2625
Sök

Akut hjälp 9-3 går tungt tappar kraft -00

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#21
kwansa skrev:
tokrasade kolv/kolvar? gör kompprov?

Hur?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#22
Jag menade att elektroderna i stiften var smällda

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#23
så såg de ut
http://i.imgur.com/D0Z55ex.jpg

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
14 december 2013
#24
Vad är det där för stift? hmm

jag skulle överväga att göra ett komprov, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … in-151393/

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
14 december 2013
#25
kwansa skrev:
Vad är det där för stift? hmm

jag skulle överväga att göra ett komprov, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … in-151393/

Det där är biltemas stift...Brisk!

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … TIFT-7528/


Dom såg ju i vart fall inte helt friska ut big_smile


8 883 Inlägg
14 december 2013
#26
Helt fel stift ... Du har även fått rådet att läsa av felkoder, varför inte börja där?

Sök på SAAB och stift.

Fotograf på tierpidag.se

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#27
A- line heter dem. de följde med bilen när jag köpte den. ingen aning vart de e köpta nåstans

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
14 december 2013
#28
Hamilton skrev:
Helt fel stift ... Du har även fått rådet att läsa av felkoder, varför inte börja där?

Sök på SAAB och stift.

Har tjatat om att läsa ut felkoden, men det är inget som TS verkar tycka är en bra idé.....


8 883 Inlägg
14 december 2013
#29
Conceited skrev:
A- line heter dem. de följde med bilen när jag köpte den. ingen aning vart de e köpta nåstans

Vart dom är köpta spelar ju ingen roll det som är viktigt är att ha rätt typ av stift och dina är helt fel.

Fotograf på tierpidag.se

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
14 december 2013
#30
dessutom saknas ju isolatorn på två stift, och elektroden på ett....och dessa bitar kan bara ta en väg, dvs ut till turbon


GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#31
Hamilton skrev:
Helt fel stift ... Du har även fått rådet att läsa av felkoder, varför inte börja där?

Sök på SAAB och stift.

jag vet men jag har ingen felkodläsare. ska försöka få tag på en.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#32
Echonator skrev:
dessutom saknas ju isolatorn på två stift, och elektroden på ett....och dessa bitar kan bara ta en väg, dvs ut till turbon

a det e förmodligen så. men tycker att bilen borde gå igång ändå. den visar ingen livstecken. bara tuggar och tuggar. det kommer lite vitt rök från motorn och luktar bensin.
har kollat ventilerna och de såg bra ut, har även testat bränslepumpen.

tänkte på Limp home? men bilen ska ändå starta om jag förstått rätt?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Volvo Fantast
194 Inlägg
14 december 2013
#33
provade du o starta bilen när du plockat av avgassystemet?

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Volvo Fantast
194 Inlägg
14 december 2013
#34
prova dra runt motorn förhand när stiften är ute, då kan du ju utesluta att inte motorn håller på o ge sig

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#35
karlsson_6 skrev:
provade du o starta bilen när du plockat av avgassystemet?

nej men kontrollerade hela avgassystemet innan + att den är inte mer än 6 månader gammal

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
14 december 2013
Trådstartare
#36
karlsson_6 skrev:
prova dra runt motorn förhand när stiften är ute, då kan du ju utesluta att inte motorn håller på o ge sig

det ska jag testa imon. hur gör man det smidigast?

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

Volvo Fantast
194 Inlägg
15 december 2013
#37
Conceited skrev:
karlsson_6 skrev:
provade du o starta bilen när du plockat av avgassystemet?

nej men kontrollerade hela avgassystemet innan + att den är inte mer än 6 månader gammal

okej men det är ju ingen garanti att det inte är täppt

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

Volvo Fantast
194 Inlägg
15 december 2013
#38
Conceited skrev:
karlsson_6 skrev:
prova dra runt motorn förhand när stiften är ute, då kan du ju utesluta att inte motorn håller på o ge sig

det ska jag testa imon. hur gör man det smidigast?

lättast är väl genom höger hjulhus så man kommer åt muttern/bulten på vevaxeln

Volvo V70 TDI Dieselkraft 2 bar ladd
Volvo 242 T6 Vems E85

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2013
#39
Problemen kom efter bytet av tändstift...Satte du verkligen i rätt stift, med korrekt "instick" o korrekt "värmetal"?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2013
#40
Vilken motor har du i din bil? Enligt Brisk skall man ha A-line 34 i alla bilar med Turbo (B204). B205 passar de inte. Jag kör själv med Brisk i mina M, dock med LGS-stiften. Funkar kalas i samtliga. I ditt fall ser det nästan ut som o du haft detonation i cylindrarna eftersom porslinsdelen är "bortsprängd"...Kolvarna kan ha tagit stryk om du nu haft detonation i cylindrarna...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök