3269
Sök

Bytt från lh2.2 till lh2.4 bilen startar inte!! LÖST!!!!

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#1
Hello..


Har bytt motor i min 745a från en b230f med lh2.2 till en b234f med lh2.4 och har lite problem .
Pumparna går inte, ingen gnista, varvräknaren rör sig inte när man kör på starten och felkods läsaren funkar inte.

Har tagit kabelhärvan från lysena fram till boxarna på bägge sidorna och tagit alla givare m.m från b234f motorn.

har bytt hallgivaren men de hjälpte inte och provat o bygla soppa relät o då går pumparna och de klickar till i ett relä fram nånstans men den startar iallafall inte.

och de händer inget när man ska kolla felkoderna, vrider tändningen i läge 2 och stoppar i "pinnen" i stift 2 o tycker ner knappen i ca 1sec (lampan lyser då) sen händer de inget? stoppar i "pinnen" i stift 6 (då lyser lampan svagt utan att ha tryckt på knappen) tycker sedan ner knappen i ca 1sec (lampan lyser då) sen händer de inget?

har ohm mätt hallgivaren o de ligger på 159ohm så den är hel.


här är skarven mellan lh2.4-från motorutrymmet in i bilen på förar sidan till lh2.2

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-aed4bd2ebca466797f4494cebcdde4e5.jpg

här är skarven mellan lh2.4-från motorutrymmet in i bilen på passagerarsidan till lh2.2

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-d0a220f72368407c21d335581d5ac344.jpg


nån som vet vad ja har gjort galet? smile
börjar bli sjukt tröt på bil el nu sad
Senast redigerat av jh-hindersson (23 december 2013)

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

762 Inlägg
11 november 2013
#2
http://www.240.se/service/felsok_insp.pdf

Kolla och se ifall detta kan hjälpa något. (Det är ett dokument om hur man felsöker i Volvos äldre insprutningssystem) smile


914 Inlägg
11 november 2013
#3
Har du bytt huvudhärvan,den med elcentralen ??
Jag har väldigt svårt att tro att de passar ihop.
Och byter du huvudhärva så passar inte 2,4 härvan till kombiinstrumentet pga andra anslutningar och byter du då instrumentet så får du fel signal från bakaxeln då bakaxeln har den har tidigare modellen av givare och givarkrans.moment 21
Senast redigerat av Aronson (11 november 2013)

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#4
Garagemuppen skrev:
http://www.240.se/service/felsok_insp.pdf

Kolla och se ifall detta kan hjälpa något. (Det är ett dokument om hur man felsöker i Volvos äldre insprutningssystem) smile

tack de va en bra sida smile men vart inte så mycket klokare tongue

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#5
Aronson skrev:
Har du bytt huvudhärvan,den med elcentralen ??
Jag har väldigt svårt att tro att de passar ihop.
Och byter du huvudhärva så passar inte 2,4 härvan till kombiinstrumentet pga andra anslutningar och byter du då instrumentet så får du fel signal från bakaxeln då bakaxeln har den har tidigare modellen av givare och givarkrans.moment 21

Har bytt all el utom till säkringsdosan, instrumentpanelen m.m. vet du vilka stift som skiljer i dom två kontakterna ute vid sidorna?? de vet ja att de blir fel med signal från bakaxeln men har last att de ska gå ändå! eller?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#6
här är de jag har "skarvat" ihop kabelstammarna 2,4 från motorn 2,2 från säkringsdosan m.m

https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-7d3e8f37d9d2693f1d52a62538cadae5.jpg

2,4 från motorn 2,2 från säkringsdosan m.m
https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98061/98061-425a64b75f6fc1dc0c64a28490748d08.jpg

vilka stift skiljer de här isåfall? smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

914 Inlägg
11 november 2013
#7
Enda sättet är att ta kabel för kabel och jämföra med elschema på 2,2 och 2,4.

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#8
Aronson skrev:
Enda sättet är att ta kabel för kabel och jämföra med elschema på 2,2 och 2,4.

ok hmm nån som har ett elschema över dom kontakterna på 2,2 och 2,4 då? smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

1 677 Inlägg
11 november 2013
#9
Men lh 2,4 har ju en impulsgivare som sitter vid svänghjulet istället för hallgivaren ?
Senast redigerat av gromitSWE (11 november 2013)

OVERBOOSTED
852 Inlägg
11 november 2013
Trådstartare
#10
gromitSWE skrev:
Men lh 2,4 har ju en impulsgivare som sitter vid svänghjulet istället för hallgivaren ?

ja den har ja tagit från 16v motorn smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

1 677 Inlägg
11 november 2013
#11
jh-hindersson skrev:
gromitSWE skrev:
Men lh 2,4 har ju en impulsgivare som sitter vid svänghjulet istället för hallgivaren ?

ja den har ja tagit från 16v motorn smile

aha, trodde inte.. smile

10 287 Inlägg
12 november 2013
#12
Oj oj...
Jag har gjort denna konvertering i ett par bilar för typ 15 år sedan och det var ett helvete. Efter det så rekommenderar jag alla att konvertera mha en motorhärva från en 240 för det är enklare och går dessutom att felsöka löst på en bänk.
Konverterar man med hela 2.4 härvor så slutar det med bruten rygg hopvikt under rattstången.
Som du nu har upptäckt så räcker det inte att byta härvor i mororutrymmet och skarva på mot donen inne i kupen. Tyvärr så skiljer sig även härvorna inne i kupen sig åt mellan 2.2 och 2.4 så endera så byter man även dom eller så river man ur dom och bygger om dom.
Exakt vilka stift som skiljer vet jag inte i huvudet och jag tror knappast att jag har mina gamla ritningar kvar där jag ritade upp allt en gång i tiden.
Problemen är (om jag nu minns allt rätt) att det är helt olika lastsignaler mellan boxarna i 2.2 och 2.4 och dom går olika vägar (inne i kupehärvorna / ute i motorhärvorna), att det är en singeltempgivare i 2.2 och en dubbelgivare i 2.4 så det går tempsignaler på helt olika sätt mellan 2.2  - 2.4, att OBD är integrerat i 2.4 men finns inte i 2.2. (jag är även osäker på i vilken härva det 25 poliga donet till tändboxen sitter  - dvs om det sitter ihop med vänster motorrumshärva eller med kupehärvan.
Dessutom får man passa sig för om man försöker kombinera ihop box från en bil tidigare än 91 och en härva efter 91 (kallstartspridare)

För att reda ut det exakt i detalj utan att titta på dina härvor så måste man ha Volvos original servicemanualer där man ser exakt hur vartenda skarvdon är kontakterat. Jag hade allihopa en gång i tiden men tyvärr inte nu längre.

Hålla på med detta kräver extremt tålamod. Lyckligtsvis så är det November nu och inte Maj......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

OVERBOOSTED
852 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#13
Ok tongue de är lite jobb med de då hmm får kolla om ja hittar en elhärva från en 240 då..
Men ska ialf prova modifiera ihop kabelhärvorna innan smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

10 287 Inlägg
12 november 2013
#14

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

OVERBOOSTED
852 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
#15
Tackar smile 
ska kolla lite närmare på de ikväll smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

OVERBOOSTED
852 Inlägg
19 november 2013
Trådstartare
#16
har nu köpt ett elsystem från en volvo 240 lh2,4 o kopplat in nästan allt är lamda o några kablar till mätarhuset kvar men den får varken soppa elle gnista hmm nån som vet va de kan va för fel?

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

10 287 Inlägg
20 november 2013
#17
Du har sannolikt alldeles för bråttom.

Mät allt som skall ha ström dels direkt från batteriet och dels i tändläge och se till att verkligen får ström som det ska.
Kolla också att du har jordat boxarna riktigt. Det går alldeles utmärkt att knäcka boxarna om man slarvar med jord eller glömmer förkopplingsmotstånd om man har lågohmiga spridare.
(Kom också ihåg att boxar från 96/97 har startspärr i bränsleboxen...)

Har du följt guiden som jag länkade till? (den norska guiden)

Såvida man inte är stensäker på denna konvertering så är det bästa sättet att komma imål att lägga upp allting på löst på tex en träskiva i motorutrymmet och koppla in allting provisoriskt så att det är lätt att felsöka. Pumparna brukar jag handköra med en lös strömbrytare.

Och hur gjorde du när du bytte motor? Dvs sitter svänghjulet rätt? Det kan sitta på fem fel och ett rätt sätt.

/Göran




jh-hindersson skrev:
har nu köpt ett elsystem från en volvo 240 lh2,4 o kopplat in nästan allt är lamda o några kablar till mätarhuset kvar men den får varken soppa elle gnista hmm nån som vet va de kan va för fel?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

OVERBOOSTED
852 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#18
Sharky skrev:
Du har sannolikt alldeles för bråttom.

Mät allt som skall ha ström dels direkt från batteriet och dels i tändläge och se till att verkligen får ström som det ska.
Kolla också att du har jordat boxarna riktigt. Det går alldeles utmärkt att knäcka boxarna om man slarvar med jord eller glömmer förkopplingsmotstånd om man har lågohmiga spridare.
(Kom också ihåg att boxar från 96/97 har startspärr i bränsleboxen...)

Har du följt guiden som jag länkade till? (den norska guiden)

Såvida man inte är stensäker på denna konvertering så är det bästa sättet att komma imål att lägga upp allting på löst på tex en träskiva i motorutrymmet och koppla in allting provisoriskt så att det är lätt att felsöka. Pumparna brukar jag handköra med en lös strömbrytare.

Och hur gjorde du när du bytte motor? Dvs sitter svänghjulet rätt? Det kan sitta på fem fel och ett rätt sätt.

/Göran








jh-hindersson skrev:
har nu köpt ett elsystem från en volvo 240 lh2,4 o kopplat in nästan allt är lamda o några kablar till mätarhuset kvar men den får varken soppa elle gnista hmm nån som vet va de kan va för fel?


jag är helt säker på att allt är rätt kopplat.  tongue

boxarna är jordade och kommer från en 89a 16v
kör med org spridare så behöver inte nått motstånd

ja jag har gjort precis allt som de står i den guiden de ända som är kvar att koppla in är
-hvit/rosa lh 2.4 pinne 22 til instrument lampe lamda sonde
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde- kobles sammen med tynn blå
-tynn blå/sort lh2.4 pinne 34 til speedometer- vet inte vart den ska sitta på instrumenthuset
och ena kabeln till tempgivaren..
men tycker bilen borde starta utan att koppla in dom eller?

den går runt på startmotorn men får inge soppa/gnista mad o pumparna går om man byglar dom..

svänghjulet sitter rätt wink

börjar bli LITE trött på all el... neutral

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

10 287 Inlägg
20 november 2013
#19
Har du spänning på tändspolen?

(jag skall fundera en sväng till och se om jag kommer på något mera. Återkommer...)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

OVERBOOSTED
852 Inlägg
20 november 2013
Trådstartare
#20
Sharky skrev:
Har du spänning på tändspolen?

(jag skall fundera en sväng till och se om jag kommer på något mera. Återkommer...)

/Göran

ok.. de har ja inte kollat än tongue får göra de imorgon smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893


Sök