Jag har en fundering angående högtalarkablarna som sitter i bilen..Är en Saab 9-5 aero. Man kan tro att de ska vara svart ( minus ) och röd ( plus ) men så är inte fallet :S I detta fall så är de brun och svart brun och man ser ingen märkning på högtalaren, för min tanke var att byta ut orginalhögtalarna och sätta i annat och jag har inte lust att koppla fel. Någon som kan tänka sig veta vilken som är vilken?
står i kopplings skemat i instruktions boken.. ingenting går sönder om du kopplar fel. bara att basarna slår ut varandra (ingen bas) men då är det bara och vänta på polerna
Tycker att brun borde vara plus och svart/brun är minus. Men det är ju som ToTTeN skriver, inget går sönder. Bara att testa. Huvudsaken är att det kopplas lika på alla högtalare.
Tycker att brun borde vara plus och svart/brun är minus. Men det är ju som ToTTeN skriver, inget går sönder. Bara att testa. Huvudsaken är att det kopplas lika på alla högtalare.
Mmm, man får testa sig fram lite lugnt...Tack för hjälpen!.. Man får koppla, kan inte bli värre än att bilen går upp i rök... ...Tack ännu en gång..
Men...Kom att tänka på det...Sätter man in kraftigare högtalare, hur tar högtalarkablarna de?...Blir inte dom varma, för de är ju inte precis världens kraftigaste kablar..? Tanken var att även byta ut dom kablarna men när jag började riva dörrarna för att undersöka hur de var kopplat så sitter de ju med stift från dörren så att säga och vidare till högtalaren..Och jag hittade inte nån annanstans att dra en ny kabel så de kommer nog att bli så att man kör på orginalkablarna...Om inte nån har nån annan bra lösning...? Annars blir de världens hästjobb att riva ner, och de är ju inte en kabel som går ut till dörrarna..De är lite av varje..:S
färgerna är de inte många nya som har samma men om du vill vara helt säker så skaffa dig en multimeter kostar inte allt för mycket och är en bra och ha sak en bra investering.
Sätter man in kraftigare högtalare, hur tar högtalarkablarna de?...Blir inte dom varma, för de är ju inte precis världens kraftigaste kablar..?
Om de nya högtalarna har samma impedans och om du använder samma stereoanläggning som du har nu så ska det inte bli någon skillnad, men om du sätter kraftigare stereoanläggning så kan kanske kablarna bli lite klena. Vet dock inte hur grova originalkablarna är i din bil.
Sätter man in kraftigare högtalare, hur tar högtalarkablarna de?...Blir inte dom varma, för de är ju inte precis världens kraftigaste kablar..?
Om de nya högtalarna har samma impedans och om du använder samma stereoanläggning som du har nu så ska det inte bli någon skillnad, men om du sätter kraftigare stereoanläggning så kan kanske kablarna bli lite klena. Vet dock inte hur grova originalkablarna är i din bil.
De förstås...Men jag kommer att använda samma stereo och slutsteg, tillsvidare ( saab orginal, 150 w) för stereon tycker jag har så mycket inställningsmöjligheter och de gillar jag. Orginal kablarna kan jämnföras med dom som sitter bak i ISO kontakten...Något i den storleken och de är ju inte så mycket att hänga i gran.