3991
Sök

Bytt från lh2.2 till lh2.4 bilen startar inte!! LÖST!!!!

6 738 Inlägg
20 november 2013
#21
har di monterat dit vevaxellägesgivaren?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

1 677 Inlägg
21 november 2013
#22
Henkix skrev:
har di monterat dit vevaxellägesgivaren?

vevaxellägesgivaren är väl samma sak som impulsgivare ? smile För isf har han gjort det (jag frågade tidigare) smile

OVERBOOSTED
852 Inlägg
21 november 2013
Trådstartare
#23
gromitSWE skrev:
Henkix skrev:
har di monterat dit vevaxellägesgivaren?

vevaxellägesgivaren är väl samma sak som impulsgivare ? smile För isf har han gjort det (jag frågade tidigare) smile

ja den är dit monterad tongue har redan byt den en gång men hjälpte inte mad

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#24
har kollat spolen nu och den har 12v ström.. hmm va kan de va för fel?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 november 2013
#25
lättast är ju om du säger hur du kopplat kablarna. har kopplat in ett par härver å vet att man kan tänka lite galet ibland smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

10 287 Inlägg
23 november 2013
#26
Ok, då tar vi och ger JH länken till "the motherload":

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/LH%202.4


Och du JH: Vilken tempgivare använde du i den topp du har nu? Det måste vara en tempgivare från en motor med LH2.4 eftersom det är olika slags givare men samma slags kontakt. Min erfarenhet är att bilen totalvägrar att starta med fel givare.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
23 november 2013
#27
OK.
Nu har jag hittat alla mina scheman. Det skiljer på i alla fall en väsentlig punkt mellan tidiga LH2.4 i Volvo 240 (89) och senare LH2.4 i 240 (typ 91-93).

Spänningsmatningen ("tändström") till boxarna: Pinne 6 i tändboxen och Pinne 35 i bränsleboxen.

På -89 så är den kabeln Röd-Svart och på nyare 240 är den Blå.
Denna kabel måste ha ström i läge II och III (Terminal 15). Mät fram den i kabelhärvan om man är osäker.

Notera att det finns en till blå kabel som kan trassla till det, och det är den blåa kabeln som går till tändspolen och till tändslutsteget (pinne 4 på tändslutsteget). Denna kabel är Blå oavsett årsmodell och måste också ha ström i både läge II och läge III.

Nu skall vi banne mig få JH att få fyr på sin spis smile

Och här på sidan 20 finns elschemat som man bör följa:

http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201992.pdf

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#28
turboforssen skrev:
lättast är ju om du säger hur du kopplat kablarna. har kopplat in ett par härver å vet att man kan tänka lite galet ibland smile

ok har byt allt enligt den "norska" guiden hmm så allt ska ju va rätt!! smile
har kopplat så här:

-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring på denne)--kopplat in mig i säkringsdosan på kablarna som går till pumparna

-tynn blå (se uthevet tekst under)--kopplat till tändning låset får ström i läge 2 och 3

-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde( hvis du har)--har ej kopplat in den än

-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer (kobles på samme ledning som kommer fra bakaksel, men bare å drite i)--har ej kopplat in den än

-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50)--kopplat in på lh2,2 härvan va samma färg gul/blå, kontakten sitter innanför höger framskärm sätt framifrån

-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå.--har ej kopplat in den än

-tynn rød\svart - finnes kun i enkelte 9-pol ledningsnett og kobles sammen med den blå--kopplat till tändning låset får ström i läge 2 och 3

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#29
Sharky skrev:
Ok, då tar vi och ger JH länken till "the motherload":

http://www.volvowiringdiagrams.com/?dir=volvo/LH%202.4


Och du JH: Vilken tempgivare använde du i den topp du har nu? Det måste vara en tempgivare från en motor med LH2.4 eftersom det är olika slags givare men samma slags kontakt. Min erfarenhet är att bilen totalvägrar att starta med fel givare.

/Göran

ok..
har ej monterat tempgivaren än. va på skroten nu precis o köpte en givare från en 240 lh2,4

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#30
Sharky skrev:
OK.
Nu har jag hittat alla mina scheman. Det skiljer på i alla fall en väsentlig punkt mellan tidiga LH2.4 i Volvo 240 (89) och senare LH2.4 i 240 (typ 91-93).

Spänningsmatningen ("tändström") till boxarna: Pinne 6 i tändboxen och Pinne 35 i bränsleboxen.

På -89 så är den kabeln Röd-Svart och på nyare 240 är den Blå.
Denna kabel måste ha ström i läge II och III (Terminal 15). Mät fram den i kabelhärvan om man är osäker.

Notera att det finns en till blå kabel som kan trassla till det, och det är den blåa kabeln som går till tändspolen och till tändslutsteget (pinne 4 på tändslutsteget). Denna kabel är Blå oavsett årsmodell och måste också ha ström i både läge II och läge III.

Nu skall vi banne mig få JH att få fyr på sin spis smile

Och här på sidan 20 finns elschemat som man bör följa:

http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201992.pdf

/Göran

okok

ja de ska ja kolla upp smile

vill ju provköra innan snön lägger sig då ja bara har 18" super DTM fälgar tongue har sålt alla vinterdäck roll

/Jim

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#31
nu startar bilen big_smile men är fortfarande nått galet.. måste sätta direkt ström på kablarna till pumparna då startar den.
och varvräknaren funkar inte och inte felkods läsaren heller! och dör när man ger mer än 3/10 gas men de beror nog på att ja inte har monterat grenröret så lambdasonden "hänger" i luften.

men va kan de va för fel på pumparna?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

6 738 Inlägg
23 november 2013
#32
säkringen till pumparna kan vara sönder tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#33
Henkix skrev:
säkringen till pumparna kan vara sönder tongue

hehe nee har kollat dom ;D

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

10 287 Inlägg
23 november 2013
#34
Det är inget fel på pumparna. Det är du som har för bråttom...wink

Jag länkade så snygga och fina elscheman:

Öppna denna:

http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201992.pdf

Kolla på sidan 20 och sätt igång och felsök.

Diagnosuttaget hittar du  - på sid 20 - i D5 (Diagnostic conn). Stift 2 skall ha plus (blå kabel. Den som också matar boxarna) och Stift 8 skall gå till jord.

Signalen till varvräknaren plockar du från spolen (sid 20 - E6) via röd-vit kabel.

Pumparna matas via övre delen av "Fuel System Relay" - dvs det feta reläet på kabelhärvan (sid 20 - C4). Matningen till pumparna går ut via stift 6 på reläet (gul-röd kabel) och reläspolen dras med en jordsignal från bränsleboxen (stift 2 på reläet, blå/grön kabel som kommer från stift 20 på "Fuel Inj ECU"). Boxen skickar ut jord till spolen när den får varvtalssignal från tändboxen (dvs när startmotorn har börjat tugga och impulsgivaren skickar pulser till tändboxen)

/Göran




jh-hindersson skrev:
nu startar bilen big_smile men är fortfarande nått galet.. måste sätta direkt ström på kablarna till pumparna då startar den.
och varvräknaren funkar inte och inte felkods läsaren heller! och dör när man ger mer än 3/10 gas men de beror nog på att ja inte har monterat grenröret så lambdasonden "hänger" i luften.

men va kan de va för fel på pumparna?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#35
Sharky skrev:
Det är inget fel på pumparna. Det är du som har för bråttom...wink

Jag länkade så snygga och fina elscheman:

Öppna denna:

http://www.volvowiringdiagrams.com/volv … 201992.pdf

Kolla på sidan 20 och sätt igång och felsök.

Diagnosuttaget hittar du  - på sid 20 - i D5 (Diagnostic conn). Stift 2 skall ha plus (blå kabel. Den som också matar boxarna) och Stift 8 skall gå till jord.

Signalen till varvräknaren plockar du från spolen (sid 20 - E6) via röd-vit kabel.

Pumparna matas via övre delen av "Fuel System Relay" - dvs det feta reläet på kabelhärvan (sid 20 - C4). Matningen till pumparna går ut via stift 6 på reläet (gul-röd kabel) och reläspolen dras med en jordsignal från bränsleboxen (stift 2 på reläet, blå/grön kabel som kommer från stift 20 på "Fuel Inj ECU"). Boxen skickar ut jord till spolen när den får varvtalssignal från tändboxen (dvs när startmotorn har börjat tugga och impulsgivaren skickar pulser till tändboxen)

/Göran




jh-hindersson skrev:
nu startar bilen big_smile men är fortfarande nått galet.. måste sätta direkt ström på kablarna till pumparna då startar den.
och varvräknaren funkar inte och inte felkods läsaren heller! och dör när man ger mer än 3/10 gas men de beror nog på att ja inte har monterat grenröret så lambdasonden "hänger" i luften.

men va kan de va för fel på pumparna?


ok får kolla igenom de ordentligt imorgon smile

de att bilen startade var att ja satte dit en temp givare o kopplade in  lambdasonden o fixade en jordkabel på motorn tongue

men som sagt ska kolla elschemat imorgon smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
#36
Fortsätter på denna tråden då..

bilen går jätte bra nu men är nått galet med relät till pumparna.. de klickar inte till när man kör på starten, så får hålla in ena "koppar biten" i relät (är med dubbla spolar) då går pumparna o ja kan starta den, o så fort den har startat kan ja släppa "koppar biten" i relät..

va e de för skit fel?? mad

är de inte samma relän från 240-740?? neutral

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
#37
nu är de löst smile

va en kabel som satt fel som skulle ha ström i läge 2 & 3 men fans bara ström i läge 2 roll

och felkodsläsaren funkar nu med, smile får felkod 1-2-3 "Signal från kylvätsketempgivare" på uttag 2 och felkod 2-2-4 "Motortempsignal" på uttag 6

den är lite seg o starta när den är kall men de är ju "bara" fixa felkoderna wink



tack för all hjälp smile


over and out.

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

1 Inlägg
15 januari 2023
#38
jh-hindersson skrev:
nu är de löst smile

va en kabel som satt fel som skulle ha ström i läge 2 & 3 men fans bara ström i läge 2 roll

och felkodsläsaren funkar nu med, smile får felkod 1-2-3 "Signal från kylvätsketempgivare" på uttag 2 och felkod 2-2-4 "Motortempsignal" på uttag 6

den är lite seg o starta när den är kall men de är ju "bara" fixa felkoderna wink



tack för all hjälp smile


over and out.

vad var det för någon kabel har nämligen i sakrt samma problem.


Sök