Echonator: Vad kan du om stift? Så länge stiften har rätt instick, korrekt värmeområde så skall de fungera utan anmärkning. Så som de där stiften ser ut är det nåt som är helknas. Jag har kör med LGS i M5 E34 samt båda mina M3 E36, samtliga går mjukt o fint med kalas avgasvärden, men då sätter jag oxå i stift med rätt värmeområde o korrekt instick. LGS är sk "racing/tuning" stift som mår bäst av att köras hårt, länge och ofta.
Det var naturligtvis lite spännande att starta bilarna första gången. Det värsta som kunde ha hänt i mitt fall var: Startar inte eller misständningar under vissa förhållanden. Inget av dessa två scenarion har inträffat. Skall tilläggas att jag kontrollerade ett stift efter ca 250-300 mil för att kolla färg/utseende, såg fin-fint ut:).
Nu vet jag oxå att Saab har väl nåt system där de kollar om det "knackar" eller inte via mäta joniseringsenergin, vilket man gör genom stiften (tror jag!), så det kan mycket väl vara som så att detta system är känsligare avseende stiften än vad motorn i sig är rent mekaniskt, dvs styrelektroniken detekterar inte misständningar/spikningar....
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure