Kan uppstå problem på vissa nyare bilar som styr generatorn från bilens dator istället för det "normala" sättet med inbyggd laddningsregulator, bland annat nyare BMW har detta system. Har man en konventionell generator så är det bara att montera en kraftigare, inga problem alls med det bara man ser till att uppgradera kablaget enligt "big-three" principen. Kabeln mellan generator och startmotor "behöver" man inte byta men när man ändå håller på så är det inte fel att göra det då den gamla kabeln säkert kan vara lite oxiderad och sliten och kanske har tappat lite ledningsförmåga med åren. Bara för att man byter till större generator "måste" man inte ha större batterier, de kokar inte pga det eftersom spänningen inte är högre. Sen finns det ju självklart extremfallen, man ska inte ansluta en 200A generator till ett tomt litet 10Ah batteri för det kan gå lite för hårt åt batteriet. Släpa med elverk på bilträffar brukar vara både otympligt och skapligt ouppskattat av folk som är runtomkring, ingen bra idé alls.