skall den hålla motorn
ren från slam och sotavlagringar, förhindra rostbildning,
kyla motorns inre varma delar samt inte minst
täta motorns inre läckage. För att oljan skall klara
allt detta måste man tillsätta olika tillsatsmedel, så
kallade additiv. Vissa motoroljor kan innehålla ända
upp till 20% av dessa additiv. Additiv är komplicerade
kemiska substanser som tillsätts oljorna i
noggrant bestämda proportioner. Bakom dagens
moderna motoroljor ligger ett synnerligen omfattande
forsknings- och provningsarbete, som avgör
vilken typ och mängd av basoljor och additiv som
skall ingå i den färdiga motoroljan.
Viskositet
Det första man brukar se på oljeflaskan är oljans
viskositetsklass enligt SAE-systemet, t ex SAE
5W-40. Denna beteckning talar om för oss hur
trögflytande oljan är vid kallstart och hur lättflytande
vid varm motor och belastning. OBS! SAEbeteckningen
har inget med oljans kvalitet att göra,
som många tycks tro, utan talar endast om oljans
flytegenskaper.
SAE-systemet består av ett antal ”vinterklasser”,
0W, 5W, 10W, 15W samt ett antal ”sommarklasser”,
20, 30, 40, 50, 60. Ju högre siffra inom
respektive klass desto tjockare olja. Om det står
t ex SAE 20 eller SAE 30 på oljeflaskan, så talar
man om en SINGLEGRADE olja. Nu för tiden är det
dock vanligare med s k MULTIGRADE oljor, som
är en kombination av vinter- och sommarklasser
t ex 5W-40. Vilken klass är då bäst för min motor?
Om man tittar i instruktionsboken för bilen så får
man svaret på den frågan. Rent generellt kan man
dock säga att normalbilisten inte behöver använda
något annat än SAE 5W-40 eller 10W-40. Om man
bor i norra Sverige och behöver extra goda vinteregenskaper
så är SAE 5W-40 ett bra alternativ.
En 5W-40 olja är alltid helsyntetisk och ger därför
stora fördelar även för både normala motorer och
motorer med hög effekt och hög kompression. Om
du kör hårt eller med tung last, t ex husvagn, är
denna olja också att rekommendera. En 10W-40
olja är däremot ofta delsyntetisk och av något lägre
kvalitet än en helsyntetisk olja. Den delsyntetiska
oljan är ett bra alternativ om du vill sluta använda
mineralolja och ge din motor lite bättre smörjning
men det går givetvis lika bra att byta direkt från
mineralolja till helsyntetisk också.
Kvalitetsklasser
Vidare så hittar man också i texten på oljeflaskan
de olika kvalitetsklasserna. Och det är här det
svåra börjar. Förenklat kan man säga att det finns
två stora och flera små kvalitetssystem. Det ena av
de två stora är det amerikanska API-systemet, vilket
också har funnits längst på marknaden.
API
API-systemet (American Petroleum Institute) är ett
klassificeringssystem för oljor till bensin- och dieselmotorer
samt transmissioner.
API koderna är uppbyggda av en S kod (gäller
bensinmotorer) samt en C kod (gäller dieselmotorer).
I tabellen nedan ser du en grov uppdelning
för de olika klasserna. Ju längre in i alfabetet som
bokstav nummer två efter S respektive C är, desto
högre klassad olja. Eftersom t ex L kommer efter
J i alfabetet så är en API SL olja bättre än en API
SJ olja. Om det i bilens handbok står att motorn
kräver t ex en olja av kvalitet API SG kan naturligtvis
oljor av kvaliteterna API SH, SJ eller SL också
väljas, då dessa är av en högre kvalitetsklass än
API SG.
Många oljor kan idag användas både till bensinmotorer
och dieselmotorer. Då kan det på oljeflaskan
stå t ex API SL/CF.
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
0
0
0
0