3201
Sök

Generator vin (högtalarna) mer vid varv

223 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Hej har det berömda generator ljudet och även fläkt ljudet på nivå 4 i min 740.

Hur som helst har jag provat och åtgärdat detta utan resultat.

Vänster sida av bilen ligger nivå+remote kabeln.
Höger sida ligger ström kablarna
Har jord till stereon samma jord som går till voltmätaren och instrument lyset.

slutstegen är jordade i öglan+ plåten vid låset bakluckan.
Och en jordning går även till chassit där stötfångaren vänster sitter med bult.

Har provat med ett störninggsfilter  har det kvar.  utan filtret går det inte ens sitta i bilen innan man blir galen! Låter förjävligt.

Kablarna är biltema den grövsta de hade. lågnivån är den blåa de har.

1st monoblock slutsteg Gas GAS PRO350 Beg men i bra skick.
1 st Andersson CAA 2.0 4 kanalt  Nytt.
Hade ett gammalt slutsteg innan och hade generator vin då med.
1st  ny cd mp3 /usb player Denver CAD-474BT 

finns ej störning i monoblock för bullrigt ljud.

Kopplar jag in en mp3 i Slutsteget (Andersson) som driver alla 4 högtalare (utom basarna)
Låter det 100% rent och inget missljud oavsett volym..

Har provat att tagit en kabel bit dragit mot stereons gods (jord) och rca (lågnivån) kabel runt guld ringen som är jordad.

Någon som har ett förslag?
Senast redigerat av toorop (1 december 2013)

21 761 Inlägg
1 december 2013
Har du testat att jorda stereon på ett annat ställe?

Att sätta den jordkabeln på samma ställe som voltmätare och instrumentbelysning känns inte riktigt säkert enligt mig, jag vill nog ha ett separat rejält ställe. smile

223 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du testat att jorda stereon på ett annat ställe?

Att sätta den jordkabeln på samma ställe som voltmätare och instrumentbelysning känns inte riktigt säkert enligt mig, jag vill nog ha ett separat rejält ställe. smile

¨
Kan prova bältesspännaren imorn? som är närmast riktigt jord

223 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Ljudet finns även om bilen är avstängd. remote kabel är insatt i 12+ röda i stereon, ändå lyser stegen när stereon är av. Stänger jag av bilen så dör stegen med.

Kan ha med att ljudet hörs även om stereon inte är på fast mindre ljud, är det vill jag säga.

223 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Gör gärna det. Om stereon får "oren" spänningsmatning via jorden så hjälper det knappast med störningsfilter, men jag har inte så bra koll på detta med störningar tyvärr. smile

Utan störningsfiltret går det seriöst inte höra vilken låt jag spelar.

21 761 Inlägg
1 december 2013
toorop skrev:
Ljudet finns även om bilen är avstängd. remote kabel är insatt i 12+ röda i stereon, ändå lyser stegen när stereon är av. Stänger jag av bilen så dör stegen med.

Kan ha med att ljudet hörs även om stereon inte är på fast mindre ljud, är det vill jag säga.

Den kabeln ger väl spänning till stereon så fort tändningen är påslagen, därför är också steget igång fastän stereon slås av. Remotekabeln ska egentligen sitta på stereons remoteutgång, brukar vara en blå/vit eller blå kabel.

Jag tycker iaf inte att detta ska göra att du får störningar, men man vet aldrig när det gäller störningar. smile

374 Inlägg
1 december 2013
Har du möjlighet att testa andra lösa lågnivåkablar mellan stereon och slutstegen? Då ser du lite lättare om störningarna kommer redan i stereon eller om det är i kablarna.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

223 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
toorop skrev:

Den kabeln ger väl spänning till stereon så fort tändningen är påslagen, därför är också steget igång fastän stereon slås av. Remotekabeln ska egentligen sitta på stereons remoteutgång, brukar vara en blå/vit eller blå kabel.

Jag tycker iaf inte att detta ska göra att du får störningar, men man vet aldrig när det gäller störningar. smile

'ANSLUTARE A
4. MINNE + 12V
5. AUTO ANTENN    borde funka o ha remoten här?
7. +12V (TILL TÄNDNING)
8. Jord

223 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Ricke W skrev:
Har du möjlighet att testa andra lösa lågnivåkablar mellan stereon och slutstegen? Då ser du lite lättare om störningarna kommer redan i stereon eller om det är i kablarna.

provar imorn har en till biltema kabel

21 761 Inlägg
1 december 2013
toorop skrev:
'ANSLUTARE A
4. MINNE + 12V
7. +12V (TILL TÄNDNING)
8. Jord

Ja, stift 5 borde vara rätt ställe. På vissa stereoapparater kan det dock bli så att slutsteget slår av sig när man lyssnar på annat än just radion, orsaken är att "auto antenn" ibland bara är till för att ge spänning till en motordriven antenn och när man "slår av radiodelen" (dvs lyssnar på tex mp3, aux osv) så slutar stereon att skicka spänning.

Men det märker du direkt genom att testa både med radion igång och sedan spela cd eller annan ljudkälla. smile
Senast redigerat av Drönirettab (1 december 2013)

223 Inlägg
1 december 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
toorop skrev:
'ANSLUTARE A
4. MINNE + 12V
7. +12V (TILL TÄNDNING)
8. Jord

Ja, stift 5 borde vara rätt ställe. På vissa stereoapparater kan det dock bli så att slutsteget slår av sig när man lyssnar på annat än just radion, orsaken är att "auto antenn" ibland bara är till för att ge spänning till en motordriven antenn och när man "slår av radiodelen" (dvs lyssnar på tex mp3, aux osv) så slutar stereon att skicka spänning.

Men det märker du direkt genom att testa både med radion igång och sedan spela cd eller annan ljudkälla. smile

ja precis, får prova mig fram där smile

223 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
Har satt remoten på blå  blev som sagt bra med det, även när mp3 är igång..

Har nu testat dra en ny jord kabel (grov) från batteriet till stereon . Blir inte bättre
Har också testat bältes punkten . Blir ej bättre.
Drog en jord kabel även från stereons gods till batteriet blir ej bättre.
Drog en ny lågnivå utanför bilen till steget. Blir ej bättre.

Jag gissar på att stereon är slut.  Fast den är ny..

förslag?

610 Inlägg
2 december 2013
lämna tillbaka den om den är ny och inte funkar.. ta den dit du köpte den!

Hjultomte
1 500 Inlägg
2 december 2013
prova lätt en kabel mellan chassiet på stereon och ytterkanten på en av lågnivåerna. och prova spela.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

223 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
TooS skrev:
prova lätt en kabel mellan chassiet på stereon och ytterkanten på en av lågnivåerna. och prova spela.

ingen skillnad tyvärr

223 Inlägg
2 december 2013
Trådstartare
TooS skrev:

Aldrig mer än denver och annat kina prylar, tyvärr fick jag presentkort där o va tvungen o köpa nån stereon, men fyfan vilket skit.!!!

Sök