3523
Sök

Audi A6 1.8T -00 Luktar olja i kupen

19 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Har nyligen köpt en Audi 1.8T -00. Till saken hör att jag var djävulskt förkyld och var totalt utan luktsinne när köpet gjordes.

Nu när jag mår bättre och kan känna dofter så har jag upptäckt att det stinker..olja i kupen, har även observerat att det läker olja någonstans bak i motorn, det är svårt att se var. Men det syns att motorn är lite fuktig..Har kollat trasiga slangar mm, men inte sett något än.
Bilen går fö riktigt bra  wink

Lukten kommer så fort den blir varm, ganska så logiskt eg, det är väl då som ångorna bildas..
Kan det vara packboxen till kamaxeln??

Någon som har bra koll på detta?

618 Inlägg
9 november 2013
Kolla vevhusventalationen! smile

19 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Jo jag vet att den kan täppas igen..det är väl bara att byta den eller?

618 Inlägg
9 november 2013
Ja den sitter lite klurigt på 1,8t motorerna men det går absolut att byta själv.

19 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Försökte kolla i kväll, men satan, jag håller med dig! Trångt som fan.

Jo man får väl hoppas att det är den som ställer till det. Men är det som så att det blir ett övertryck i motorn som "trycker ut oljan där det...går?

Mr. AUDI !
642 Inlägg
9 november 2013
sitter rör i hårdplast på höger sida om motorn under insuget dem brukar spricka o då rinner oljan ut på blocket o ger oljelukt i Kupén, bara ett tips, kolla dem med ficklampa!

Four Rings To Rule Them All!

196 Inlägg
9 november 2013
Kolla så att inte ventilkåpspackningen läcker, kan ju va så att det rinner då ner på grenröret därav lukten i kupen.

19 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Man kan se att det har "fuktat" bak på motorn , upptill i överkant, och även nertill under insuget. Om packboxen skulle vara väck så borde det ju vara mycket olja där. Hmm, svårt att se. Jag har dock en kamera snake modell, kanske man kan se bättre med den.

Det verkar som om detta är ett vanligt problem på dessa modeller. Killen hade bytt olja sa han, jag har nu sett att det sitter ett nytt biltemafilter på plats, måste nog byta det......

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2013
KS50 skrev:
Man kan se att det har "fuktat" bak på motorn , upptill i överkant, och även nertill under insuget. Om packboxen skulle vara väck så borde det ju vara mycket olja där. Hmm, svårt att se. Jag har dock en kamera snake modell, kanske man kan se bättre med den.

Det verkar som om detta är ett vanligt problem på dessa modeller. Killen hade bytt olja sa han, jag har nu sett att det sitter ett nytt biltemafilter på plats, måste nog byta det......

För att...? Det står Biltema på det?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

19 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Ähh jag vet, någon har sagt att de är dåliga

Avstängd
10 388 Inlägg
9 november 2013
KS50 skrev:
Ähh jag vet, någon har sagt att de är dåliga

Ptja, jag räknar inte med att de är lika bra som original eller "märkesfilter". Men, har aldrig råkat ut för ett dåligt filter från Biltema, som använts till någon "vanlig" bil. Vi har ju bl.a. en Clio inom familjen som gått 36.000 mil. De senaste 15-20.000 milen (lite osäker på när den kom in i familjen) har den uteslutande servats med biltemapryttlar. Går fortfarande kanon i motorn (sen att den håller på att rosta upp är ju en annan femma)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

19 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
Joo de funkar nog de också.

19 Inlägg
9 november 2013
Trådstartare
SibbSon skrev:
sitter rör i hårdplast på höger sida om motorn under insuget dem brukar spricka o då rinner oljan ut på blocket o ger oljelukt i Kupén, bara ett tips, kolla dem med ficklampa!

Ja jag ska kolla det, tack för tipset.

19 Inlägg
22 november 2013
Trådstartare
Jag kollade med kamera och kunde då se att det var vevhusventilationen, den är nu bytt och stanken av olja är borta yikes

Mr. AUDI !
642 Inlägg
23 november 2013
KS50 skrev:
Jag kollade med kamera och kunde då se att det var vevhusventilationen, den är nu bytt och stanken av olja är borta yikes

Sweet  wink

Four Rings To Rule Them All!

Sök