2637
Sök

Tipps ang bilbatteri

90 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#1
Hej behöver lite tipps ang nytt bilbatteri..
Är så att nu vid några enstaka minusgrader så startar bilen knappt
Känns som batteriet är svag..
Vet inte så mycket ang batteri.. vet bara att i bilen ska det vara 74Ah
Vet ej vilken som sitter nu..den sitter under nått skyddskåpa luftfilter o säkringar.. :s
När man gasar så blir haljuset starkare?

Kan man testa om ett batteri e dålig? Hur?
kan man ladda upp den?
Vilken ska jag köpa isf.. måste man ha 74ah eller kan man ha ex 76ah utan att nått tar skada?
Sen kallstart på batteri?
Bilen laddar som den ska.. 13.4V

Bilen dt gäller är citroen c4 gp diesel en 10a

Som sagt vet inget om batteri..
Tacksam för tipps..

4 472 Inlägg
7 december 2013
#2
du kan sätta i ett kraftigare batt, utan risk,. Men tycker att volten är lite låg,ska vara 14,4,.Visst kan man mäta batt,syravikten och även belastningstesta,men batt bör vara uppladdat vid testerna.vid viket varvtal har du 13,4V?

90 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#3
Ok tack för det... 13.4 var på tomgång

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 december 2013
#4
Min bruxis skall ha ett 60Ah batteri original, jag kör med ett på 88Ah, precis så det fick plats. 13.4V på tomgång är för lågt, borde vara 14.4 som sagt. Reserverar mig dock för att moderna bilar med "intelligent" batteriladdning kanske har annorlunda laddningscykel än gamla hederliga bilar. Med "moderna" bilar menar jag bilar jag typ bilar från 2005 o framåt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

21 761 Inlägg
7 december 2013
#5
Eftersom bilen bara är 3 år gammal så bör inte batteriet vara helt utslitet, såvida det inte har råkat ut för väldigt djupa urladdningar åtminstone. Då tycker jag att du kan testa att ladda upp det med en batteriladdare först, sedan kollar du om generatorn fortfarande laddar med så där låg spänning när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget.

En dieselmotor brukar ha litegrann lägre tomgångsvarvtal än bensinmotorer, vilket kan innebära att ett dåligt laddat batteri lastar ner generatorn ordentligt så att laddspänningen blir lägre än normalt. Av den anledningen ska man ha ett så fulladdat batteri som möjligt när generatorns laddspänning mäts, annars kan mätningen bli missvisande.

Ladda upp batteriet och mät spänningen igen, sedan mäter du även på själva generatorn om spänningen är likadan där för att se att det inte är en massa spänningsfall mellan generator och batteri. smile

90 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Eftersom bilen bara är 3 år gammal så bör inte batteriet vara helt utslitet, såvida det inte har råkat ut för väldigt djupa urladdningar åtminstone. Då tycker jag att du kan testa att ladda upp det med en batteriladdare först, sedan kollar du om generatorn fortfarande laddar med så där låg spänning när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget.

En dieselmotor brukar ha litegrann lägre tomgångsvarvtal än bensinmotorer, vilket kan innebära att ett dåligt laddat batteri lastar ner generatorn ordentligt så att laddspänningen blir lägre än normalt. Av den anledningen ska man ha ett så fulladdat batteri som möjligt när generatorns laddspänning mäts, annars kan mätningen bli missvisande.

Ladda upp batteriet och mät spänningen igen, sedan mäter du även på själva generatorn om spänningen är likadan där för att se att det inte är en massa spänningsfall mellan generator och batteri. smile

Ok ska kolla upp detta.. nu e de så att bilen har stått ute i 8mån innan jag köpte den.. så den har ej körts (gubben hade annan bil)
så orginalbatteriet var död när jag kollade på bilen så han satte nytt beg batteri.. ska kolla vad de är för batt nu i bilen kan vara med lite ah

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 249 Inlägg
7 december 2013
#7
ahi skrev:
Drönirettab skrev:
Eftersom bilen bara är 3 år gammal så bör inte batteriet vara helt utslitet, såvida det inte har råkat ut för väldigt djupa urladdningar åtminstone. Då tycker jag att du kan testa att ladda upp det med en batteriladdare först, sedan kollar du om generatorn fortfarande laddar med så där låg spänning när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget.

En dieselmotor brukar ha litegrann lägre tomgångsvarvtal än bensinmotorer, vilket kan innebära att ett dåligt laddat batteri lastar ner generatorn ordentligt så att laddspänningen blir lägre än normalt. Av den anledningen ska man ha ett så fulladdat batteri som möjligt när generatorns laddspänning mäts, annars kan mätningen bli missvisande.

Ladda upp batteriet och mät spänningen igen, sedan mäter du även på själva generatorn om spänningen är likadan där för att se att det inte är en massa spänningsfall mellan generator och batteri. smile

Ok ska kolla upp detta.. nu e de så att bilen har stått ute i 8mån innan jag köpte den.. så den har ej körts (gubben hade annan bil)
så orginalbatteriet var död när jag kollade på bilen så han satte nytt beg batteri.. ska kolla vad de är för batt nu i bilen kan vara med lite ah

Det kanske du skulle upplyst om redan från början!! Förmodligen är batteriet sopslut!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

90 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
ahi skrev:
Drönirettab skrev:
Eftersom bilen bara är 3 år gammal så bör inte batteriet vara helt utslitet, såvida det inte har råkat ut för väldigt djupa urladdningar åtminstone. Då tycker jag att du kan testa att ladda upp det med en batteriladdare först, sedan kollar du om generatorn fortfarande laddar med så där låg spänning när motorn går på tomgång och endast halvljuset är påslaget.

En dieselmotor brukar ha litegrann lägre tomgångsvarvtal än bensinmotorer, vilket kan innebära att ett dåligt laddat batteri lastar ner generatorn ordentligt så att laddspänningen blir lägre än normalt. Av den anledningen ska man ha ett så fulladdat batteri som möjligt när generatorns laddspänning mäts, annars kan mätningen bli missvisande.

Ladda upp batteriet och mät spänningen igen, sedan mäter du även på själva generatorn om spänningen är likadan där för att se att det inte är en massa spänningsfall mellan generator och batteri. smile

Ok ska kolla upp detta.. nu e de så att bilen har stått ute i 8mån innan jag köpte den.. så den har ej körts (gubben hade annan bil)
så orginalbatteriet var död när jag kollade på bilen så han satte nytt beg batteri.. ska kolla vad de är för batt nu i bilen kan vara med lite ah

Det kanske du skulle upplyst om redan från början!! Förmodligen är batteriet sopslut!

/Benny

Jo men då hade jag ej kunnat starta bilen o kört ända tills det kom minusgrader om den e slut.. eller? wink

...has left the building...
4 474 Inlägg
7 december 2013
#9
ahi skrev:
Jo men då hade jag ej kunnat starta bilen o kört ända tills det kom minusgrader om den e slut.. eller? wink

Jo det är det man kan i regel...Första "kylan" o batteriet dör...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

90 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#10
dawwe skrev:
ahi skrev:
Jo men då hade jag ej kunnat starta bilen o kört ända tills det kom minusgrader om den e slut.. eller? wink

Jo det är det man kan i regel...Första "kylan" o batteriet dör...

Där ser man.. Man lär sig nått nytt varje dag smile

133 Inlägg
7 december 2013
#11
en bra tumregel är att man tappar ca 1 Ah för varje grad under 20 grader. Ett slitet batteri med ursprungligen 70Ah kan mycket väl efter ett par års slitage ha en kapacitet närmare 30-40 Ah, vilket då innebär att batteriet har ca 10-20 Ah att tillgå vid nollgradigt väder. CCA bör följa detta ganska linjärt.

90 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#12
explosiv skrev:
en bra tumregel är att man tappar ca 1 Ah för varje grad under 20 grader. Ett slitet batteri med ursprungligen 70Ah kan mycket väl efter ett par års slitage ha en kapacitet närmare 30-40 Ah, vilket då innebär att batteriet har ca 10-20 Ah att tillgå vid nollgradigt väder. CCA bör följa detta ganska linjärt.

Ok bra regel smile gör dt mycket skillnad vid kallstart om eg batteriet är på 64 och ska enl fabrik ha 74?
Vid evnt köp av batteri ska man kolla på nått annat utom Ah?

21 761 Inlägg
7 december 2013
#13
Det finns 64 Ah som har minst lika högt CCA-värde som en del 74 Ah, men jämför man samma tillverkare inom samma modellserie så har ett större batteri som regel även högre CCA-värde. smile

133 Inlägg
7 december 2013
#14
Jag brukar köpa det största batteriet som passar i bilens batterihållare, sedan är det viktigt att hålla koll på att batteripolerna är på rätt sida. Jag rekomenderar Biltemas batterier, visst kanske inte håller riktigt lika bra som dyrare märken men för en brukis är det fullt godkänt

90 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#15
explosiv skrev:
en bra tumregel är att man tappar ca 1 Ah för varje grad under 20 grader. Ett slitet batteri med ursprungligen 70Ah kan mycket väl efter ett par års slitage ha en kapacitet närmare 30-40 Ah, vilket då innebär att batteriet har ca 10-20 Ah att tillgå vid nollgradigt väder. CCA bör följa detta ganska linjärt.

Ok är cca kallstart lr nån styrka.. som sagt är inte inne hur dt funkar

90 Inlägg
7 december 2013
Trådstartare
#16
explosiv skrev:
Jag brukar köpa det största batteriet som passar i bilens batterihållare, sedan är det viktigt att hålla koll på att batteripolerna är på rätt sida. Jag rekomenderar Biltemas batterier, visst kanske inte håller riktigt lika bra som dyrare märken men för en brukis är det fullt godkänt

Jo.. blir det nytt batteri kommer jag ta största..
Bara bilen startar ner till -15 så bryr jag mig inte om märket wink

21 761 Inlägg
7 december 2013
#17
explosiv skrev:
en bra tumregel är att man tappar ca 1 Ah för varje grad under 20 grader. Ett slitet batteri med ursprungligen 70Ah kan mycket väl efter ett par års slitage ha en kapacitet närmare 30-40 Ah, vilket då innebär att batteriet har ca 10-20 Ah att tillgå vid nollgradigt väder. CCA bör följa detta ganska linjärt.

Fast där vill jag nog inte riktigt hålla med, en halvering av batteriets användbara kapacitet sker vid runt 18-20 minusgrader enligt batterikunskapsinfo hos Tudor: http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-con … nktion.pdf

På sidan 174 finns en liten tabell som jämför +25 grader, 0 grader och -18 grader. Just den tabellen är dock samma som i 2003-2004 års informationshäfte (har ett sånt liggandes hemma), vilket innebär att ett batteri som har tillverkats de senaste åren troligen har aningen bättre förutsättningar. smile

90 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
explosiv skrev:
en bra tumregel är att man tappar ca 1 Ah för varje grad under 20 grader. Ett slitet batteri med ursprungligen 70Ah kan mycket väl efter ett par års slitage ha en kapacitet närmare 30-40 Ah, vilket då innebär att batteriet har ca 10-20 Ah att tillgå vid nollgradigt väder. CCA bör följa detta ganska linjärt.

Fast där vill jag nog inte riktigt hålla med, en halvering av batteriets användbara kapacitet sker vid runt 18-20 minusgrader enligt batterikunskapsinfo hos Tudor: http://tudor.se.loopiadns.com/wp/wp-con … nktion.pdf

På sidan 174 finns en liten tabell som jämför +25 grader, 0 grader och -18 grader. Just den tabellen är dock samma som i 2003-2004 års informationshäfte (har ett sånt liggandes hemma), vilket innebär att ett batteri som har tillverkats de senaste åren troligen har aningen bättre förutsättningar. smile

de va ju bra att veta.. olika grader o styrkan i batteriet..
men vad ska man ha minst i CCA ..
för ex en diesel lr spelar de ej roll..

21 761 Inlägg
8 december 2013
#19
Det är väldigt svårt att säga hur högt CCA-värde batteriet minst bör ha för att kunna starta din motor utan bekymmer, därför håller jag med "explosive" om att du gärna kan köpa det största som får plats på batterihyllan. På så sätt kan man vara ganska säker på att det inte blir problem. smile

90 Inlägg
8 december 2013
Trådstartare
#20
efter all pill under plast o sk*t hittar jag batteriet som är "biltema" på 63Ah hittar ej cca.. kan vara den som e svag när dt är kallt :S
som vanligt så glömde jag voltmetern hemma sad ska ut imorgon o mäta lite
Senast redigerat av ahi (8 december 2013)


Sök