Ville bara säga att mitt sätt att plocka ut vakuum inte fungerar. Jag tänkte att spjällen är sammankopplade så den borde känna vakuumet genom de kanalerna, men det blev bara fan. Har haft mycket bekymmer som bl a bottnar i vart jag tagit vakuumet. Nu har en massa t-kopplingar för att få motorn att gå någorlunda rent, men det verkar inte alldeles stabilt så jag tänkte satsa på en nuke vakuum station för att få till det.
Hej! har lite problem med mina nya tändstift Bosch silver xr4cs (till vänster) som har 11/16" mutter istället för dom gamla stiften som har vanlig 16 mutter. Så 11/16" hylsan går inte ner i brunnen till dom nya stiften.. jag vet att det är andra som kör med dessa stiften på s38 så tänkte höra hur ni har gjort??
Kan tyvärr inte svara på din fråga men jag bytte till NGK DR7ES och de har samma fattning (M16) som original BOSCH stiften har. Fördelen med dem är att de kostar en bråkdel av BOSCH stiften men det kanske inte funkar med dem om man kör turbo?
Jag drog en ryggrad om man säger så i grövre area för att inte råka ut för något spänningsfall, sedan skalade jag in mej vid varje spridare och lödde fast matningen ut mot spridaren. Trädde sedan över limmande krympslang och värmde fast. Det funkar fint, men man måste ju vara noggrann när man löder, en bra lödstation på mycket effekt för att få rätt värme är ju bra och sedan lödsyra hjälper ju till att få en fin yta att löda på. Så gjorde jag i varje fall
EDIT: Trädde sedan på en kabelstrumpa över varje del i kabelmattan, köpte den från Elfa men ska visst finnas hos Biltema också. Hur kvalitén är där vet jag inte, men den kostar en bråkdel.
Jag drog en ryggrad om man säger så i grövre area för att inte råka ut för något spänningsfall, sedan skalade jag in mej vid varje spridare och lödde fast matningen ut mot spridaren. Trädde sedan över limmande krympslang och värmde fast. Det funkar fint, men man måste ju vara noggrann när man löder, en bra lödstation på mycket effekt för att få rätt värme är ju bra och sedan lödsyra hjälper ju till att få en fin yta att löda på. Så gjorde jag i varje fall
EDIT: Trädde sedan på en kabelstrumpa över varje del i kabelmattan, köpte den från Elfa men ska visst finnas hos Biltema också. Hur kvalitén är där vet jag inte, men den kostar en bråkdel.
Okej tack! ska göra på något liknande sätt! men tror du inte den kabeln räcker i storlek? för det är ju den som satt fast i kabelhärvan jag fick med sprutet.. tror ju inte dom skickar med en kabel som inte klarar av det den är till för.
Jag drog en ryggrad om man säger så i grövre area för att inte råka ut för något spänningsfall, sedan skalade jag in mej vid varje spridare och lödde fast matningen ut mot spridaren. Trädde sedan över limmande krympslang och värmde fast. Det funkar fint, men man måste ju vara noggrann när man löder, en bra lödstation på mycket effekt för att få rätt värme är ju bra och sedan lödsyra hjälper ju till att få en fin yta att löda på. Så gjorde jag i varje fall
EDIT: Trädde sedan på en kabelstrumpa över varje del i kabelmattan, köpte den från Elfa men ska visst finnas hos Biltema också. Hur kvalitén är där vet jag inte, men den kostar en bråkdel.
Okej tack! ska göra på något liknande sätt! men tror du inte den kabeln räcker i storlek? för det är ju den som satt fast i kabelhärvan jag fick med sprutet.. tror ju inte dom skickar med en kabel som inte klarar av det den är till för.
Jo, det ska nog inte vara någon fara. Det ska finnas en tabell över hur mycket ström varje kabelarea av deras kabeltyp klarar, kan hända att den även finns med i deras manual, men den stämmer inte överens med den standard som elektriker normalt går efter vilket gjorde mej tveksam. Dock kör ju de flesta med medföljande saker och det verkar fungera.
I mitt fall så är det så att jag jobbar med att installera elsystem i patrullbåtar på ett lokalt båtvarv. Det är en hel hop av olika navigationssystem, motorstyrningar och allehanda el som ska installeras så man läser inte alltför ofta medföljande manualer för då får man inte göra annat, utan vi utgår från klassat material och har konstruktörer som gör förarbetet och ritar fullständiga ritningar över båten istället. Denna (o)vana gjorde att jag aldrig läste på före utan installerade systemet med material jag har kännedom om istället. Det ihop med att vi alltid utgår från tidigare nämnd standard gör att jag blev lite tveksam till Maxxtunings dimensionering av kabeln, men som sagt så ska det fungera enl deras egen kabeltabell och det verkar ju som sagt fungera för de allra flesta.
Med facit i hand kan jag säga så här; hade jag hittat tabellen i tid så hade jag mest troligt använt deras material därför att kontakteringen blir sjukt mycket smidigare när arean blir mindre.
EDIT: Ser att det även står att det är TXL och R2 tråd de använder, vilket många fordonstillverkare använder idag. Så det ska vara lugnt.
Jag drog en ryggrad om man säger så i grövre area för att inte råka ut för något spänningsfall, sedan skalade jag in mej vid varje spridare och lödde fast matningen ut mot spridaren. Trädde sedan över limmande krympslang och värmde fast. Det funkar fint, men man måste ju vara noggrann när man löder, en bra lödstation på mycket effekt för att få rätt värme är ju bra och sedan lödsyra hjälper ju till att få en fin yta att löda på. Så gjorde jag i varje fall
EDIT: Trädde sedan på en kabelstrumpa över varje del i kabelmattan, köpte den från Elfa men ska visst finnas hos Biltema också. Hur kvalitén är där vet jag inte, men den kostar en bråkdel.
Okej tack! ska göra på något liknande sätt! men tror du inte den kabeln räcker i storlek? för det är ju den som satt fast i kabelhärvan jag fick med sprutet.. tror ju inte dom skickar med en kabel som inte klarar av det den är till för.
Jo, det ska nog inte vara någon fara. Det ska finnas en tabell över hur mycket ström varje kabelarea av deras kabeltyp klarar, kan hända att den även finns med i deras manual, men den stämmer inte överens med den standard som elektriker normalt går efter vilket gjorde mej tveksam. Dock kör ju de flesta med medföljande saker och det verkar fungera.
I mitt fall så är det så att jag jobbar med att installera elsystem i patrullbåtar på ett lokalt båtvarv. Det är en hel hop av olika navigationssystem, motorstyrningar och allehanda el som ska installeras så man läser inte alltför ofta medföljande manualer för då får man inte göra annat, utan vi utgår från klassat material och har konstruktörer som gör förarbetet och ritar fullständiga ritningar över båten istället. Denna (o)vana gjorde att jag aldrig läste på före utan installerade systemet med material jag har kännedom om istället. Det ihop med att vi alltid utgår från tidigare nämnd standard gör att jag blev lite tveksam till Maxxtunings dimensionering av kabeln, men som sagt så ska det fungera enl deras egen kabeltabell och det verkar ju som sagt fungera för de allra flesta.
Med facit i hand kan jag säga så här; hade jag hittat tabellen i tid så hade jag mest troligt använt deras material därför att kontakteringen blir sjukt mycket smidigare när arean blir mindre.
EDIT: Ser att det även står att det är TXL och R2 tråd de använder, vilket många fordonstillverkare använder idag. Så det ska vara lugnt.
Okej, spännande! själv har jag inte jättebra koll på detta kapitlet med el så det får bli långsamma steg framåt och försöka lära sig så mycket som möjligt med denna bilen Men jag har använde sprutets kablar och vi lär ju se om de håller som det borde göra som du säger
Okej tack! ska göra på något liknande sätt! men tror du inte den kabeln räcker i storlek? för det är ju den som satt fast i kabelhärvan jag fick med sprutet.. tror ju inte dom skickar med en kabel som inte klarar av det den är till för.
Jo, det ska nog inte vara någon fara. Det ska finnas en tabell över hur mycket ström varje kabelarea av deras kabeltyp klarar, kan hända att den även finns med i deras manual, men den stämmer inte överens med den standard som elektriker normalt går efter vilket gjorde mej tveksam. Dock kör ju de flesta med medföljande saker och det verkar fungera.
I mitt fall så är det så att jag jobbar med att installera elsystem i patrullbåtar på ett lokalt båtvarv. Det är en hel hop av olika navigationssystem, motorstyrningar och allehanda el som ska installeras så man läser inte alltför ofta medföljande manualer för då får man inte göra annat, utan vi utgår från klassat material och har konstruktörer som gör förarbetet och ritar fullständiga ritningar över båten istället. Denna (o)vana gjorde att jag aldrig läste på före utan installerade systemet med material jag har kännedom om istället. Det ihop med att vi alltid utgår från tidigare nämnd standard gör att jag blev lite tveksam till Maxxtunings dimensionering av kabeln, men som sagt så ska det fungera enl deras egen kabeltabell och det verkar ju som sagt fungera för de allra flesta.
Med facit i hand kan jag säga så här; hade jag hittat tabellen i tid så hade jag mest troligt använt deras material därför att kontakteringen blir sjukt mycket smidigare när arean blir mindre.
EDIT: Ser att det även står att det är TXL och R2 tråd de använder, vilket många fordonstillverkare använder idag. Så det ska vara lugnt.
Okej, spännande! själv har jag inte jättebra koll på detta kapitlet med el så det får bli långsamma steg framåt och försöka lära sig så mycket som möjligt med denna bilen Men jag har använde sprutets kablar och vi lär ju se om de håller som det borde göra som du säger
Kommer med all säkerhet att funka bra! Att koppla elen är inte så svårt bara man har koll på kabelarea, känner igen en kall lödning så man kan undvika dem och att man har tillgång till bra tänger för kontakteringen. Resten är bara lite utav ett hantverk, och det ger sej ju mer man håller på