4008
Sök

All olja rinner ut under motorn:/ Volvo 855 t5a

332 Inlägg
6 november 2013
Trådstartare
#21
Men om det nu är vevhusventilationen som är igensatt..varför rinner/forsar det ut olja från nå ställe då? äre från vevhusventilationen de kommer elr har de pajat nån packning som de kommer olja ifrån? Det e svårt o se vart de rinner ifrån då hea motorn under är totalt nerkletat me olja o de droppar överallt. I övermorn ska ja försöka gö rent allt o fylla på ny olja o starta bilen o försöka se vart de läcker nånstans..

Forummoderator
26 343 Inlägg
6 november 2013
#22
HBB skrev:
Men om det nu är vevhusventilationen som är igensatt..varför rinner/forsar det ut olja från nå ställe då? äre från vevhusventilationen de kommer elr har de pajat nån packning som de kommer olja ifrån? Det e svårt o se vart de rinner ifrån då hea motorn under är totalt nerkletat me olja o de droppar överallt. I övermorn ska ja försöka gö rent allt o fylla på ny olja o starta bilen o försöka se vart de läcker nånstans..

Oljan måste ju ta vägen nånstans när det är tätt..då trycker den sig ur där den kan.
Packningen mellan motorn och lådan är ju som sagt en klassiker. Annars brukar packningen till returen från turbon vara klen. Eller om jag minns rätt, en packning vid kamaxlarna?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

332 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#23
Haft fullt upp så inte haft tid me den där vevhusventilationen haha men imorn ska ja o farsan fixa de. Så man ska alltså ta ner insuget så sitter ventilationen där??? hur ser de ut då? alltså vevhusventilationen..ska man gö rent de elr sättter man dit nå nytt filter??? fattar noll....

Forummoderator
26 343 Inlägg
10 november 2013
#24
HBB skrev:
Haft fullt upp så inte haft tid me den där vevhusventilationen haha men imorn ska ja o farsan fixa de. Så man ska alltså ta ner insuget så sitter ventilationen där??? hur ser de ut då? alltså vevhusventilationen..ska man gö rent de elr sättter man dit nå nytt filter??? fattar noll....

Här har du allt du behöver veta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … mp;t=75376

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

332 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
#25
Tack snälla:)big_smile

332 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#26
Har fått hjälp nu av farsan och skruvat och när vi tog bort vevhusventilationen elr oljefällan som den kallas? den där svarta lådan elr va fasen de är haha,vi tog isär den iaf och den va ju inte igensatt:S dock endel packningar som va trasiga som vi nu bytt. Men va fan ja trodde om motorn tröck ur sig olja ur oljestikcan o här o där så skulle de va vevhusventiolationen som va igensatt!?? men de va den ju inte...den va hur fins som helst där i elr va man ska säga. Undra va de kan vara då da.... sad

332 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#27
Har dock inte kollat packningar vid oljereturen från turbon...Kan någon ge en snabb liten beskrivning på hur man gör de? det e min farsa som får skuva o jag får titta på o lära mig haha men han e heller inte så haj p åde här:/ fan hoppas man hittar felet...

102 Inlägg
12 november 2013
#28
gö ett komptest!

Kika in mitt BMW projekt, från mängd-, till utställningsbil följ gärna!
Mycket ljud, ljus, styling och motor!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288393

332 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#29
Jo de blir o gö ett komptest men upptäckte en annan jävlig grej nyss.............sad Skulle lossa tändstiften o kolla o dom såg bra ut MEN på de tredje tändstiften så va de massa olja där!! o de ska du ju verkligen inte va..de va som de läkt in massa olja alltså:( Vet inte vart oljan kommit ifrån!?? om de är olja i nåt av tändstiften va kan de bero på då??sad Motorn har ju sprutat en jäkla massa olja så hoppas det berodde på de att de kommit in olja pga av de så de inte e nå annat skit....................

Va ute o körde förut o då tryckte de upp olja ur oljestickan o då trodde jag att ja inte satt fast oljestickan ordentligt haha sen gasa ja på igen o då losna en slang o de spruta olja överallt sen fick jag hjälp o montera dit den ordentligt...o körde igen näää då explodera motorn typ o de forsa olja under hela motorn och hittade två packingar som pajat och dom e bytta nu inklusive vevhusventilationen/oljefälla men oljefällan va ju inte äns igensatt............hmm:(  o nu då hitta man olja i ett av tändstiften....ska ta komptest sen..har inte vågat köra nå mer nu när jag hitta olja i tändstiftet:(
Senast redigerat av HBB (12 november 2013)

558 Inlägg
12 november 2013
#30
Enligt din historia så skulle jag byta motor,


466 Inlägg
12 november 2013
#31
En motorrenovering står nog sig bäst för denna motor, just då med allt du säger:S

Men dock så ser man ju på komptest om hur den håller sig, för oljan som låg i tändstift hålet kan komma från att dit påfyllningslock har en dålig packning och behöver bytas?


332 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#32
Ja jag vet inte va ja ska tro..haha enligt farsan så säger han att det runnit ner olja i tändstiftet pga av att oljeslangarna gick av i motorn så de forsa olja över hela motorn o rann ner i tändstifts hålet...hahah låter lite lång sökt elr??? :S               Ska gö komptest imorn kväll o kolla så får man se.... Bilen har ju gått hur bra som helst innan de här me oljan hände:/

466 Inlägg
12 november 2013
#33
HBB skrev:
Ja jag vet inte va ja ska tro..haha enligt farsan så säger han att det runnit ner olja i tändstiftet pga av att oljeslangarna gick av i motorn så de forsa olja över hela motorn o rann ner i tändstifts hålet...hahah låter lite lång sökt elr??? :S               Ska gö komptest imorn kväll o kolla så får man se.... Bilen har ju gått hur bra som helst innan de här me oljan hände:/

Jaha ja det kan ju vara from det med ju tongue Annars standard när packning i locket blir torrt så läcker det ut olja.
Ja men vi väntar med spänning då på komp testet så vet du ju mer om vad du kanske ska göra smile


371 Inlägg
12 november 2013
#34
det kan vara tät vevhusventilation som nämnts tidigare. det att det är olja vid tändstiftet kan vara ventilkåpspackning eller packningen runt "tändstiftshålet" inget allvarligt.

Men jag tror nog att kompressionen går ner i tråget pga av slitna kolvringar och sedan ut genom oljestickan. inte alls ovanligt på t5or.
Mvh Calle


332 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#35
Hur mkt kostar nya kolvringar o köpa då??sad elr byter man hela motorn/toppen? fan e inte riktigt haj på de här haha men har folk som kan skruva åt mig tack o lov med lite hjälp haha.

4 467 Inlägg
12 november 2013
#36
"Men jag tror nog att kompressionen går ner i tråget pga av slitna kolvringar och sedan ut genom oljestickan. inte alls ovanligt på t5or.
Mvh Calle"
              Och varför skulle det inte vara ovanligt på T5or?  Vill nog ha en förklaring på det.

371 Inlägg
12 november 2013
#37
zzr94092 skrev:
"Men jag tror nog att kompressionen går ner i tråget pga av slitna kolvringar och sedan ut genom oljestickan. inte alls ovanligt på t5or.
Mvh Calle"
              Och varför skulle det inte vara ovanligt på T5or?  Vill nog ha en förklaring på det.

förklaring på vad? på varför det inte är ovanligt??


332 Inlägg
13 november 2013
Trådstartare
#38
Oljefällan/vevhusventilationen va inte så värst igensatt men satte iaf dit nytt från volvo samt nya slangar här o där och nya packningar. Så man undrar ju om det nu inte va igensatt vevhusventilation/oljefälla...varför sköt den då ut en jäkla massa olja? spruta satan ur oljestickan..

Ikväll ska vi gö komtest på motorn för o se. Sen ut o provköra för o se om de kommer tebax olja i tändstiftet,håller tummarna att de bara va olja som kom dit av misstag när motorn spruta olja hej vilt.



Fick tips av en som e duktig på bilar att jag ska ut o kö bilen varm sedan ta bort oljestickan när bilen är igång..blås upp en ballong lite och sätt den över röret till oljestickan blir den tom är den ok blir den större har ja större problem me motorn,haha roligt sätt o kolla:p det ska vara ett litet under tryck dvs motorn ska "suga" in genom röret inte blåsa ut.. så får se va de visar..
Senast redigerat av HBB (13 november 2013)

371 Inlägg
13 november 2013
#39
det är inte ofta en motor suger ur oljestickan dock. som jag sa tidigare så är det antagligen komp som går ut den vägen tyvärr..


One Man Clan
4 287 Inlägg
13 november 2013
#40
lindstrome skrev:
det är inte ofta en motor suger ur oljestickan dock. som jag sa tidigare så är det antagligen komp som går ut den vägen tyvärr..

när jag jobbade på volvo anslöt vi alltid en vakuummätare i oljestickansrör å hade vi vakuum där så var vevhusventilationen OK.  då ventilerades blocket via insuget där de finns undertryck via vevhusfällan.

är vevhusfällan täppt brukar man alltid en mörk kväll kunna ta en ficklampa å lysa vid oljestickans öppning med stickan urtagen å rycker de upp där då så är de ingen ventialtion eller så läcker de ner mer förbränningstryck i blocket än vad motorn klara suga genom vevhusventen.
Senast redigerat av Xuri (13 november 2013)



Sök