4106
Sök

Volvo 244. Varninglampa ang broms.

5 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
#1
hej, jag har en volvo 244 gl automat årsmod 1979... det satt bromsljus i bakrutan vid inköp som jag tog bort. efter bortmontering och ny kabeldragning så tändes varningslampan ang trasig lampa. misstänker bromsljuskontakten ? någon som vet svaret på felet ?

ett annat fel är mina bromsar... var ute och åkte och allt fungerade. helt plötsligt så kändes bromspedalen som en kopplingspedal. då märkte jag att hö bromsslang var av. de var monterade å dragna under krängningshämmaren................ så de har legat å nöts där.....  böt på ena sidan, luftade. allt kändes bra. men lampan " brake failure " lyser fortfarande ? dagen efter gick nästa bromsslag av som var monterad på samma idiotsätt.... böt även den, och luftade av systemet.  har kollat alla rör efter läckage och det är slutet och stängt överallt. alla ok och rör är rena. inga läckage. men lampan lyser fortfarande ? någon som vet om man måste återställa via någon switch ? i så fall hur gör man ?

tack på förhand mvh bosse.
Senast redigerat av m92 (3 november 2013)

309 Inlägg
4 november 2013
#2
Du måste nollställa varningskontakten.

"During your bleeding process you probably created a pressure imbalance in the dual brake system setting off the light. This light is activated when the floating balance piston moves to one side. Then a plunger drops activating the light and preventing the piston from going back to it's neutral position. To reset this, unscrew the brake failure light sensor and then press the brake pedal to reset the piston to neutral. Then remount the sensor switch. "

På svenska blir det följande i korthet: demontera givaren, bromsa en gång och sedan montera ihop allt igen.

Givaren sitter vid vänster främre hjulhus längst nere vid bakkanten på fjäderbenstornet/torpedväggen och nås underifrån.

Pluggen (som är 14mm i diameter) som man skall gänga ur är i plast och den är gängad i metall så ta det försiktigt! Sitter en gummipackning runt denna plastplugg också, så för att få in plastpluggen igen får man dra ut gummipackningen och trä den över plastpluggen och sen skjuta ned den när platspluggen tagit gäng - annars går det inte.

Hittat på nätet via google wink Lycka till!

5 Inlägg
5 november 2013
Trådstartare
#3
PETROLHEAD skrev:
Du måste nollställa varningskontakten.

"During your bleeding process you probably created a pressure imbalance in the dual brake system setting off the light. This light is activated when the floating balance piston moves to one side. Then a plunger drops activating the light and preventing the piston from going back to it's neutral position. To reset this, unscrew the brake failure light sensor and then press the brake pedal to reset the piston to neutral. Then remount the sensor switch. "

På svenska blir det följande i korthet: demontera givaren, bromsa en gång och sedan montera ihop allt igen.

Givaren sitter vid vänster främre hjulhus längst nere vid bakkanten på fjäderbenstornet/torpedväggen och nås underifrån.

Pluggen (som är 14mm i diameter) som man skall gänga ur är i plast och den är gängad i metall så ta det försiktigt! Sitter en gummipackning runt denna plastplugg också, så för att få in plastpluggen igen får man dra ut gummipackningen och trä den över plastpluggen och sen skjuta ned den när platspluggen tagit gäng - annars går det inte.

Hittat på nätet via google wink Lycka till!

tackar!


Sök