4295
Sök

Problem med volvo 740 -88 orkeslös över 2500-3000 varv

329 Inlägg
10 november 2013
Trådstartare
Hej!

köpte mig en 740 för ett tag sen, gick klockrent när jag hämta den! men har inte kört den så mycket eftersom jag kör min diesel. en dag tog jag å körde 740, gick rätt bra men sen gjorde jag en tvär vändning och försökte kasta ut baken, sen gick bilen plötsligt skit!

Startar utan problem, tomvarvar normalt fast lite slött från 1-2000 varv sen fint upp tills den bryter, på ettans växel drar den fint, tvåan riktigt rappt upp till 2500-3000 varv sen blir den helt orkeslös och det är precis den mäktar med att få upp fart, 3ans växel och resten av växlarna är den helt orkeslös, orkar ingentin, ex normalt sett på 4ans växel i 50-60 och man trycker plattan i mattan så känner man att bilen tar fart, men nu händer ingenting alls.

har inte haft tid att kolla upp något riktigt, förutom ett fräscht luftfilter och rycker jag kabeln till LMM så går motorn bara värre och baksmäller å seg å varva upp, så den borde väl kunna sållas bort av problemen?

ska kolla stift, kablar, fördelare, tändspole och byta bränslefillter när jag hinner, katalysatorn ska väck å se så den inte rasat ihop, vart ute för en ihopsmält kat tidigare, men den gick ändå inte såhär slött över 3000.
tänkte även kolla spjällägesgivaren och om kamremmen ligger rätt.

Men någon annan som e bra på gamla Volvos som kanske kan ge något mer konkret svar? problemet uppstod så plötsligt, kan tillägga att bilen har nästan full tank, men tycker den drar mycket bränsle.

Med vänlig hälsning Alexandeer

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

Sök