2752
Sök

Ang. batteri till V70II

Cupra_
9 december 2013
#1
Hallå!

Jag har en V70II eller III eller NN. Vad man nu vill kalla den. Det är en 2,0D 2009 i alla fall.

Batteriet verkar ha gjort sitt då dieselvärmaren inte vill starta pga lågt batteri. Batteriet är uppladdat till "fullt" med en CTEK-laddare i varmgarage men morgonen efter var det samma visa igen. När bilen just hade stängts av efter ca 5km körning mättes spänningen till 12,9v. Jag har gjort längre körningar, senast idag 3mil, men fortfarande samma sak så jag antar att det är slut eller på god väg.

Det jag undrar är: Hur får man ur batteriet ur motorrummet? Det sitter i en plastlåda och man kommer åt minuspolen men pluspolen har en förlängare av något slag så polen syns inte. Det är liksom upptryckt mot torpedplåten.

Och hur stort/kraftigt batteri kan man med enkelhet montera? Jag tror att de som sitter i är på 80ah.

Sothora <3
1 201 Inlägg
9 december 2013
#2
det sitter vell i skuffen?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

317 Inlägg
9 december 2013
#3
http://esd.volvocars.com/site/owners-in … p10989.pdf

Skrolla till sidan 237 smile, Ang storlek så kan du ju sätta i kraftigare batteri men det får ju inte bli större än att det får plats i lådan smile

Liten Projekttråd om A6an!
Audi A6 C5

Cupra_
9 december 2013
#4
Tack! Precis vad jag behövde!
Jo det är klart att det rent fysiskt måste få plats i lådan också. Något särskilt att tänka på vid bytet för övrigt?

4 822 Inlägg
9 december 2013
#5
Mercedesturbodiesel skrev:
det sitter vell i skuffen?

nej, den enda V70 som har batteriet där är V70N alltså 00-08 wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

6 632 Inlägg
9 december 2013
#6
Deception skrev:
Tack! Precis vad jag behövde!
Jo det är klart att det rent fysiskt måste få plats i lådan också. Något särskilt att tänka på vid bytet för övrigt?

Bort med luftburken, bort med första plastkåpan och lossa på skruven, dra ut batteriet.

De/Dem

Cupra_
9 december 2013
#7
Malheus skrev:
Deception skrev:
Tack! Precis vad jag behövde!
Jo det är klart att det rent fysiskt måste få plats i lådan också. Något särskilt att tänka på vid bytet för övrigt?

Bort med luftburken, bort med första plastkåpan och lossa på skruven, dra ut batteriet.

Men det måste väl vara lättare att ta bort den bakre kåpan också och lyfta batteriet rakt upp? Som det stod i den länkade instruktionen..

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 december 2013
#8
Deception skrev:
Hallå!


Och hur stort/kraftigt batteri kan man med enkelhet montera? Jag tror att de som sitter i är på 80ah.

Jag valde min egen väg och är mycket nöjd så långt! Nu går brännaren alltid och bilen startar väldigt lätt. Lifepo4 på riktiga 60Ah

http://imageshack.us/scaled/medium/30/du0i.jpg

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1379335_10152161420959505_1538307490_n.jpg

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1424320_10152161421129505_1171752633_n.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

105 Inlägg
9 december 2013
#9
Är det där någon slags isolering på batteriet?

Jag böt i S60in med D5 till ett 95Ah batteri,

----------_---------------------------------------------------------

mopar300
9 december 2013
#10
v70n batteriet är 1 cm för hög, har själv testat...har en v70 II.
finns för 80-100 amp...
lätt att ta ur,trots dålig placering........

Forummoderator
10 576 Inlägg
9 december 2013
#11
zxcvbn skrev:
Är det där någon slags isolering på batteriet?

Ja, mindre kyla ger mera power

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

6 632 Inlägg
9 december 2013
#12
Deception skrev:
Malheus skrev:
Deception skrev:
Tack! Precis vad jag behövde!
Jo det är klart att det rent fysiskt måste få plats i lådan också. Något särskilt att tänka på vid bytet för övrigt?

Bort med luftburken, bort med första plastkåpan och lossa på skruven, dra ut batteriet.

Men det måste väl vara lättare att ta bort den bakre kåpan också och lyfta batteriet rakt upp? Som det stod i den länkade instruktionen..

True, tänkte på Mondeon.

Bara bytt batteri på en V70II en gång. wink

De/Dem

Cupra_
9 december 2013
#13
Torpis ide är säkert bra då han brukar veta vad han pysslar med tongue Jag vill egentligen bara byta mot ett bättre än orginal som passar rakt i och som håller en stund. Läste någonstans att vissa satt i agm-batterier med framgång, men det är just ah som måste upp. Något lämpligt runt 90-100ah hade varit optimalt tror jag. Någon som vet måtten eller har tips på passande?

21 761 Inlägg
10 december 2013
#14
90-100 Ah "vanliga batterier" brukar vara 353 mm långa, 175 mm breda och 190 mm höga. Det finns dock vissa varianter som är 306-315 mm långa, 175 mm breda och 222 mm höga.

Gäller det AGM så brukar 90-95 Ah vara 353 mm långa, 175 mm breda och 190 mm höga. smile

Cupra_
10 december 2013
#15
Drönirettab skrev:
90-100 Ah "vanliga batterier" brukar vara 353 mm långa, 175 mm breda och 190 mm höga. Det finns dock vissa varianter som är 306-315 mm långa, 175 mm breda och 222 mm höga.

Gäller det AGM så brukar 90-95 Ah vara 353 mm långa, 175 mm breda och 190 mm höga. smile

Det där var väldigt exakt och bra. Tack!


Sök