mkII skrev:
Jag antar att vissa bilmärken är bättre än andra. men om man skall ställa allt emot vad man betalar för så vet jag inte. Köper du en bil för låt oss säga 1miljon så skall den ju prestera och betalar du 80tusen så kanske man får räkna med att de är olika bra.
Dock tror jag att Toyota är en av de bästa märkena där ute. Pappa har en Toyota carina ifrån 1996 typ. touring och nu har den gått 44k mil och aldrig någonsin krånglat. Det enda som har behövts bytas är vanliga slitage delar som spindel leder och olja / kamrem olja-filter o sånt, fortfarande original stötdämpare och fjädrarna håller. Fortfarande original kopplingskit och den är rätt pigg och knappt någon rost, bara lite vid en dörr men rosten har varit "lika mkt" i typ 8 år nu, så den rostade lite i kanten för att sedan helt sluta rosta. och det är inte så illa för en bil som aldrig någonsin har tvättats mer än regnvatten.
att tillägga är att bilen används som företags bil och lastas ofta med ca 3-4hundra kilo last.
Har hört mycket dåligt om alfa men jag är jävligt sugen på att testa. Mest för utseende.
ALLA bilar krånglar förr eller senare, jo även Toyota.
Vissa mer andra mindre.
Själv så ser jag till flera parametrar än bara billig i drift som gör en bil "bra".
Börjar man däremot tillverka hyfsat krångelfria bilar som har minst lika bra komfort som "premium-märkena", som har trevliga motorer, trevlig drivning(rwd/awd), bra väghålllning, låg förbrukning, hög kvalitetskänsla, fin estetik och icke plastig känsla i inredningen, så börjar vi få en vinnare.
Där är Subaru närmast, förvånas faktiskt över det faktum att många tycker Toyota är bland det bästa märket medan Subaru oftast slår Toyota på fingrarna på de flesta punkter..
Toyota kanske tillverkar BRA och tillförlitliga bilar, men å andra sidan så måste dom det, då det är det dom gör reklam för och det enda de kan skryta med, sen att det inte är hela sanningen och helt klart överdrivet är en annan femma.
Det borde då innebära att jag skall kunna köpa en valfri Toyota på blocket, helst en med några år på nacken och förvänta mig att bilen endast skall behöva tankas och servas som vanligt, utan att något annat än slitagedelar behöver tillsyn.
Om vi håller oss kvar hos Toyota, en gammal Starlet är ungefär lika komfortabel och snål som en Prius med skillnaden att Toyota lyckats göra Priusen fulare(påminner om en groda?), men det är ingen som nämner det, för att åka omkring i en Prius är bland det mest politiskt korrekta man kan göra då det klassas som en miljöbil..
De enda sakerna jag kommer på som skulle vara till Priusens fördel i detta fall är väl krocksäkerheten och avgasutsläppen iom att den är nyare..
Sen så är det svårt att enas om vilket/vilka märken som är bäst då det finns 2 saker som påverkar, det första att man favoriserar vissa märken framför andra.
För det andra har man olika krav på vad en bra bil är och även olika behov.
För vissa är det att den skall vara säker och praktisk(ex. Volvo)
För andra att den skall vara en snygg och bekväm prestandavagn(ex. BMW/Audi/Mercedes/Jaguar/Lexus/Subaru)
För ytterligare andra att den skall vara billig i drift(ex. VW/Skoda/Nissan/Toyota/Mazda/Mitsubishi/Kia/Hyundai/Renault)
Sen behöver inte en kategori utesluta ett annat när det gäller ett visst märke..
Det är därför det finns olika bilklasser inom ett och samma märke, för att locka till sig olika slags köpare som värderar olika saker på bilarna.
Det är snarare det man skall kolla på än att stirra sig blind på att tex. Toyota har ett rykte om sig att vara i princip underhållsfri och att alla MB rostar...
Ibland kan det löna sig att köpa en bil som uppfattas som dyrare men som går hyfsat problemfritt, än en billigare modell som saker går sönder på hela tiden..
Angående ett bilmärkes image/rykte:
Volvo som anses ha bland de mest praktiska bilarna av alla märken..
För att ta något exempel så är inte alla Volvo-modeller så praktiska, tex. 340/360/440/460/480/C30 o säkert fler modeller som jag inte kommer på nu..
Sedan har vissa av de lite-billigare-i-drift-märkena sina premiumvagnar som inte är så billiga att äga.
Nissan har sin Skyline/GTR
Toyota har sin Supra
Mitsubishi har sin Lancer EVO
BMW som anses vara dyr i mångas ögon har inte så dyra delar som man kan tro, jämför med Volvo så skall ni se att skillnaden inte är så stor..
Bara lite tankar om det hela..