3846
Sök

Märker besiktningen om hjullagret är dåligt?

125 Inlägg
25 oktober 2013
#21
KHRacing skrev:
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

I denna tråden har du gått från totalt okunnig i början till att verka vara en expert nu...

Du verkar tyvärr inte vara nån expert med denna attityden att du hellre väntar tills det händer någe.

skulle du smälla pga ditt trasiga hjullager så får du typ inget för försäkringen ändå.. så HAHA isf

Begriper inte varför folk startar en tråd när man ändå skiter i vad folk svarar på frågan!!!
Grabben har lite problem med attityden, dock har nog även intelligensen fått sig en känga.


245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#22
YeahBitch skrev:
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S

Men visst alla är ju inte så smarta...

Hur mycket lät lagret innan det skar?

KHRacing skrev:
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

I denna tråden har du gått från totalt okunnig i början till att verka vara en expert nu...

Du verkar tyvärr inte vara nån expert med denna attityden att du hellre väntar tills det händer någe.

skulle du smälla pga ditt trasiga hjullager så får du typ inget för försäkringen ändå.. så HAHA isf

Nej, jag ställer ju frågor (t.ex. undrar jag om ett hjullager kan skära ihop utan förvarning) och jag får lite olika svar (som vanligt på forum) av spekulerare som egentligen inte vet vad de pratar om. Jag hatar dessa personer.

Om vi ponerar att det nuvarande lagret håller i ett år till så har jag ju "tjänat in" ett år på det nya hjullagret. Alltså blir intervallen för nästa hjullagerbyte längre ju mer jag drar ut på tiden av användandet av det nuvarande hjullagret.

KHRacing
25 oktober 2013
#23
Diskolaro skrev:
YeahBitch skrev:
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S

Men visst alla är ju inte så smarta...

Hur mycket lät lagret innan det skar?

KHRacing skrev:
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.


Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

I denna tråden har du gått från totalt okunnig i början till att verka vara en expert nu...

Du verkar tyvärr inte vara nån expert med denna attityden att du hellre väntar tills det händer någe.

skulle du smälla pga ditt trasiga hjullager så får du typ inget för försäkringen ändå.. så HAHA isf

Nej, jag ställer ju frågor (t.ex. undrar jag om ett hjullager kan skära ihop utan förvarning) och jag får lite olika svar (som vanligt på forum) av spekulerare som egentligen inte vet vad de pratar om. Jag hatar dessa personer.

Om vi ponerar att det nuvarande lagret håller i ett år till så har jag ju "tjänat in" ett år på det nya hjullagret. Alltså blir intervallen för nästa hjullagerbyte längre ju mer jag drar ut på tiden av användandet av det nuvarande hjullagret.

Förstår dig, &tyvärr är det så på internet. finns många riktiga experter som bara ger fel svar för att jäklas bla. Men nag just hjullager så är det en rätt-så-viktigt detalj.. ja, det kan hålla typ hur länge som helst, eller rasa första 3 meterna av din nästa tur.. lite som att man aldrig vet när man får punka eller ett stift ger upp.

jag har själv ett dåligt hjullager på min Nissan nu & det har gissningsvis varit lite slitet ett par veckor,, nu skall det bytas i nästa vecka iaf. Jag vet okså att  det kanske inte skär/tokstannar direkt, men det kan okså separera, 6 på vissa fordon så inebär detta att hjulet helt enkelt ramlar av -- o tro mig, det vill du inte skall hända i någon hastighet

Med vänlig hälsning Kristian

730 Inlägg
25 oktober 2013
#24
Diskolaro skrev:
YeahBitch skrev:
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.


Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S

Men visst alla är ju inte så smarta...

Hur mycket lät lagret innan det skar?

Lät bara i några dagar, knappt så man hörde det.
Så byt de du.. Bara dumt o vänta me det.




-

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#25
KHRacing skrev:
Diskolaro skrev:
YeahBitch skrev:
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S

Men visst alla är ju inte så smarta...

Hur mycket lät lagret innan det skar?

KHRacing skrev:

I denna tråden har du gått från totalt okunnig i början till att verka vara en expert nu...

Du verkar tyvärr inte vara nån expert med denna attityden att du hellre väntar tills det händer någe.

skulle du smälla pga ditt trasiga hjullager så får du typ inget för försäkringen ändå.. så HAHA isf

Nej, jag ställer ju frågor (t.ex. undrar jag om ett hjullager kan skära ihop utan förvarning) och jag får lite olika svar (som vanligt på forum) av spekulerare som egentligen inte vet vad de pratar om. Jag hatar dessa personer.

Om vi ponerar att det nuvarande lagret håller i ett år till så har jag ju "tjänat in" ett år på det nya hjullagret. Alltså blir intervallen för nästa hjullagerbyte längre ju mer jag drar ut på tiden av användandet av det nuvarande hjullagret.

Förstår dig, &tyvärr är det så på internet. finns många riktiga experter som bara ger fel svar för att jäklas bla. Men nag just hjullager så är det en rätt-så-viktigt detalj.. ja, det kan hålla typ hur länge som helst, eller rasa första 3 meterna av din nästa tur.. lite som att man aldrig vet när man får punka eller ett stift ger upp.

jag har själv ett dåligt hjullager på min Nissan nu & det har gissningsvis varit lite slitet ett par veckor,, nu skall det bytas i nästa vecka iaf. Jag vet okså att  det kanske inte skär/tokstannar direkt, men det kan okså separera, 6 på vissa fordon så inebär detta att hjulet helt enkelt ramlar av -- o tro mig, det vill du inte skall hända i någon hastighet

Med vänlig hälsning Kristian

Händer det egentligen så mycket om ett hjul ramlar av när man kör rakt?

Säg att vänster framdäck faller av när jag kör rakt. Bilen borde väl ändå stå på sina tre kvarvarande däck såvida jag inte svänger åt höger, för då tippar väl bilen?

245 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
#26
YeahBitch skrev:
Diskolaro skrev:
YeahBitch skrev:

Hände på farsans bil på höger fram. Rätt i diket..

Förstår inte varför du vill vänta med o byta när du vet att de är dåligt :S

Men visst alla är ju inte så smarta...

Hur mycket lät lagret innan det skar?

Lät bara i några dagar, knappt så man hörde det.
Så byt de du.. Bara dumt o vänta me det.




-

Ärligt talat så har hjullagret låtit såhär i snart ett år...

730 Inlägg
25 oktober 2013
#27
Diskolaro skrev:
YeahBitch skrev:
Diskolaro skrev:
Hur mycket lät lagret innan det skar?

Lät bara i några dagar, knappt så man hörde det.
Så byt de du.. Bara dumt o vänta me det.




-

Ärligt talat så har hjullagret låtit såhär i snart ett år...

Är du verkligen säker på att hjullagret är dåligt då?
Ett lager som är "torrt" "glapp" "skadat" bör inte hålla ett år, och definitivt inte ett år till.
Ett skadat lager genererar en hel del värme så ta en tur med bilen och känn på fälgen blir varm.



-
Senast redigerat av YeahBitch (25 oktober 2013)

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

KHRacing
25 oktober 2013
#28
Diskolaro skrev:
Händer det egentligen så mycket om ett hjul ramlar av när man kör rakt?

Säg att vänster framdäck faller av när jag kör rakt. Bilen borde väl ändå stå på sina tre kvarvarande däck såvida jag inte svänger åt höger, för då tippar väl bilen?

Allt kan hända under en sådan grej tyvärr. har du fått framhjulspunka så vet du hur mkt det plötsligt vill dra till sidan.. faller hjulet av så kansk inget händer, eller så drar bilen rejält & du smäller med mötande bil..  händer det på en fartdämpare (mera ansträngande för lagret ju) så kanske bilen snurrar & tar sig upp på trottoaren & du kör ihjäl nån med barnvagn.. ja.. bara exempel, men det jag vill säga är att om du tar 10 likadana bilar med samma slitage o smäller dem allaihopa exakt likadant. så kommer alla bilarna se olika ut efter smällen. = man vet inte vad som händer förens det händer så att säga

730 Inlägg
25 oktober 2013
#29
KHRacing skrev:
Diskolaro skrev:
Händer det egentligen så mycket om ett hjul ramlar av när man kör rakt?

Säg att vänster framdäck faller av när jag kör rakt. Bilen borde väl ändå stå på sina tre kvarvarande däck såvida jag inte svänger åt höger, för då tippar väl bilen?

Allt kan hända under en sådan grej tyvärr. har du fått framhjulspunka så vet du hur mkt det plötsligt vill dra till sidan.. faller hjulet av så kansk inget händer, eller så drar bilen rejält & du smäller med mötande bil..  händer det på en fartdämpare (mera ansträngande för lagret ju) så kanske bilen snurrar & tar sig upp på trottoaren & du kör ihjäl nån med barnvagn.. ja.. bara exempel, men det jag vill säga är att om du tar 10 likadana bilar med samma slitage o smäller dem allaihopa exakt likadant. så kommer alla bilarna se olika ut efter smällen. = man vet inte vad som händer förens det händer så att säga

Detta händer!

http://www.youtube.com/watch?v=bEjzAzOPEI8



-
Senast redigerat av YeahBitch (25 oktober 2013)

&#3585;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657;&#3657; &#3585;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655;&#3655; &#3585;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;&#3636;
Audi <3

Muttley
25 oktober 2013
#30
Har faktiskt sett ett par bilar där framhjul har hoppat av.  Tror dock inte de var hjullager. Men om man säger som så att hade de satt fast hjulet ordentligt på sin bil hade de sluppit de extrakostnader som de garanterat fick pga skador.

5 131 Inlägg
26 oktober 2013
#31
Om du vill veta om lagret är dåligt så hissa bilen och snurra på fart på hjulet samtidigt som du håller en hand i fjädern så kommer du känna vibrationer om lagret är dåligt smile
Vissa bilar har lösa koniska lager som går att plocka isär och sen gör man ren dom och lägger i nytt fett så går dom ett tag till smile

När ja köpte mercan så lät vänster hjullager så jag smörjde på det och justera det och de har nu snart gått 2 år och 4k mil och än låter det inget smile
Ibland händer det att hjulen slits konstigt och blir vågfårmade i mönstret och det brukar låta exakt som hjullager smile
Senast redigerat av mb_pucken (26 oktober 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#32
mb_pucken skrev:
Om du vill veta om lagret är dåligt så hissa bilen och snurra på fart på hjulet samtidigt som du håller en hand i fjädern så kommer du känna vibrationer om lagret är dåligt smile
Vissa bilar har lösa koniska lager som går att plocka isär och sen gör man ren dom och lägger i nytt fett så går dom ett tag till smile

När ja köpte mercan så lät vänster hjullager så jag smörjde på det och justera det och de har nu snart gått 2 år och 4k mil och än låter det inget smile
Ibland händer det att hjulen slits konstigt och blir vågfårmade i mönstret och det brukar låta exakt som hjullager smile

Jag känner att det vibrerar lite när jag håller i fjädern medan hjulet snurrar. Jag har en E30, har du någon aning om man kan "serva" deras lager?
Senast redigerat av Diskolaro (26 oktober 2013)

Fri fart för ett fritt folk!
14 339 Inlägg
26 oktober 2013
#33
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

sen kan det bli dyrt av andra anledningar tex så ligger oftast abs givaren illa till

aldrig varit med att det slår tok stopp även fast kulorna ramlat ur.

tanten kom hem och klagade en dag på våran Seat arosa.
tog en tur som inte blev så lång. hem och hissa upp bilen hade 2cm glapp i framhjulet på ett helkapslat pressat lager..inte varit med om något värre där hoppade kulorna ur när jag släppte drivaxeln ;-)

men snurrade gjorde det

Kör fort så hinner inget hända...

245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#34
Growe skrev:
Diskolaro skrev:
KHRacing skrev:
Det "KAN" tvärstanna/skära okså.

Visst, och jag "KAN" få ett ryck och dra ratten till vänster när jag möter en lastbil. Risken finns men den är väldigt liten.

joH900 skrev:
Däremot måste ju lagret ändå bytas...... wink

En besiktning klarar du säkert utan problem med lagret låter det som däremot.

Javisst måste lagret bytas men helst kör jag med det nuvarande lagret så länge som möjligt.

sen kan det bli dyrt av andra anledningar tex så ligger oftast abs givaren illa till

aldrig varit med att det slår tok stopp även fast kulorna ramlat ur.

tanten kom hem och klagade en dag på våran Seat arosa.
tog en tur som inte blev så lång. hem och hissa upp bilen hade 2cm glapp i framhjulet på ett helkapslat pressat lager..inte varit med om något värre där hoppade kulorna ur när jag släppte drivaxeln ;-)

men snurrade gjorde det

Jag har inte ABS.

688 Inlägg
26 oktober 2013
#35
Dom märker på besiktningen om lagret är dåligt. Byt lager. Billigare för dig i längden.


245 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
#36
Curse skrev:
Dom märker på besiktningen om lagret är dåligt. Byt lager. Billigare för dig i längden.

Hur märker dom det? Jag har som sagt redan hissat upp bilen och vickat på däcket. Helt stumt.

466 Inlägg
26 oktober 2013
#37
Diskolaro skrev:
Curse skrev:
Dom märker på besiktningen om lagret är dåligt. Byt lager. Billigare för dig i längden.

Hur märker dom det? Jag har som sagt redan hissat upp bilen och vickat på däcket. Helt stumt.

Ja om det är på icke drivande axel så höjer dom upp så hjulet snurrar fritt, sedan har dom en manick som kan snurrar runt hjulet i hög hastighet och då hör dom direkt om det är kasst eller ej... Fick det på min bil förra året och sedan som sagts innan i tråden att dom märker det när dom kör med bilen eller när dom känner/tittar på bilen senare i hallen.

Så alltid bättre o bytta saker som man vet är dåligt eller påväg, kommer annars alltid kosta dig mer i slutändan.


Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
26 oktober 2013
#38
När jag gör en service på en bil så snurrar jag på hjulet och hör om lagret är dåligt men jag har ärligt talat inte tänkt på om bilprovningen gör så, skulle dom göra det är det sen en bedömningsfråga från besiktningsmannen om han väljer att anmärka eller inte.

- Time Attack -

414 Inlägg
26 oktober 2013
#39
Kanske någon som har nämnt det redan, men lite beroende på vilken bil det är så kan lagret börja snurra i lagerbanan (om det är löst lager som är pressat  t ex rakt i spindeln) och då slutar det med att du får byta spindeln också.

Är det komplett nav med lager som du trär på en tapp så är det samma sak där, om lagret nyper så kan det börja snurra på tappen istället och du får byta fjäderben/nav/bakaxel också, riktigt najs! smile
Senast redigerat av joH900 (26 oktober 2013)

871 Inlägg
26 oktober 2013
#40
Ja bilprovningen märker och sätter 2or på dåliga hjullager. Antingen "hjullager glappt" eller "missljud hjullager". Vet inte hur dom gör på era stationer men här hissar dom bakvagn först sen framvagn, skakar,känner å snurrar på hjulen.

Mvh



Sök