PMPerformance skrev:
Själv har jag ägt ett par dieselkombis bland annat v70 och v70n och passat.
V70 tdi 140hk automat 40tusen+ milare låg på snittförbrukning på 0,7-075l/mil blandad/landsväg.
V70N D5 163hk automat 2005 facelift utan partikelfilter snitta på 0,65-0,75l/mil samma väg.
Vw passat 1,9tdi 130hk manuell 2003 inge 4motion snitta på 0,58-0,65l/mil.
V70II 2,4D 163hk manuell 2008 ligger på 0,6-0,68l/mil
Även åkt långvändor Dalarna-Falkenberg, Stockholm och Jönköping.
De jag vill minnas är att ingen av bilarna är speciellt billiga när man börjar ligga på motorvägen och hålla över 2500rpm/ 120km/h+
Ingen bil har jag kört med eco körning nån gång.
Volvo bilar har jag haft dieselvärmare på och använt flitigt under vinterhalvåret, passaten var de bara motorvärmare på.
V70 tdi var de evry modd trim på
v70 d5an hade jag bsr ppc trim
passaten var också trimmad dock vet inte med va för märke dock att de var i databoxen(ingen dieseltrimbox)
nuvarande v70 har jag inte trimmat än.
Volvobilarna har rullat på utan större bekymmer med vanliga servicear, bytt olja och filter vart 1000mil.
Passaten var de mycke småfel och mycke delar att byta, tex drivknutar, bromsar, spännrullar.
Bytte nog dom flesta slitdetailjerna på den bilen under kort tid.
Alla bilar har även haft minst 18" hjul på sommaren och dubbade hjul på vintern, och varit sänkta.
Komfortmässigt så är dom ganska likvärdiga iallafall från förarplats, bästa baksätet är dock passat, väldigt mycke benutrymme om man jämför mot v70.
Skatten ligger på ca 6300kr
Dessa bilar som ligger i 20000kr klassen skulle jag nog se till att köpa en manuell för dom är väldigt pålitliga och drar mindre än automatarna, miltalen ska man inte vara så rädd för, utan jag tycker de är viktigast att se hur bilen blivit servad under dom senaste 10000milen i principen, vilka slitdelar som är bytta.