3780
Sök

Strömbrytare till startmotorn?

48 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
Tjena, har funderat att installera en strömbrytare till bilen så det försvårar lite vid eventuellt stöldförsök.
Hur som helst så tänkte jag att batteriet inte är en bra idé pga klocka och stereo. Men tänkte att startmotorn kan fungera...
Har sett på biltema att dem säljer huvudströmbrytare med en plastnyckel. Det är ju bra med nyckel osv... men jobbiga att gömma då dem är rätt stora.... Så funderar på en mindre brytare. Frågan är då hur många Ampere måste en sån brytare klara av? Räcker en 30amp brytare? För desto mindre desto lättare att gömma smile

Mvh

5 119 Inlägg
3 december 2013
Du kan ju montera en strömbrytare på kabeln efter startrelät. Då slår inte startmotorn till när du vrider på nyckeln och du kan ha knappen i kupén vilket även det bör funka, ska du ha en brytare på själva strömmatningen till startmotorn så lär det vara en kraftig då startmotorn förbrukar mycket ström.

Alkolås, startspärrar m.m bryter strömmen på den kabeln från relät eller tändningslåset och det funkar.
Senast redigerat av mb_pucken (3 december 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

48 Inlägg
3 december 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
Du kan ju montera en strömbrytare på kabeln efter startrelät. Då slår inte startmotorn till när du vrider på nyckeln och du kan ha knappen i kupén vilket även det bör funka, ska du ha en brytare på själva strömmatningen till startmotorn så lär det vara en kraftig då startmotorn förbrukar mycket ström.

Alkolås, startspärrar m.m bryter strömmen på den kabeln från relät eller tändningslåset och det funkar.

Okej låter bra smile Får kolla det! Vet du möjligtvis var det reläet brukar sitta? har en golf 4.

414 Inlägg
3 december 2013
Följ kabeln från solenoiden på startmotorn, den bör bli bra och sätta brytaren på.

Sök