2663
Sök

Akut hjälp 9-3 går tungt tappar kraft -00

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
15 december 2013
#41
dawwe skrev:
Vilken motor har du i din bil? Enligt Brisk skall man ha A-line 34 i alla bilar med Turbo (B204). B205 passar de inte. Jag kör själv med Brisk i mina M, dock med LGS-stiften. Funkar kalas i samtliga. I ditt fall ser det nästan ut som o du haft detonation i cylindrarna eftersom porslinsdelen är "bortsprängd"...Kolvarna kan ha tagit stryk om du nu haft detonation i cylindrarna...

Brisk skall inte användas alls i den där maskinen!

Bilen skall endast ha NGK-stift av resistortyp. NGK BCPR7ES-11 funkar lirar ihop med både B204 och B205, men B205 föreskrivs egentligen NGK PFR6H-10.


GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#42
nu har jag tagit hem en mekaniker som kollade på bilen
i o me att det e steg 3 i kärran så sa han att man va tvungen och byta ventilerna i spridaren så motorn får mer bränsle. det har blivit överhettad i bränningsrummet så stiften smälte.

det är antingen en bränd kolv eller trasig topplocks packning. komptest kommer att ske nästa vecka för å avgöra om det e kolv eller packning! både är lika tråkiga att byta hmm

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2013
#43
Echonator: Vad kan du om stift? Så länge stiften har rätt instick, korrekt värmeområde så skall de fungera utan anmärkning. Så som de där stiften ser ut är det nåt som är helknas. Jag har kör med LGS i M5 E34 samt båda mina M3 E36, samtliga går mjukt o fint med kalas avgasvärden, men då sätter jag oxå i stift med rätt värmeområde o korrekt instick. LGS är sk "racing/tuning" stift som mår bäst av att köras hårt, länge och ofta.

Det var naturligtvis lite spännande att starta bilarna första gången. Det värsta som kunde ha hänt i mitt fall var: Startar inte eller misständningar under vissa förhållanden. Inget av dessa två scenarion har inträffat. Skall tilläggas att jag kontrollerade ett stift efter ca 250-300 mil för att kolla färg/utseende, såg fin-fint ut:).

Nu vet jag oxå att Saab har väl nåt system där de kollar om det "knackar" eller inte via mäta joniseringsenergin, vilket man gör genom stiften (tror jag!), så det kan mycket väl vara som så att detta system är känsligare avseende stiften än vad motorn i sig är rent mekaniskt, dvs styrelektroniken detekterar inte misständningar/spikningar....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#44
Echonator skrev:
dawwe skrev:
Vilken motor har du i din bil? Enligt Brisk skall man ha A-line 34 i alla bilar med Turbo (B204). B205 passar de inte. Jag kör själv med Brisk i mina M, dock med LGS-stiften. Funkar kalas i samtliga. I ditt fall ser det nästan ut som o du haft detonation i cylindrarna eftersom porslinsdelen är "bortsprängd"...Kolvarna kan ha tagit stryk om du nu haft detonation i cylindrarna...

Brisk skall inte användas alls i den där maskinen!

Bilen skall endast ha NGK-stift av resistortyp. NGK BCPR7ES-11 funkar lirar ihop med både B204 och B205, men B205 föreskrivs egentligen NGK PFR6H-10.

jag får skylla på föra ägaren som hade köpt dem och biltemas personal framför allt som inte kan sitt arbete. nu tror jag att jag åker på kolv byte tack vare snorungarna

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2013
#45
O där kom förklaringen: Steg 3. Hade du haft en originalspis så hade stiften fungerat, garanterat. Rådet är att höra med andra som har "Steg 3" o köra med likadana stift...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2013
#46
Conceited: Du kan inte skylla på Biltema. Deras, och Brisk, rekommendation är till en bil som är 100% original. Mina bilar är 100% original, jag satte i de rekommenderad stiften, allt funkar kalas...Ser du sambandet:)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
15 december 2013
#47
dawwe skrev:
Echonator: Vad kan du om stift? Så länge stiften har rätt instick, korrekt värmeområde så skall de fungera utan anmärkning. Så som de där stiften ser ut är det nåt som är helknas. Jag har kör med LGS i M5 E34 samt båda mina M3 E36, samtliga går mjukt o fint med kalas avgasvärden, men då sätter jag oxå i stift med rätt värmeområde o korrekt instick. LGS är sk "racing/tuning" stift som mår bäst av att köras hårt, länge och ofta.

Det var naturligtvis lite spännande att starta bilarna första gången. Det värsta som kunde ha hänt i mitt fall var: Startar inte eller misständningar under vissa förhållanden. Inget av dessa två scenarion har inträffat. Skall tilläggas att jag kontrollerade ett stift efter ca 250-300 mil för att kolla färg/utseende, såg fin-fint ut:).

Nu vet jag oxå att Saab har väl nåt system där de kollar om det "knackar" eller inte via mäta joniseringsenergin, vilket man gör genom stiften (tror jag!), så det kan mycket väl vara som så att detta system är känsligare avseende stiften än vad motorn i sig är rent mekaniskt, dvs styrelektroniken detekterar inte misständningar/spikningar....

Vad jag kan om stift och Saabs Trionic-system....ja en hel del.

Trionic har precis som du anar ingen knacksensor utan gör mätning av joniseringsenergin över tändstiften. För att mätningen skall bli korrekt krävs det att det sitter just de stift som styrsystemet är kalibrerat för, i det här fallet NGK BCPR7ES-11 eller PRF6H-10. Att bara köra med rätt elektrodavstånd och rätt värmetal är så att säga inte tillräckligt med Trionic-systemet, utan det krävs att det inre karaktäristiken är helt rätt, och därför behövs stift av resistortyp. Detta utan att gå in djupare i hur styrsystemet arbetar osv. smile


Detta säger jag absolut inte för att påstå att ändra leverantörer än NGK är skit, eller att NGK är guds gåva till folket, utan för att det är ren och skär fakta när det gäller just Saab med DI-system. När bilen nu dessutom visade sig vara trimmad så är rätt stift av ännu större vikt. På en bil med traditionell tändspole, fördelare och knacksensor är det inte lika noga, utan där räcker det allt som oftast med korrekt elektrodavstånd och rätt värmetal smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2013
#48
Echonator: De allra flesta stift idag är av "resistortyp" om inte jag missminner mig helt...
Exempel: Min Passat satt det original NGK BP6-ET (ingen resistor!). Numera rekommenderar VW NGK BUR6-ET (resistor!). Bilen går lika bra med båda, så klart. Resistorn i BUR6-ET sitter där främst för att minska risken för "interference". Nej jag har inga "tändningsljud" i stereon med de resistorlösa stiften...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
15 december 2013
#49
dawwe skrev:
Echonator: De allra flesta stift idag är av "resistortyp" om inte jag missminner mig helt...
Exempel: Min Passat satt det original NGK BP6-ET (ingen resistor!). Numera rekommenderar VW NGK BUR6-ET (resistor!). Bilen går lika bra med båda, så klart. Resistorn i BUR6-ET sitter där främst för att minska risken för "interference". Nej jag har inga "tändningsljud" i stereon med de resistorlösa stiften...

Då har det hänt lite i utvecklingen så att säga, och inget fel med det.

Vad gäller just Saab så är det petigt, tro det eller ej. Orsaken att det blev just NGK....ja NGK var delaktig i utvecklingen av DI-systemet


...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2013
#50
Echonator: Absolut håller med. Skillnaden ligger i att det lär skilja i resistansen på stiften (ja även Brisk stiften lär högst sannolikt vara av "resistortyp"). O eftersom motorelektroniken mäter joniseringsenergin så lär denna skillnad i resistans ha betydelse, vilket skulle kunna lösas enkelt genom att Brisk konstruerade stiften så de har samma resistans som original. Om det är som du säger att NGK var med så är det rätt sannolikt att dessa NGK stift passar endast Saab, o jag tror INTE att många andra tillverkare är sugna på att specialtillverka stift med specifik resistans enkom för Saab. Kontentan blir att i o med att Saab inte har knacksensorer utan detekterar knack genom att mäta joniseringsenergin så blir det betydligt viktigare att ha korrekta stift, eller kalibrera om systemet efter andra stift, vilket lär vara enklare sagt än gjort.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#51
dawwe skrev:
Conceited: Du kan inte skylla på Biltema. Deras, och Brisk, rekommendation är till en bil som är 100% original. Mina bilar är 100% original, jag satte i de rekommenderad stiften, allt funkar kalas...Ser du sambandet:)?

ja det finns något i det du säger men man litar väl på säljaren när han säger att han har köpt passande stift till bilen och han e medveten om att det sitter steg 3 i kärran. jag borde kanske kontrollera och se vad jag sätter i bilen men hur noga är man med vinterbilen? spec när man jobbar 70 mil bort och har oftast bråttom hmm
fast kan inte tro att kolven bränns eller topplocks packning pajar pga stift? nu har man lärt sig till nästa gång iaf

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#52
NGK satt i tidigare förresten och de har funkat prima.

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

...has left the building...
4 474 Inlägg
15 december 2013
#53
Jag tycker inte att stiften ser överhettade ut...Däremot verkar du ha haft okontrollerad förbänning (detonation). Kan kanske bero på att joniseringsmätningen inte fungerar som den skall med andra stift än OEM, vad vet jag...

Har bara haft problem med stift en gång, i bruxisen. Har kört med Brisk LGS i bilen i 4000 mil utan problem, o där hade jag faktiskt förväntat mig startproblem i sträng kyla (ca -20) men icke...Iaf i höstas satte jag i de av Bosch rekommenderade Super-4 stiften ( ...79 nåntning). Bilen startade o gick som vanligt. MEN vid kraftigare acceleration på från låga varvtal (1500 och uppåt) så kände jag små ryck. Trodde såklart att det var nåt med rotor/fördelar (trots att de var nybytta) eller möjligen tändkablarna. Satte tillbaka gamla locket + rotorn, samma problem. Efter detta satte jag tillbaka de gamla stiften, problemet borta! Man skall aldrig köra mer än man absolut måste med en bil som "rycker", rycken är ofta "spikningar" eller liknande...En spikning kan jämföras med ett hammarslag på kolven...Sitter numera NGK BP6-ET i bilen. Bilen funkar bevisligen som den skall med Brisk LGS, NGK men även Beru Ultra-X.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 december 2013
#54
originalspridarna ska klara steg 3, om den fått för dåligt med soppa ändå, så har nog en kolv smält!

NGK Bcpr7es-11 är dem rätta stiften, det är ganska viktigt eftersom saabs tändkasseter mäter spikningar/knackningar med hjälp av stiftet.
Upp till åttor har jag aldrig hört talas om någon under 400hk som behövts bytt till.
NGK PFR6H-10 ska först och främst sitta i og9-3/og9-5 aero.

Jag skulle vänta på svaret från komprovet, innan jag gör något annat smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
15 december 2013
Trådstartare
#55
kwansa skrev:
originalspridarna ska klara steg 3, om den fått för dåligt med soppa ändå, så har nog en kolv smält!

NGK Bcpr7es-11 är dem rätta stiften, det är ganska viktigt eftersom saabs tändkasseter mäter spikningar/knackningar med hjälp av stiftet.
Upp till åttor har jag aldrig hört talas om någon under 400hk som behövts bytt till.
NGK PFR6H-10 ska först och främst sitta i og9-3/og9-5 aero.

Jag skulle vänta på svaret från komprovet, innan jag gör något annat smile

tack för infon! ska avvakta tills jag gjort komptestet.
jag skriver här sen när problemet är löst så kan andra ha nytta av tråden vid liknande symtom/problem

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..


Sök