jetta16v skrev:
habomaster skrev:
Andromeda skrev:
Jag kör Renault i jobbet, och ja, de har mycket mystiska, ofta intermittenta elfel. BMW har jag ingen åsikt om, men det är rätt mycket mer elfunktioner i de flesta sådana.
Nu blir jag nyfiken! Vad har BMW för elfunktioner som inte finns i franska bilar?
Jag är lite insnöad på Renault och kan inte BMW's utbud. Jag är genuint nyfiken och inte ute efter att trasha något.
Har du hört talas om utrustningsnivå?
Tror inte ens Renaults dyraste modell klår BMW's mest snikna modell på den punkten.
Sen är det mer avancerad elektonik i en BMW än i en Renault generellt sett.
Jämför en BMW 5-serie med en Renault Laguna från 2005 till exempel..
Självklart vet jag att det finns olika utrustningsnivåer. Jag tror du skulle bli väldigt förvånad om du visste hur mycket utrustning du får som standard i en Renault. Franska bilar har generellt väldigt mycket "gadgets".
Du får väldigt gärna utveckla det där. Har alla BMW (även snikmodeller) liknande utrsutning som detta (taget från Laguna 2005):
Navi
Keyless go med handsfree låsning/upplåsning
Elstolar med minne (kopplat till nyckelkortet)
Parkeringsradar
Eluppvärmd vindruta
Farthållare/fartbegränsare
BiXenon
Två-zons ECC
Säkerhetssystem som ABS, antispinn, antisladd mm.
Däcktrycksövervakning
Elektrisk handbroms
Ljusautomatik (går från dagsljusbelysning till kväll/nattbelysning automatiskt)
Regnsensor
Automatiskt avbländande innerbackspegel
Elhissar runt om
Dimljus
CD-växlare
Nu är självklart inte allt standard på instegsmodellen utan en del är tillval eller standard på de dyrare varianterna.
Med detta menar jag inte att Renault är bäst på allt, utan jag är som sagt nyfiken på exempel av utrustning som BMW har som inte finns hos t.ex. Renault
På vilket sätt skulle elektroniken vara mer avancerad i en BMW än någon annan? Alla kör med liknande CANBUS-system och OBDII-system. Självklart olika ECUer och undersystem, men komplexiteten skulle jag vilja hävda är likvärdig.
För att svara på _XenoX_ fråga: Nej. Så lite funktioner som möjligt och gärna gamla beprövade komponenter så långt som möjligt för att slippa problem.