Xenonkonvertering ''The right way'' Bixenon projektor uppgradering

Gamer
13 november 2013 · 130 Inlägg

it_mutt skrev:

explosiv skrev:
Vilka bilar sitter det dubbla sensorer på? Annars tror jag att det räcker nog så bra med givararm på bakaxel.
Gällande programmering så är det viktigast att ta reda på vilken signal som nu de elektriska styrmotorerna vill ha. Började bolla lite med detta på 850 och vill minnas att motorerna fick + - och styr från nivåknappen. Styr i detta fallet är då fasta resistorvärden från nivåknappen och motorn ser då diffen mot +

Ptja, jag kan ta en som står här hemma; Audi A6 C5(.5) ex.vis

även alla 9-5or med original xenon har dubbla. skulle gissa på att dom flesta bilar med original xenon har det av en väldigt enkel anledning.

om du lastar in tex 5 pers med lite packning så kommer bilen ju inte bara sjunka bak. så då måste den ju endå ha ett värde framifrån för att kunna räkna ut vinkeln på bilen.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
explosiv
13 november 2013 · 133 Inlägg

Får hålla mig rättad på antalet givare då, fullt logiskt dock att ha fram och bak
Nya givare från kina verkar ligga på runt 40$ har inte kollat något på skrot eller ebay.
http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea … 1112234611

Gamer
13 november 2013 · 130 Inlägg

explosiv skrev:
Får hålla mig rättad på antalet givare då, fullt logiskt dock att ha fram och bak
Nya givare från kina verkar ligga på runt 40$ har inte kollat något på skrot eller ebay.
http://www.aliexpress.com/wholesale?Sea … 1112234611

satt och tryckte fram ett litet paket på aliexpress och det skulle bli ungefär ~180 dollar ink frakt för allt jag behöver tex servomotorer, arduino, olika givare och tilläggskort med skruvplintar för att underlätta montering.

då skulle jag ha allt för att kunna bygga nivåreglering och även om man orkar bygga AFS dvs kurvljus. vart typ 150kr dyrare att lägga till grejer för det på en gång om man nu någon gång skulle få för sig att prova wink annars kan man ju ha det till andra projekt smile

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
explosiv
13 november 2013 · 133 Inlägg

Kan bli ett spännande projekt, det finns ju digitala potentimetrar om nu dina lyktorn skulle jobba med sådant.
Vilken arduino valdes? Jag har en Arduino Uno r3 i min bil och den har snart varit igång ett år på bilen 12V så ingen direkt omvandlare verkar krävas. (står rec 7-12V men klarar 6-20)

Gamer
14 november 2013 · 130 Inlägg

explosiv skrev:
Kan bli ett spännande projekt, det finns ju digitala potentimetrar om nu dina lyktorn skulle jobba med sådant.
Vilken arduino valdes? Jag har en Arduino Uno r3 i min bil och den har snart varit igång ett år på bilen 12V så ingen direkt omvandlare verkar krävas. (står rec 7-12V men klarar 6-20)

det jag lagt till var

2st arduino uno r3.
2st skruvsköldar
5st kontinuerligt roterande servon
5st ''rotary encoders''
2st nivågivare


men har inte beställt något än då jag måste se om jag kan fixa någon vettig upphängning till projektorerna i lyktan först

Senast redigerat av Gamer (14 november 2013)

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
sik
14 november 2013 · 1 072 Inlägg

Om ni känner någon med 3D printer så går det få klarglas i plast. Behöver OEM glaset som mall endast och behöver inte bli spec dyrt.

granadadr
14 november 2013 · 7 300 Inlägg

sik skrev:
Om ni känner någon med 3D printer så går det få klarglas i plast. Behöver OEM glaset som mall endast och behöver inte bli spec dyrt.

coolt skulle vilja ha andra glas bak till mina bilar,,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
sik
14 november 2013 · 1 072 Inlägg

granadadr skrev:

sik skrev:
Om ni känner någon med 3D printer så går det få klarglas i plast. Behöver OEM glaset som mall endast och behöver inte bli spec dyrt.

coolt skulle vilja ha andra glas bak till mina bilar,,

Det ska inte va några problem för det går att få riktigt komplexa detaljer tydligen.
Fanns en kille på Rejsa som skaffat sig en printer för ren hobby och som annonsera men kan tyvärr inte finna på den annonsen. Kunde säkert snacka med han då såvida ni är seriösa i ärendet.

it_mutt Avstängd
14 november 2013 · 10 388 Inlägg

sik skrev:
Om ni känner någon med 3D printer så går det få klarglas i plast. Behöver OEM glaset som mall endast och behöver inte bli spec dyrt.

Och blir inte E-märkt så att få det igenom besiktningen som "lagligt" lär skita sig totalt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
sik
14 november 2013 · 1 072 Inlägg

it_mutt skrev:

sik skrev:
Om ni känner någon med 3D printer så går det få klarglas i plast. Behöver OEM glaset som mall endast och behöver inte bli spec dyrt.

Och blir inte E-märkt så att få det igenom besiktningen som "lagligt" lär skita sig totalt

Ja det är helt sant, men hur e-märkta blir dessa lampor Öht?
En projektorlins ska arbeta bakom ett klarglas många gånger, så frågan tycker jag är orelevant.
Utan man får säkert montera OEM för besiktning och sen tillbaka.

OM inte annat så kan man printa E-märkning i den nya.

granadadr
14 november 2013 · 7 300 Inlägg

it_mutt skrev:

sik skrev:
Om ni känner någon med 3D printer så går det få klarglas i plast. Behöver OEM glaset som mall endast och behöver inte bli spec dyrt.

Och blir inte E-märkt så att få det igenom besiktningen som "lagligt" lär skita sig totalt

ehh de har aldrig brytt sig förr wink mina vita blinkers är gjutna av orginal, en har e märkning en ej,, avgjuten av en pirat, tyvärr gjuter han ej längre annars skulle jag kontakta han på engång smile

och ja jag är seriös,, har för tusan en utställningsbil wink

it_mutt Avstängd
14 november 2013 · 10 388 Inlägg

sik skrev:

it_mutt skrev:

sik skrev:
Om ni känner någon med 3D printer så går det få klarglas i plast. Behöver OEM glaset som mall endast och behöver inte bli spec dyrt.

Och blir inte E-märkt så att få det igenom besiktningen som "lagligt" lär skita sig totalt

Ja det är helt sant, men hur e-märkta blir dessa lampor Öht?
En projektorlins ska arbeta bakom ett klarglas många gånger, så frågan tycker jag är orelevant.
Utan man får säkert montera OEM för besiktning och sen tillbaka.

OM inte annat så kan man printa E-märkning i den nya.

Det var ingen fråga, det var ett påstående. Det finns inte ens något att se som en fråga. Mitt påstående var att glaset inte blir e-märkt <punkt>. Vilket jag också har helt rätt i, så jag förstår inte riktigt varför du ens säger emot. F.ö. heter det "irrelevant" och inte "orelevant". (Inte för att käfta utan helt enkelt bara för att upplysa...(doh!) )

Gällande den "övriga" E-märkningen så kan jag inte uttala mig om det. Det skulle dock inte vara omöjligt att få till en eftermarknadslins som var E-märkt, det i sin tur skulle väl då säkerligen kräva att den satt "för sig själv" och inte inbakad i ett annat hus visserligen. Huruvida dessa är det, ja det vet jag inte.


granadadr skrev:
ehh de har aldrig brytt sig förr wink mina vita blinkers är gjutna av orginal, en har e märkning en ej,, avgjuten av en pirat, tyvärr gjuter han ej längre annars skulle jag kontakta han på engång smile

och ja jag är seriös,, har för tusan en utställningsbil wink

Fram och bak har de "alltid" kollat e-märkning för mig de gånger det varit uppenbart att det inte är "rätt pryttlar" som sitter där. Men nej, blinkers har jag nog aldrig varit med om att de tittat närmare på.

Senast redigerat av it_mutt (14 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
sik
14 november 2013 · 1 072 Inlägg

it_mutt skrev:

sik skrev:

it_mutt skrev:

Och blir inte E-märkt så att få det igenom besiktningen som "lagligt" lär skita sig totalt

Ja det är helt sant, men hur e-märkta blir dessa lampor Öht?
En projektorlins ska arbeta bakom ett klarglas många gånger, så frågan tycker jag är orelevant.
Utan man får säkert montera OEM för besiktning och sen tillbaka.

OM inte annat så kan man printa E-märkning i den nya.

Det var ingen fråga, det var ett påstående. Det finns inte ens något att se som en fråga. Mitt påstående var att glaset inte blir e-märkt <punkt>. Vilket jag också har helt rätt i, så jag förstår inte riktigt varför du ens säger emot. F.ö. heter det "irrelevant" och inte "orelevant". (Inte för att käfta utan helt enkelt bara för att upplysa...(doh!) )

Gällande den "övriga" E-märkningen så kan jag inte uttala mig om det. Det skulle dock inte vara omöjligt att få till en eftermarknadslins som var E-märkt, det i sin tur skulle väl då säkerligen kräva att den satt "för sig själv" och inte inbakad i ett annat hus visserligen. Huruvida dessa är det, ja det vet jag inte.


granadadr skrev:
ehh de har aldrig brytt sig förr wink mina vita blinkers är gjutna av orginal, en har e märkning en ej,, avgjuten av en pirat, tyvärr gjuter han ej längre annars skulle jag kontakta han på engång smile

och ja jag är seriös,, har för tusan en utställningsbil wink

Fram och bak har de "alltid" kollat e-märkning för mig de gånger det varit uppenbart att det inte är "rätt pryttlar" som sitter där. Men nej, blinkers har jag nog aldrig varit med om att de tittat närmare på.

Ja, what ever. Men vill du börja munknu**a om ord så tar denna tråd en helt annan riktning.
Hur man skriver och talar har mer vart man kommer ifrån.

Norr upp så säger de läka för nått som "läcker". Ska du kaxa upp dig var gång du hör nått så kommer du inte långt.
Men jag har fått en klarhet hur du är (besserwisser)!

Tillbaka till ämnet:
Detta är ett Tips på en sak folk efterfrågar. Tänker inte ta ställning till om det är lagligt/olagligt.
Men det finns alltid lösningar på problem.

it_mutt Avstängd
14 november 2013 · 10 388 Inlägg

sik skrev:
Ja, what ever. Men vill du börja munknu**a om ord så tar denna tråd en helt annan riktning.
Hur man skriver och talar har mer vart man kommer ifrån.

Norr upp så säger de läka för nått som "läcker". Ska du kaxa upp dig var gång du hör nått så kommer du inte långt.
Men jag har fått en klarhet hur du är (besserwisser)!

Tillbaka till ämnet:
Detta är ett Tips på en sak folk efterfrågar. Tänker inte ta ställning till om det är lagligt/olagligt.
Men det finns alltid lösningar på problem.

Jag tycker det är lika ok som det är med "sterio", "igentligen"  och så vidare. Gör det mig till besserwisser, så får det vara så, jag är hellre besserwisser än illitterat. Besserwisser handlar om att anse sig ha rätt, här var det då snarare en fråga om huruvida det var rätt eller inte, inte vad jag "anser". Hur du sen ser mig, ja, det bryr jag mig minimalt om. Som påpekat; var enbart som upplysning och därmed är den biten avklarad för min del.

On topic;

Jag påpekade bara att det inte kommer vara lagligt. Lika lagligt som att ha kvar de räfflade glasen och så vidare. Jag har inte heller sagt något om att det var något fel i ditt tips. Ett tips om möjlig lösning kan sällan ses som fel. Mer eller mindre bra givetvis, men knappast fel. Jag konstaterade bara, igen, att det inte skulle bli lagligt för det.

Mig veterligt, och jag kan givetvis ha fel, finns det inget "3Dskrivarmaterial" som blir "helt transparent" utan blir lite åt det frostade hållet. Men som sagt, jag kan ha fel där och det är mycket möjligt att det kommit något "i det senaste" (då det var ett bra tag sedan jag kollade på det) som faktiskt blir helt transparent.

- - Edit - -

Och med "3dskrivarmaterial" syftar jag då på för hemmabruk, för industriellt bruk finns det säkerligen (märkligt vore väl annars).

Senast redigerat av it_mutt (14 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Gamer
14 november 2013 · 130 Inlägg

det är väl ganska självklart att E-märkningen kommer försvinna i och med att jag bygger om.

men E-märkningen skulle ju endå ha försvunnit med ett PNP kitt då lampan inte är godkänd tillsammans  med lyktan

sen att skriva ut ett så pass stort lyktglas i en 3d skrivare och få det jämnt och bra tror jag nog är ganska svårt.

och dessutom har jag ju skrivit ett par gånger i tråden redan att jag faktiskt ska fixa klarglas, har bara inte bestämt hur!

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
explosiv
15 november 2013 · 133 Inlägg

Nu när väl emärkning är avklarat och denna tråden ändå har lite "diy"känsla över sig, vad tros om UVbeständig plexi? Om detta nu finns? Annars kanske 2K klarlack på båda sidor av glaset? Hittade denna länken hur man kan göra det väldigt basic. http://www.clublexus.com/forums/sc-400- … enses.html Fast det bästa är väl vakuumformning.

Gamer
18 november 2013 · 130 Inlägg

explosiv skrev:
Nu när väl emärkning är avklarat och denna tråden ändå har lite "diy"känsla över sig, vad tros om UVbeständig plexi? Om detta nu finns? Annars kanske 2K klarlack på båda sidor av glaset? Hittade denna länken hur man kan göra det väldigt basic. http://www.clublexus.com/forums/sc-400- … enses.html Fast det bästa är väl vakuumformning.

jag har inte så jättestora problem att få tag på lexan så kommer nog köra på det när jag gör glasen.


ev kommer jag att göra denna konvertering på saaben istället för 940in då jag fick motorhaveri för typ e vecka sedan

har som det ser ut just nu förmodligen ett trasigt vevstakslager så bilen står mer eller mindre i molekyler nu.

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Seth
18 november 2013 · 3 354 Inlägg

finns det ingen möjlighet att slipa ner räfflorna på glasen?

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Gamer
29 december 2013 · 130 Inlägg

har fått tummen ur att fixa bilder på Mini H1 projektorerna med och utan glas då folk var intresserade av att se det

med glas på ca 2,5-2,6m avstånd (i taket på min lägenhet)

https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96937/96937-e242c70a8892a2f673aab6cfe53807d6.jpg

utan glas på samma avstånd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96937/96937-6b8b8b15a8fd7b0e3068a871a67103ec.jpg

så ja det blir fortfarande ströljus men om man jämför med tillexempel min lillebrors saab 9000 som kör xenon och H4 bixenon så är det forfarande lite, och då är hans lampor bland dom som har betydligt mindre än många andra man brukar kunna möta på vägarna.

bonusbild på vad för motor som ska ner i 940in istället för den som satt där!

https://www1.garaget.org/archive/97/96937/329490/329490-3290092.jpg

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Gamer
15 januari 2014 · 130 Inlägg

går väl inte direkt jättefort här då jag håller på med motorbytet i volvon men har hunnit göra en sak iaf smile

har alla grejer hemma för att kunna göra klarglas till på 9-5an och montera mini h1 projektorerna på halvljuset där då det är sämst halvljus original

har ''färgmoddat'' mina Mini h1 och så här vart det smile blir som en blålila ton ovanför avskärminingen
https://www1.garaget.org/gallery/images/97/96937/96937-8c1f57322368985716284e2040b955d6.jpg

detta är med 5000k lampor och vart dessutom jämnare ljusbild överlag smile

Bmw 325D Touring -09
Bmw 740IA -94
Nissan 200SX s13 -91
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang