4005
Sök

Köpråd dieselbil. Passat, 9-5, V70...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
29 november 2013
#21
om du ska ha saab så är det den bekvämaste bilen av dessa val. Om du nu skulle vilja ha saaben så ska du köpa en 1.9Tid. Det är en riktigt bra dieselmotor! drar inte mycket heller samt håller riktigt bra!


881 Inlägg
29 november 2013
#22
Om du ska ha D5, så köp facelift D5 utan partikelfilter. smile DVS årsmodell 2004-2005. (Obs ej 2.4D då det är en D5a fast med partikelfilter.)

Att säga att en D5 drar mycket är väl att ta i? Speciellt om man jämför med dom andra motorerna V70 har, det är ju trots allt en stor bil...


Evildan
29 november 2013
#23
Jag slår ett slag för en doldis på dieselmarknaden, Avensis av den första generationen, den innehåller allt som en Toyota normalt erbjuder i driftsäkerhet och totalekonomi.
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_A … 12&w=3
För sakens skull ska nämnas att bensinversionen är väldigt snål på bränsle även den och kan eventuellt vara ett alternativ för dig om du nu inte promt måste ha en oljebrännare under locket. En äldre dieselbil som rullat några mil är vad som köps för 20000kr vilket i sin tur kan medföra dryga reparationskostnader om något händer, därav mitt förslag ang bensindriven bil.

En 406 som föreslagits är i mitt tycke inte ett dåligt alternativ, tyst, snål, bekväm och driftsäkra (hade en kollega med en sådan som TAXI, bara gick och gick i de 36000mil han ägde den och den rullar ännu)

http://www.blocket.se/vastmanland/Peuge … 12&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot … 12&w=3

13 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#24
CurvaN skrev:
ska du ha en d5a och åka snålt så är det under 05 du ska ha sen kom partikelfiltret , åkte med min v70 ner till österrike drog 0.46 hela vägen ner med ca 120 i genomsnitt , d5a 03a , 165 hk , 51000 mil på mätaren och automat !

Samma som jag hört förut, att DPF drar mer diesel. Låter lite väl bra med 0,46 och dessutom gått så långt å automat men det kan ju vara olika från bil till också. 


666_Beast skrev:
Det är automat jag har haft på båda bilarna. När man kollar vad bilar ska dra enligt tillverkaren får man alltid lägga på nån deciliter, helt omöjligt att komma ner i deras siffror.

Jo så är det, min A4 ska som ny dra 0,86 blandad, den drar snarare 0,95 blandad. Kortare sträckor i stan med kallstart drar den alldeles för mkt.


REG-SKYLTEN skrev:
Kanske en Skoda Octavia tdi kan va nåt? Se den som en billigare variant av Vw´s Golf.
Kör en Octavia själv.
Mycket nöjd med förbrukningen då jag snittar 0.46 blandat. Skatten ligger på ca 4600 helåret.
Länkar en 00 med 90-hästaren, (sån jag kör) kanske lite svag men förbrukningen väger upp det vill jag påstå.
01 (tror jag) kom 110-hästaren i dessa, samt en diskret facelift. 

http://www.blocket.se/gavleborg/Skoda_O … amp;last=1


110-hästaren.. http://www.blocket.se/skaraborg/Skoda_O … =7&w=3

Jag gillar verkligen utseendet på den faceliftade Passaten från -01 men Octavia och Golf variant skulle också vara okej, dem är ju som lite enklare version av Passat.


sandzoo skrev:
ford e gjord på volvo s80/v70 platta och motorer är  raka fyrcylindriga dieselmotorer som utvecklats gemensamt av Ford Motor Company och PSA-koncernen (Peugeot/Citroën).
så ex min motor i cittran hittar du i ford, fiat,peugeot och volvo

Det låter bra, visste att den nyare Mondeon har samma plattform å motorer som V70, men var osäker på den äldre.

13 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#25
Growe skrev:
det du  ska tok glömma är 9-5 3.0  hur billig den än är så köp den inte..inte ens om du får den äkelbilligt..
för är den inte trasig så kommer den paja..
fodrena sjunker och motorn är bara att kasta. någon korea skitmotor i dessa.

2.2 fungerar betydligt mycket bättre.


d5 är nog roligast. går helt klart bäst bland passat,saab och volvosarna.

sandzoo skrev:
oj oj.. inte 3.0
Den motor man verkligen ska passa sig för är 3.0 TiD. En Isuzu-diesel där cylinderfodren kan sjunka

Jo jag skrev ju det, det blir absolut ingen 3.0tid, har hört mkt skit om den motorn. Vet två st som haft den motorn, den ena bytte motorn efter bara typ 15.000mil och den andra fick problem med att den börja dricka vatten vid drygt 20.000mil.

Funkiee skrev:
om du ska ha saab så är det den bekvämaste bilen av dessa val. Om du nu skulle vilja ha saaben så ska du köpa en 1.9Tid. Det är en riktigt bra dieselmotor! drar inte mycket heller samt håller riktigt bra!

Håller absolut med, tyvärr kom inte 1,9tid förrän -06 och finns inga -06or för 20.000kr, annars hade den vart ett bra alternativ.

13 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#26
PlumCrazy skrev:
Om du ska ha D5, så köp facelift D5 utan partikelfilter. smile DVS årsmodell 2004-2005. (Obs ej 2.4D då det är en D5a fast med partikelfilter.)

Att säga att en D5 drar mycket är väl att ta i? Speciellt om man jämför med dom andra motorerna V70 har, det är ju trots allt en stor bil...

Jo visst det är en stor bil och en bensin drar ofta över litern och egentligen behöver jag inte en så stor bil som V70.
Finns det alltså facelift utan DPF? För facelift kom till modellår 2005, du skrev 2004.

13 Inlägg
29 november 2013
Trådstartare
#27
Evildan skrev:
Jag slår ett slag för en doldis på dieselmarknaden, Avensis av den första generationen, den innehåller allt som en Toyota normalt erbjuder i driftsäkerhet och totalekonomi.
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_A … 12&w=3
För sakens skull ska nämnas att bensinversionen är väldigt snål på bränsle även den och kan eventuellt vara ett alternativ för dig om du nu inte promt måste ha en oljebrännare under locket. En äldre dieselbil som rullat några mil är vad som köps för 20000kr vilket i sin tur kan medföra dryga reparationskostnader om något händer, därav mitt förslag ang bensindriven bil.

En 406 som föreslagits är i mitt tycke inte ett dåligt alternativ, tyst, snål, bekväm och driftsäkra (hade en kollega med en sådan som TAXI, bara gick och gick i de 36000mil han ägde den och den rullar ännu)

http://www.blocket.se/vastmanland/Peuge … 12&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Peugeot … 12&w=3

Har kollat lite på 406 men har inte tänkt på Avensis tidigare. Dock känner jag att båda dem modellerna känns lite gamla och lite gubbiga på nåt sett. Men det är säkert bra och snåla bilar.

12 086 Inlägg
29 november 2013
#28
AudiAlex skrev:
Nybergrobin skrev:
Ska du köpa en diesel som går billigt så är det vag´s 110hk diesel som gäller smile  Räkna kallt med en förbrukning under 0,6L/mil blandat så länge det är 110hk...

Ja det verkar som att de går snålt. Vad tycker du om 130hästarn då? drar den mkt mer?
Tack för svaret!

Jag har en Passat 1,9 tdi manuell 4motion med 115hk motorn, hårdvarumässigt samma motor som 130hk. Jag snittar blandad körning 0,75l/milen. Det går nog att få ner siffran till 0,7 om man kör försiktigt.
Jag vet inte vad 4motion drar, men mer än någon deciliter under ska du nog inte räkna med.

Ang Avensis, säkert kalasbil alá Japanskt men fifan vilken ful bil alltså.
Senast redigerat av Germax (30 november 2013)

881 Inlägg
30 november 2013
#29
AudiAlex skrev:
PlumCrazy skrev:
Om du ska ha D5, så köp facelift D5 utan partikelfilter. smile DVS årsmodell 2004-2005. (Obs ej 2.4D då det är en D5a fast med partikelfilter.)

Att säga att en D5 drar mycket är väl att ta i? Speciellt om man jämför med dom andra motorerna V70 har, det är ju trots allt en stor bil...

Jo visst det är en stor bil och en bensin drar ofta över litern och egentligen behöver jag inte en så stor bil som V70.
Finns det alltså facelift utan DPF? För facelift kom till modellår 2005, du skrev 2004.

Sorry, 2004 kom faceliften till Tyskland, 2005 till Sverige.

Här på mobile.de har jag sett ett par facelift utan DPF, så nog borde dom finnas i Sverige med?

På Blocket har jag inte kollat, men om du inte vill ha V70 så spelar det ingen roll. smile

En Volvomodell som går billigare när det gäller förbrukning är V40 Diesel, eller V50. Fast jag skulle personligen nog inte köpa någon av dom två tror jag...


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
30 november 2013
#30
PlumCrazy skrev:
AudiAlex skrev:
PlumCrazy skrev:
Om du ska ha D5, så köp facelift D5 utan partikelfilter. smile DVS årsmodell 2004-2005. (Obs ej 2.4D då det är en D5a fast med partikelfilter.)

Att säga att en D5 drar mycket är väl att ta i? Speciellt om man jämför med dom andra motorerna V70 har, det är ju trots allt en stor bil...

Jo visst det är en stor bil och en bensin drar ofta över litern och egentligen behöver jag inte en så stor bil som V70.
Finns det alltså facelift utan DPF? För facelift kom till modellår 2005, du skrev 2004.

Sorry, 2004 kom faceliften till Tyskland, 2005 till Sverige.

Här på mobile.de har jag sett ett par facelift utan DPF, så nog borde dom finnas i Sverige med?

På Blocket har jag inte kollat, men om du inte vill ha V70 så spelar det ingen roll. smile

En Volvomodell som går billigare när det gäller förbrukning är V40 Diesel, eller V50. Fast jag skulle personligen nog inte köpa någon av dom två tror jag...

s80 drivE går äkligt billigt. chefen har en sån 115hk som är chippad går helt okej om man tänker på vikten.

Kör fort så hinner inget hända...

2 266 Inlägg
30 november 2013
#31
Själv har jag ägt ett par dieselkombis bland annat v70 och v70n och passat.

V70 tdi 140hk automat 40tusen+ milare låg på snittförbrukning på 0,7-075l/mil blandad/landsväg.

V70N D5 163hk automat 2005 facelift utan partikelfilter snitta på 0,65-0,75l/mil samma väg.

Vw passat 1,9tdi 130hk manuell 2003 inge 4motion snitta på 0,58-0,65l/mil.

V70II 2,4D 163hk manuell 2008 ligger på 0,6-0,68l/mil

Även åkt långvändor Dalarna-Falkenberg, Stockholm och Jönköping.
De jag vill minnas är att ingen av bilarna är speciellt billiga när man börjar ligga på motorvägen och hålla över 2500rpm/ 120km/h+

Ingen bil har jag kört med eco körning nån gång.
Volvo bilar har jag haft dieselvärmare på och använt flitigt under vinterhalvåret, passaten var de bara motorvärmare på.

V70 tdi var de evry modd trim på
v70 d5an hade jag bsr ppc trim
passaten var också trimmad dock vet inte med va för märke dock att de var i databoxen(ingen dieseltrimbox)
nuvarande v70 har jag inte trimmat än.

Volvobilarna har rullat på utan större bekymmer med vanliga servicear, bytt olja och filter vart 1000mil.
Passaten var de mycke småfel och mycke delar att byta, tex drivknutar, bromsar, spännrullar.
Bytte nog dom flesta slitdetailjerna på den bilen under kort tid.
Alla bilar har även haft minst 18" hjul på sommaren och dubbade hjul på vintern, och varit sänkta.

Komfortmässigt så är dom ganska likvärdiga iallafall från förarplats, bästa baksätet är dock passat, väldigt mycke benutrymme om man jämför mot v70.

Skatten ligger på ca 6300kr

Dessa bilar som ligger i 20000kr klassen skulle jag nog se till att köpa en manuell för dom är väldigt pålitliga och drar mindre än automatarna, miltalen ska man inte vara så rädd för, utan jag tycker de är viktigast att se hur bilen blivit servad under dom senaste 10000milen i principen, vilka slitdelar som är bytta.

svetsdiff !!!

13 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#32
Germax skrev:
AudiAlex skrev:
Nybergrobin skrev:
Ska du köpa en diesel som går billigt så är det vag´s 110hk diesel som gäller smile  Räkna kallt med en förbrukning under 0,6L/mil blandat så länge det är 110hk...

Ja det verkar som att de går snålt. Vad tycker du om 130hästarn då? drar den mkt mer?
Tack för svaret!

Jag har en Passat 1,9 tdi manuell 4motion med 115hk motorn, hårdvarumässigt samma motor som 130hk. Jag snittar blandad körning 0,75l/milen. Det går nog att få ner siffran till 0,7 om man kör försiktigt.
Jag vet inte vad 4motion drar, men mer än någon deciliter under ska du nog inte räkna med.

Ang Avensis, säkert kalasbil alá Japanskt men fifan vilken ful bil alltså.

De flesta talar om 110hk och 130hk, 115hk verkar inte vara så vanlig men den fanns väl bara -99 och -00?
Drar nog 1 - 1,5 dl mer med 4motion. Skulle vilja ha 4M men den drar ju mer, det blir 1.000kr mer i skatt och dyrt om det skulle gå sönder så det får bli en framhjulsdriven.

Ja Avensis är säkert en bra bil men tyvärr väldigt mkt gubbe/tråkig.


PlumCrazy skrev:
Sorry, 2004 kom faceliften till Tyskland, 2005 till Sverige.

Här på mobile.de har jag sett ett par facelift utan DPF, så nog borde dom finnas i Sverige med?

På Blocket har jag inte kollat, men om du inte vill ha V70 så spelar det ingen roll. smile

En Volvomodell som går billigare när det gäller förbrukning är V40 Diesel, eller V50. Fast jag skulle personligen nog inte köpa någon av dom två tror jag...

Aha så det finns facelift utan DPF.. Blir nog ingen V70 ändå, fina bilar som går bra men som sagt, lite för hög förbrukning ändå. V50 skulle jag gärna ha, men är för dyr tyvärr.

13 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
#33
PMPerformance skrev:
Själv har jag ägt ett par dieselkombis bland annat v70 och v70n och passat.

V70 tdi 140hk automat 40tusen+ milare låg på snittförbrukning på 0,7-075l/mil blandad/landsväg.

V70N D5 163hk automat 2005 facelift utan partikelfilter snitta på 0,65-0,75l/mil samma väg.

Vw passat 1,9tdi 130hk manuell 2003 inge 4motion snitta på 0,58-0,65l/mil.

V70II 2,4D 163hk manuell 2008 ligger på 0,6-0,68l/mil

Även åkt långvändor Dalarna-Falkenberg, Stockholm och Jönköping.
De jag vill minnas är att ingen av bilarna är speciellt billiga när man börjar ligga på motorvägen och hålla över 2500rpm/ 120km/h+

Ingen bil har jag kört med eco körning nån gång.
Volvo bilar har jag haft dieselvärmare på och använt flitigt under vinterhalvåret, passaten var de bara motorvärmare på.

V70 tdi var de evry modd trim på
v70 d5an hade jag bsr ppc trim
passaten var också trimmad dock vet inte med va för märke dock att de var i databoxen(ingen dieseltrimbox)
nuvarande v70 har jag inte trimmat än.

Volvobilarna har rullat på utan större bekymmer med vanliga servicear, bytt olja och filter vart 1000mil.
Passaten var de mycke småfel och mycke delar att byta, tex drivknutar, bromsar, spännrullar.
Bytte nog dom flesta slitdetailjerna på den bilen under kort tid.
Alla bilar har även haft minst 18" hjul på sommaren och dubbade hjul på vintern, och varit sänkta.

Komfortmässigt så är dom ganska likvärdiga iallafall från förarplats, bästa baksätet är dock passat, väldigt mycke benutrymme om man jämför mot v70.

Skatten ligger på ca 6300kr

Dessa bilar som ligger i 20000kr klassen skulle jag nog se till att köpa en manuell för dom är väldigt pålitliga och drar mindre än automatarna, miltalen ska man inte vara så rädd för, utan jag tycker de är viktigast att se hur bilen blivit servad under dom senaste 10000milen i principen, vilka slitdelar som är bytta.

Den förbrukning du anger för Passaten är absolut okej, det är nåt sånt jag räknat med. 0,65 blandad å sen typ 0,55-0,6 motorväg/landsväg. Gillar verkligen utseendet på Passaten.

* Voff voff *
10 588 Inlägg
5 december 2013
#34
AudiAlex skrev:
PlumCrazy skrev:
Om du ska ha D5, så köp facelift D5 utan partikelfilter. smile DVS årsmodell 2004-2005. (Obs ej 2.4D då det är en D5a fast med partikelfilter.)

Att säga att en D5 drar mycket är väl att ta i? Speciellt om man jämför med dom andra motorerna V70 har, det är ju trots allt en stor bil...

Jo visst det är en stor bil och en bensin drar ofta över litern och egentligen behöver jag inte en så stor bil som V70.
Finns det alltså facelift utan DPF? För facelift kom till modellår 2005, du skrev 2004.

Facelift kom på modellår 2005, partikelfilter kom på modellår 2006 (när D5 blev 185 hk och 2,4d 163 hk och även 140 hk 2,0d introducerades)

Min V70N D5 -07 (185 hk + partikelfilter) har under dom 5100 mil jag hittills kört med den (19100-24200) dragit i snitt 0,74 (uträknad förbrukning, inte färddatorns glädjesiffror). Detta innefattar kökörning i Sthlm (pendlar 7,5 mil om dagen från norr till södersidan), stadskörning, släpdragning, dieselvärmare på vintern, autobahn (plus ett varv på Nürburgring... wink ), motorvägskörning osv osv...

Så iaf jag är väldigt nöjd med förbrukningen. Bilen väger 1,7 ton, har 185 hk/400Nm + automat och rullar sommartid på 18". Och jag kör inte Eco-driving... Alls...

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (5 december 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fotograf
1 319 Inlägg
5 december 2013
#35
farsans gamla v70 d5 -02 drog 0,56 blandad körning då var det 163hk motorn. som jag har fattat så är det den motorn som går billigast av volvos diesel modeller. kan till lägga att den drog  0,65 med släpvagn. så dom som haft d5or som drog 0,7-0,8 måste haft blyfot eller bara statskörning.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

* Voff voff *
10 588 Inlägg
5 december 2013
#36
fredda_king skrev:
farsans gamla v70 d5 -02 drog 0,56 blandad körning då var det 163hk motorn. som jag har fattat så är det den motorn som går billigast av volvos diesel modeller. kan till lägga att den drog  0,65 med släpvagn. så dom som haft d5or som drog 0,7-0,8 måste haft blyfot eller bara statskörning.

163 hk utan partikelfilter går helt klart billigt ja. Jag tror dock att 140 hk går ännu snålare (den som kom 2006).

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (5 december 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Fotograf
1 319 Inlägg
5 december 2013
#37
Brådhis skrev:
fredda_king skrev:
farsans gamla v70 d5 -02 drog 0,56 blandad körning då var det 163hk motorn. som jag har fattat så är det den motorn som går billigast av volvos diesel modeller. kan till lägga att den drog  0,65 med släpvagn. så dom som haft d5or som drog 0,7-0,8 måste haft blyfot eller bara statskörning.

163 hk utan partikelfilter går helt klart billigt ja. Jag tror dock att 140 hk går ännu snålare (den som kom 2006).

//Brådhis

Ja den var riktigt trevlig att åka kom ner i 0,37 när jag åkte långkörning och försökte åka så billigt som möjligt.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

881 Inlägg
5 december 2013
#38
fredda_king skrev:
Brådhis skrev:
fredda_king skrev:
farsans gamla v70 d5 -02 drog 0,56 blandad körning då var det 163hk motorn. som jag har fattat så är det den motorn som går billigast av volvos diesel modeller. kan till lägga att den drog  0,65 med släpvagn. så dom som haft d5or som drog 0,7-0,8 måste haft blyfot eller bara statskörning.

163 hk utan partikelfilter går helt klart billigt ja. Jag tror dock att 140 hk går ännu snålare (den som kom 2006).

//Brådhis

Ja den var riktigt trevlig att åka kom ner i 0,37 när jag åkte långkörning och försökte åka så billigt som möjligt.

Enligt färddatorn då?


Fotograf
1 319 Inlägg
5 december 2013
#39
PlumCrazy skrev:
fredda_king skrev:
Brådhis skrev:

163 hk utan partikelfilter går helt klart billigt ja. Jag tror dock att 140 hk går ännu snålare (den som kom 2006).

//Brådhis

Ja den var riktigt trevlig att åka kom ner i 0,37 när jag åkte långkörning och försökte åka så billigt som möjligt.

Enligt färddatorn då?

japp men på en sträcka av ca 50mil också. +den bilen hade inte så stora fel på datorn mot verkligheten.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 863 Inlägg
9 december 2013
#40
fredda_king skrev:
farsans gamla v70 d5 -02 drog 0,56 blandad körning då var det 163hk motorn. som jag har fattat så är det den motorn som går billigast av volvos diesel modeller. kan till lägga att den drog  0,65 med släpvagn. så dom som haft d5or som drog 0,7-0,8 måste haft blyfot eller bara statskörning.

Min D5a snittade 0,76, pendlade 13 mil på 120 väg. Så ingen blyfot eller stadskörning. Litar inte på färddatorn, räknar och för bok vid varje tankning.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.


Sök