4054
Sök

Är det olagligt att ha Neon färg på fälgar?

6 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
Tjenare!

Tänkte till vintern måla mina plåtisar i neon röd färg men när jag satt o leta färg så hamna jag på mekonomens hemsida där dom skriver såhär:

"Observera: Ej tillåten enligt vägtrafikstadgan"

Jag kan förstå att det skulle kunna va olagligt om hela bilen va målad i sådan färg.

Har googlat runt men hittar inga liknande trådar.

Tacksam för svar!

MVH

http://www.mekonomen.se/bil/bilvard-och … d-pa2230sv

5 111 Inlägg
29 oktober 2013
Kan ju möjligen tänka mig att det skulle kunna jämställas med en reflex, och röd reflex åt sidan är inte tillåtet.

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
29 oktober 2013
DieselElander skrev:
Tjenare!

Tänkte till vintern måla mina plåtisar i neon röd färg men när jag satt o leta färg så hamna jag på mekonomens hemsida där dom skriver såhär:

Jag kan förstå att det skulle kunna va olagligt om hela bilen va målad i sådan färg.

Tacksam för svar!

MVH

äsch, ha med dig en svart burk i bilen om du blir stannad, ba spreja över på plats,

Osponsrad
1 631 Inlägg
29 oktober 2013
DieselElander skrev:
Tjenare!

Tacksam för svar!

MVH

löjligt ju.. men som ngn skrev, ha med en burk med svart om farbror haffa är pippiga wink

Roger Rodas 19751031 - 20131130. (Han dog samtidigt som PW)

408 Inlägg
29 oktober 2013
Finns i min ort som har haft neon röda fälgar på sin bimmer hela sommaren utan att polisen har påpekat något.

- Nuvarande:
- Sålda:Peugeot 208 GTi LE -13,Peugeot 205 GTi -92 flyttgods - Pug 205 CTi-89, Peugeot 206 GTi-99,Toyota MR2 Turbo-91,Volvo V70 AWD -98 mfl.
www.peugeot-sport-club.se

6 Inlägg
29 oktober 2013
Trådstartare
Blir väl o köra på det iallfall, ringde polisen o inte ens dom visste nått, så då jävlar! hehe

Saabifierad
2 031 Inlägg
30 oktober 2013
Tror Mekonomen syftar till att du inte får lacka din bil i en fluorescerande färg då den reflekterar ljus tillbaka. Samma visa med att man inte får ha en helkromad bil.

Ska man hårddra det får du då inte heller måla fälgarna i denna färg (då den fortfarande reflekterar ljus) men tror inte polisen kommer bekymra sig så värst mycket då det är mindre ytor som i regel kommer vara smutsiga för det mesta tongue

Vill du vara helt på den säkra sidan: ta en väldigt klar färg som inte är fluorescerande.
Senast redigerat av Slash (30 oktober 2013)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

6 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
Slash skrev:
Tror Mekonomen syftar till att du inte får lacka din bil i en fluorescerande färg då den reflekterar ljus tillbaka. Samma visa med att man inte får ha en helkromad bil.

Ska man hårddra det får du då inte heller måla fälgarna i denna färg (då den fortfarande reflekterar ljus) men tror inte polisen kommer bekymra sig så värst mycket då det är mindre ytor som i regel kommer vara smutsiga för det mesta tongue

Vill du vara helt på den säkra sidan: ta en väldigt klar färg som inte är fluorescerande.

Jag håller med dig fullständigt! Men enda problemet jag har nu är att den flourescerande färgen inte tål värme.. så får nog köpa plastidip istället!

TEAM RADIOACTIVE
467 Inlägg
30 oktober 2013
DieselElander skrev:
Slash skrev:

Jag håller med dig fullständigt! Men enda problemet jag har nu är att den flourescerande färgen inte tål värme.. så får nog köpa plastidip istället!

va ja vet är det minusgrader här i sverige på vintern big_smile haha

6 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
barenhoff skrev:
DieselElander skrev:
Slash skrev:

va ja vet är det minusgrader här i sverige på vintern big_smile haha

hahahahaha fan där fick du in en fullträff! big_smile nu får jag känna mig dum haha...

Har iallafall beställ färgen och köpt primer o fälgklarlack!

Lägger upp bilder här efter fälgarna gjort ett besök hos blästern!

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
3 november 2013
Jag hade floureserande färg på min gamle kadett och den brukades duktigt under 2 år inne i staden men dom har aldrig sagt nått om det. Men men man lär sig nått nytt varje dag!

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

Sök