4089
Sök

945 går inte, varvräknare hoppar

175 Inlägg
30 oktober 2013
Trådstartare
#1
hej jag har en Volvo 945 turbo -97 som inte går. jag var ute och körde på ca 3000 rpm så kände jag att den ryckte lite smått sen när jag kört ca 1 mil började varvräknaren hoppa och motorn dog när jag släppte på gasen, men jag startade och fortsatte köra ca 2 mil sen började den dö under 3000 rpm så jag höll mig över det ca 3 mil sen dog den och envis som man är så försökte jag starta den i säkert 5 minuter och helt plötsligt starta den så jag körde kanske 500 meter sen började den rycka inne i cupen höger fram så jag stannade och rev ut mattan och såg att en matta hade brunnit. så jag kollade under bilen och såg att katten var så varm att den glödde. så vi bogserade hem den sen har jag bytt en massa saker.

saker som är bytta

-kamrem
-toppackning
-insugspackning
-avgaspackning
-tändspole
-tändmodul
-tändkablar
-fördelarlock
-rotor
-tänd chip
-bränsle chip
-impulsgivare
-luftmassemätare

felet kvarstår fortfarande och när man försöker starta den så hoppar varvräknaren upp och ner.
tacksam för svar


Land-Rover Allergiker
65 Inlägg
30 oktober 2013
#2
Att varvräknaren hoppar när du försöker starta kan ju vara de varv som startmotorn åstadkommer, förutsatt att det inte är mycket den hoppar.

Provat byta det relä bakom askkoppen som har med bränsle att göra? Kommer inte ihåg om det var bränslepumpsrelät eller vilket det var som sitter där.

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
31 oktober 2013
#3
tagit bort främre röret och provstartat? smile

låter som din kat satt sig på tvären. då kan den dö totalt om det är tvärstopp.

en kat som är väldigt varm är något man ska fundera mer på än att byta en miljon saker som inte är direkt relaterade till att katen blir extremt varm.

Kör fort så hinner inget hända...

175 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#4
Pvpjtgb1111 skrev:
Att varvräknaren hoppar när du försöker starta kan ju vara de varv som startmotorn åstadkommer, förutsatt att det inte är mycket den hoppar.

Provat byta det relä bakom askkoppen som har med bränsle att göra? Kommer inte ihåg om det var bränslepumpsrelät eller vilket det var som sitter där.

varvräknaren hoppar upp till 3000 sen ner på 0 sen upp på kanske 2000 och så vidare

ja juste bränslereläet är också bytt


175 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#5
Growe skrev:
tagit bort främre röret och provstartat? smile

låter som din kat satt sig på tvären. då kan den dö totalt om det är tvärstopp.

en kat som är väldigt varm är något man ska fundera mer på än att byta en miljon saker som inte är direkt relaterade till att katen blir extremt varm.

nej ska prova det idag. katten blir ju varm av en anledning, att bränslet rinner ner i den och brinner där


Inbiten Volvonörd
799 Inlägg
31 oktober 2013
#6
mogge92 skrev:
nej ska prova det idag. katten blir ju varm av en anledning, att bränslet rinner ner i den och brinner där

Vad får du det ifrån?

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995


Sök