3367
Sök

Fortfarande problem med generatorstörning trots att ALLT är testat.

1 634 Inlägg
10 juni 2005
Trådstartare
Hejsan. Jag fick direkt problem när jag kopplade in slutsteg i min V40. Hade några provisoriska basar i bagaget och fick störningar via dom. Jag har testat:   Byta lågnivåkabel, dra lågnivåkabeln utanför bilen och in i stereon på framsidan(drog alltså ut stereon), kopplat bort neonljusen vid fötterna som får ström av kablarna till cigguttaget, dratt om och bytt remotekabeln, dratt dubbla jordar från olika ställen till steget (testat 3st olika jordpunkter, nu i bulten till bagagets bilbälte), har även dragit ny ström och jord till stereon. Det sista jag gjorde var att byta slutsteg, JIPPIII!! trodde jag!! Steget är ca 5ggr klenare än det förra, kan det vart därför jag inte hörde störningarna fram i bilen när basarna var så långt ifrån mig? (alltså att störningen blev svagare pga den klenare steget? Jag hörde störningarna igen när jag kasta ut basarna och kopplade in ett nytt framsystem till 2-kanalssteget. Väldigt Svagt!! måste nästan sätta örat mot diskanten för att höra. Är lite surrljud, och när jag gasar kan man höra generatorljudet.

Snälla hjälp mig. Och JA! Jag har testat störningsfilter, blev bara värre, hörde ingenting, bara en himmlans massa störningar!! Testade det både vid slutsteget och vid stereon.

Theo. Visa vad du kan nu. Gärna andra också. hmm, måste hitta någon som vågar låna mig deras stereo, kanske det kan vara något att testa.

Numera Saab 9-5 Aero -00

4 554 Inlägg
10 juni 2005
har du kollat huvud enheten.. kan nästan garantera tilll 100% att felet sitter i den .. kolla jorden tilll den.. om den är väljordad och allt annat är jordat rätt så prova byt spelaren.. om oturen har varit framme har du brännt av signaljorden inne i spelaren.. det går givetvis att laga för en billig slant men prova å byta spelare och kolla skillnad.. och se över jorden till spelaren..

859 Inlägg
11 juni 2005
jag tror på signaljorden i CDn eller så är det något jordfel i steget. Kan vara någon lågnivåkabel som är kostsluten också.

...så testa att jorda steget ordentligt (bältesbulten kan räcka) och byt till en annan CD spelare.

MVH Theo

63 Inlägg
11 juni 2005
det finns ett steg som ser ut som en cap konding..som du kopplar mellan batteriet å säkringen ....det ska tydligen störa ut allt generator ljud !!  kolla på www.danmobility.com   tror dom finns där ..../Mvh Fredde

4 554 Inlägg
11 juni 2005
lol.. danmobility verkar ju vara säkra grejer:P

1 634 Inlägg
12 juni 2005
Trådstartare
loudness skrev:

Ja problemet började pga ett steg från danmobility! i första bilen spela det bra med 6-9: or inkopplade. när jag sedan koppla in framhögtalare i de 2 andra kanalerna så brände jag stereon! Drog nya kablar och koppla in allt igen. Brände stereon igen!

Lät steget bli kontrollerat hos mds, dom sa att det inte var något fel på det, men ändå fick jag jätte störningar utav det som nästan försvann helt när jag bytte steget till ett annat (mindre). Försökte koppla in det häromdagen för jag behöver ett större steg men den här gången fick jag en jäävla massa störningar istället! testade att ändra inställningar på steget och växla kablar osv men det var samma problem hela tiden.

Det sjukaste är att steget X-zound gold 4channel är samma som ett steg mutant säljer, som alla butiker säger är ett jäkla bra steg för pengarna. Men jag tycker det verkar lite osäkert, men sen kan ju jag haft otur också.

Det jag inte kan förstå är att jag haft olika problem med steget varje gång jag kopplat in det.

Numera Saab 9-5 Aero -00

859 Inlägg
12 juni 2005
andreas_gbg_ skrev:
loudness skrev:

Ja problemet började pga ett steg från danmobility! i första bilen spela det bra med 6-9: or inkopplade. när jag sedan koppla in framhögtalare i de 2 andra kanalerna så brände jag stereon! Drog nya kablar och koppla in allt igen. Brände stereon igen!

Lät steget bli kontrollerat hos mds, dom sa att det inte var något fel på det, men ändå fick jag jätte störningar utav det som nästan försvann helt när jag bytte steget till ett annat (mindre). Försökte koppla in det häromdagen för jag behöver ett större steg men den här gången fick jag en jäävla massa störningar istället! testade att ändra inställningar på steget och växla kablar osv men det var samma problem hela tiden.

Det sjukaste är att steget X-zound gold 4channel är samma som ett steg mutant säljer, som alla butiker säger är ett jäkla bra steg för pengarna. Men jag tycker det verkar lite osäkert, men sen kan ju jag haft otur också.

Det jag inte kan förstå är att jag haft olika problem med steget varje gång jag kopplat in det.

Det är risk för att man får vad man betalar för. Själv föredrar jag att köpa ett slutsteg för 1500kr begagnat(som kostat 3ooo) än att köpa ett nytt för 1500kr.

/Theo

6 851 Inlägg
12 juni 2005
Hur sitter steget fast? på lådan eller är det skruvat i karossen? om sistnämnda så kan det vara problemet..

126 Inlägg
12 juni 2005
Har haft samma problem.. problemet var att generatorn hade jord fel.. fick byta ut kablarna till generatorn.. inte så dyrt men jobbigt sad

9-5 aero

trucken
563 Inlägg
12 juni 2005
har du allt via steg ?? som de andra säger kan det va spelaren om det är generatorn kan man montera en av störnings konding vid den!! om du kan så testa med en koning till stegen det gör skillnad som fan men det fattar inte folk

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

2lateuloose
543 Inlägg
13 juni 2005
Jag har haft samma fel.. många gånger.. det är bara att fel söka.. det kan vara många saker! dålig jord, kassa billiga stereoprylar, strömkablar som ligger för nära nära..

i mina fall är det oftast bilen som har dålig jord.. bygger mest på veteranbilar
el. ibland kass generator! det har även hänt att solinoiden som ska dela batterierna har fått kortis & stört ut stereon! ..

bytt huvudenhet & testa! störningsfel är aldrig roliga... ta inga genvägar med filter försök hitta källan till problemet

[edit]

Testade du med ett märkes steg när du bytte??
Har du testat jorda direkt på batteriet från steget??
Har du vägarna förbi Enköping kan du få testa nån av mina steg!
Senast redigerat av CoSmoZ (13 juni 2005)

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

1 634 Inlägg
13 juni 2005
Trådstartare
Oej tack för alla svar.
Jag har inte haft generatorstörning i högtalare som inte vart kopplade till slutsteg, i nuläget är inte bakre högtalarna kopplade till steget, skal sätta örat mot dom och lyssna, tror inte det är något ljud i dom högtalarna. Betyder det att det inte är fel i stereon om jag inte har störningar i högtalare som är kopplade direkt till stereon?

CoSmoZ !! Steget jag bytte till är ett gammalt "riktigt gammalt" Jensen steg. Jag har inte haft störningar i min förra bil med något utav stegen. Men med det nya från danmobility har jag haft olika problem och nu är störningarna jättestarka när jag testar det. Sen som jag skrev om felsökningen. finns väl inte så mycket mer jag kan kolla förutom stereon.

_oxygene_ !! Menade du att du bytte kablarna eller kabeln? Jorden borde väl bara vara en kabel? kan du förklara lite. Jag känner att detta verkar vara det mest troliga.

apoteket00 !! Hur gör man det, vart köper man en sån?

Tiaz !! Hade jag vart så dum hade jag aldrig mer sysslat med sånthär!! NEJ! ej skruvat fast steget i karossen!?!

Theo !! hehe, jo du säger det big_smile Letat efter ett begagnat kicker steg. Men nu hade jag tur, en kille som börjat på mitt jobb får grym rabatt på stereoprylar hos en firma som säljer bl a Kicker big_smile Vad sägs om ca 40% rabatt. En kollega har redan handlat för några tusen:)

SKATTEPENGAR KOM NUUU!!!!!

mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

trucken
563 Inlägg
13 juni 2005
som du beskriver kan vi nog gå till att felet ligger på väg till slutsteg lågnivå eller jord (ström) du kan ju prova att köra med en kabel från minus polenpå batteriet direkt till slutsteget om det hjälper har du troligenm en dålig jord från batteriet till karossen

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)

4 554 Inlägg
14 juni 2005
nej signaljorden kan vara hel till dom "vanliga utgångarna och brunnen till lågninvån.. det beror ju helt på var på kortet den kan ha brännt.. min förra jvc va sån efter ett lite jordfel... så jag tror fortfarande signaljorden är brunnen.. det man kan göra är att dra en lite kabel mellan lågnivåjorden till - på en av högtalarutgångarna.. e inte säker på att de funkar men på stegen är det samma jord...

305 Inlägg
15 juni 2005
Har med mitt generator surrljud kvar . men hmm får väl leva med det .  tog å åkte till BRL  de stoppa en "liten svart låda"(som man kopplar på lågnivå kabeln) i handen på mig för 250 spänn . denna fixar allt med störningar .  så glatt koppla man in den .
abslout noll skillnad . sad
nu blir det byta lågnivåkablar när semesterlönen kommer .

Nämde att koppla ett motstånd på generatorn men det hade de aldrig hört talas om och sånt gör inte vi .
Senast redigerat av Stefan1973 (15 juni 2005)

32 Inlägg
16 juni 2005
Stefan1973 skrev:
Har med mitt generator surrljud kvar . men hmm får väl leva med det .  tog å åkte till BRL  de stoppa en "liten svart låda"(som man kopplar på lågnivå kabeln) i handen på mig för 250 spänn . denna fixar allt med störningar .  så glatt koppla man in den .
abslout noll skillnad . sad
nu blir det byta lågnivåkablar när semesterlönen kommer .

Nämde att koppla ett motstånd på generatorn men det hade de aldrig hört talas om och sånt gör inte vi .

Knäpper det till i högtalarna när du stänger av/sätter på dem?!

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92

4 554 Inlägg
16 juni 2005
prova och koppla en liten kabel mellan korden på lågnivån och - på en vanlig högtalar utgång.. eller prova en annan spelare innan du köper något nytt!

32 Inlägg
16 juni 2005
loudness skrev:
prova och koppla en liten kabel mellan korden på lågnivån och - på en vanlig högtalar utgång.. eller prova en annan spelare innan du köper något nytt!

Precis vad jag tänkte skriva om det knäppte i högtalarna när du stängde av.
För det kan ju vara så att signaljorden i spelaren kan vara kass!

Mvh ola

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92

305 Inlägg
16 juni 2005
jo det knäpper till lite i stegen (kör bara steg)
hm har haft en egen tråd om mitt problem .   jaja
hur som helst  det surrar när motorn är i gång . enligt BRL va det bara lågnivåkablarna kvar att byta . Har provat med 2 helt olika spelare med exakt samma resultat . jordat om JAPP har man gjort . direkt i karossen där det satt en annan jord förut och med riktiga öglor osv .
har provat olika steg  det hjälper inte .
ljudet "tystnar vid låtbyte"  återkommer när ny låt startar .
Sänker man volymen i bott kan man enbart höra ett svagt svagt surr i 6X9 orna i hatthyllan .

enligt BRL  ska man minst ha trippelskärmade kablar . konstigt köpte ju mina kablar där när man skaffa stegen där .  fast va visst inte trippelskärmade och därmed kass.

andra förslag är mycket välkommna hur man ska göra  . Tack smile

32 Inlägg
16 juni 2005
Haha.... BRL är roliga..
Minst trippelskärmad lågnivåkabel och så säljer dem med max dubbelskärmad smile jaja,...

Det låter som om det skulle kunna vara signaljorden i spelaren, men om du har prövat med en annan spelar som inte har det problemet i "ordinarie" bil så borde det inte vara det!

Pröva byt till en lågnivå med mer avskärmning som får vi ju hoppas på att det blir bättre!

Du kan ju pröva att dra en lågnivå utanför bilen och se om du fortfarande får ljudet i högtalarna, det blir ju inte lika mycket störningar utaför bilen smile

Mvh ola

Vectra A (2000R) -89
Corsa A -92

Sök