666_Beast skrev:
Har haft en V70 D5, den dog ca 0,7 blandad och har nu en 9-5 diesel, ligger konstant på 0,76 med den. Då är det 07 och 08 jag pratar om i årsmodeller så kan bara tänka mig att dom knappast drar mindre om du ska ha nån från 00.
Börjar med att tacka för svaret!
Då är det precis som den bild jag fått av både tillverkaruppgifter och på andra forum att 9-5 och V70 ligger ganska högt i förbrukning enligt mig trots att det är dieselar det handlar om. Är det manuella eller automater du har/haft 666_Beast?
V70 D5 163hk manuell -01 till -07 ska dra 0,67l/mil blandad enligt Volvo och då känns det inte konstigt att en sån drar ca 0,7-0,75.
9-5 3.0tid 177hk går bort då den ska dra 0,76 vilket innebär att man får räkna med drygt 0,8 vilket är för mycket och den känns som en osäker motor då det är vanligt med sjunkande foder, däremot har jag hört att den motorn ska vara en riktigt rolig maskin som ligger i klass med Aeron på 250hk.
1,9tid från -06 blir tyvärr för dyra i inköp för mig.
2,2tid 120hk verkar vara en ganska slö motor men istället inte allt för törstig. Någon som har mer information om den motorn? Förbrukning, trötthet, kvalite osv.
Passat Variant 1,9 TDI 130hk manuell ska dra 0,59l/mil blandad enligt VW, och av allt jag läst på nätet ska dessa uppgifter stämma ganska bra, vissa skriver att de lyckas köra sina på 0,5 långkörning och det skulle vara en dröm om det stämmer.
De flesta milen jag kör är sträckor på 25 mil fyra gånger i månaden, alltså ca 100 mil motorväg/landsväg per månad + lite stadskörning, mitt önskemål där är att kunna ställa farthållaren på 120km/h och snitta en förbrukning på ca 0,5-0,55.
Någon som vet något om Ford Mondeo 2,0tdci från -01 och framåt? Bra elr dåliga bilar?