2041
Sök

Volvo 240 har ingen komp i någon cylinder!

165 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#1
Tjena,

Har bytt till 405-topp (Planad 1,75mm och Portad samt mirra frästa ventilsäten)
K-kam (Vet inte om den har chimsats)
Dubbla SU förgasare
Byte kamrem i samma veva

Nu har jag ytterst lite komp när jag drar runt motorn för hand..
Någon som vet vad de kan vara?
Toppen och kammen är noga draget med rätt moment!

Mvh Linus


Varvstopparn
460 Inlägg
5 december 2013
#2
felkuggad kam ?

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

349 Inlägg
5 december 2013
#3
gissar också att kammen sitter på fel kugg.

165 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#4
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?


785 Inlägg
5 december 2013
#5
Kollat så inte några kuggar saknas på kamremmen så kammen står fel? Har varit med om detta en gång..

Its not the fart that kills, its the smell...

165 Inlägg
5 december 2013
Trådstartare
#6
Fan? Kan jag ha fått fel kamrem då med andra ord?? När jag tänker efter så tyckte jag den var lite "slapp" så frågan är om de är en längre kamrem? :S


Försöker iaf
1 998 Inlägg
5 december 2013
#7
123 eller 122 brukar vara det vanligaste. Jag kör med nån Mitsubishirem på min för att få bredden men då fanns den i 124 kugg så spännaren modifierades.

Antalet kugg spelar ingen roll bara den inte är för slak eller har fel profil på remmen

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 december 2013
#8
Jag tror att någon av dina remhjul har gått sönder... att bara kolla på märkningarna gör jag aldrig på rödblockare då de är vanligt att remhjulen går sönder.

Sätt veven på 0:an å ur med ett stift, då ska 1ans kolvtopp vara i övre dödläge samt om du lyfter på oljelocket så ska nockarna på 1ans cylinder stå uppåt , dvs typ kl 10 samt 14... då ska även markeringarna på dreven stå på sina nollpunkter. stämmer inte detta får du börja med å kolla kamremsdrev/vevaxeldrev.

en annan sak är ju att du inte vet om kamaxeln är schimsad, är de för litet spel är ventilerna öppna lite hela tiden, tror dock inte detta är fallet.


Fri fart för ett fritt folk!
14 137 Inlägg
6 december 2013
#9
Xuri skrev:
Jag tror att någon av dina remhjul har gått sönder... att bara kolla på märkningarna gör jag aldrig på rödblockare då de är vanligt att remhjulen går sönder.

Sätt veven på 0:an å ur med ett stift, då ska 1ans kolvtopp vara i övre dödläge samt om du lyfter på oljelocket så ska nockarna på 1ans cylinder stå uppåt , dvs typ kl 10 samt 14... då ska även markeringarna på dreven stå på sina nollpunkter. stämmer inte detta får du börja med å kolla kamremsdrev/vevaxeldrev.

en annan sak är ju att du inte vet om kamaxeln är schimsad, är de för litet spel är ventilerna öppna lite hela tiden, tror dock inte detta är fallet.

inte bara att dom kan gått sönder så dom flyttar på sig..

utan idioterna sätter nedre remskivan fel så den inte ligger i spåret.
så var det på en gammal polisbil jag köpte.
det sjuka att jag hämtade bilen själv på polisen i köping.
så med andra ord var det volvo som gjort bort sig smile

höll på med växellådan och skulle montera manuell låda och nollade motorn som vanligt och skulle montera svänghjulet hur jag än gjorde var det fel.

tog en stund innan man insåg att dom monterat remskivan fel smile

Kör fort så hinner inget hända...

165 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
#10
Ska kolla upp detta. K-kamen är bytt av en amatör (bara dit skruvad) så tror inte den är chimsad. Men ska kolla lite extra på kamdreven m.,m.! smile Skriv gärna om ni kommer på nått mer! smile


Tekniker
221 Inlägg
6 december 2013
#11
TeamVolvoVGL skrev:
Ska kolla upp detta. K-kamen är bytt av en amatör (bara dit skruvad) så tror inte den är chimsad. Men ska kolla lite extra på kamdreven m.,m.! smile Skriv gärna om ni kommer på nått mer! smile

Exakt det problemet hade kompisen efter han mirafräst sätena. Han räknade inte med att det tog så mycket på sätet att det rubbade avståndet till ventilen så mycke. Lätt kollat med ett bladmått smile


165 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
#12
Mirafräsningen gjorde Vargöns mekaniska åt mig (väldigt kända för sin motorbygge!) så de tittar jag i sista hand tack ändå! smile


Tekniker
221 Inlägg
6 december 2013
#13
TeamVolvoVGL skrev:
Mirafräsningen gjorde Vargöns mekaniska åt mig (väldigt kända för sin motorbygge!) så de tittar jag i sista hand tack ändå! smile

Ok med all respekt. Men satte dom i kammen åt dig med?


165 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
#14
Nope köpte toppen av en kille med kammen i och jag har plocka isär hela toppen men slog mig aldrig att killen inte chimsat kammen förrän nu när problemet uppstod! (Är inte så erfaren att ställa ventiler på motorer med överliggande kamaxel!


Tekniker
221 Inlägg
6 december 2013
#15
Ok . Men det känns som de kunde vara så i och med att de falerar på alla cyllar. skadar ju inte att kolla smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 december 2013
#16
TeamVolvoVGL skrev:
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Tekniker
221 Inlägg
6 december 2013
#17
DiwraZ skrev:
TeamVolvoVGL skrev:
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Nja?? Är du säker på de. Då skulle bilen knappt starta.


349 Inlägg
6 december 2013
#18
_XenoX_ skrev:
DiwraZ skrev:
TeamVolvoVGL skrev:
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Nja?? Är du säker på de. Då skulle bilen knappt starta.

På min Corrado startade bilen som vanligt, trots att kammen satt fel.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
6 december 2013
#19
_XenoX_ skrev:
DiwraZ skrev:
TeamVolvoVGL skrev:
Har kontrollerat nollställningen 4 ggr! Men hur många kuggar kan orsaka att man tappar kompet?

1 kugg fel och du kan tappa hälften av kompet...

Nja?? Är du säker på de. Då skulle bilen knappt starta.

Helt säker, hjälpte kompisen med hans 240. Planad och renoverad topp monterades. 1 kugg fel och nästan hälften av komp läckte igenom pga ej stängda ventiler. Olika från bil till bil. Kört bil med 1 kugg fel många mil innan jag märkte av det.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

165 Inlägg
6 december 2013
Trådstartare
#20
Beror på hur vass kamaxel man har kan jag tänka mig! smile Men ska kolla lite mer nån dag när jag får tid över! smile



Sök