2394
Sök

SNABB HJÄLP,Tack! Vänster halvljus har ingen ström :(

1 Inlägg
10 december 2013
Trådstartare
#1
tjenare, är desperat efter snabb hjälp

Jag har en Opel Astra 04 som köras nu med bara det högra halvljuset sad

Vänster halvljuslampan slocknade för två veckor sen och när jag bytte till en ny lampa fungerande inte den nya heller. så jag testade om det finns ström i plusen med det var det inte ;(

har kollat tusen gånger efter någon säkring till halvljus men hittar ingenting.. står inget om det i boken heller. Jag har kollat också båda säkringsboxar under motorhuset och den andra i bagageutrymme.

Dessutom så fungerar den högra sidan utan några problem som helst. Brukar det vara en säkring till varje sida eller går båda på samma säkringen?

Var kan det vara felet då? när jag kopplade testlampan där halvljuslampan sitter fungerade inte den trots att halvljuset var på och högra sidan fungerade samtidigt hmm När jag kopplade testlampan till bara minusen i halvljuskontakt och tog plusen direkt från batteriet lyste testlampan..

Alltså plusen kommer inte fram till halvljuskontakt i den vänstra sidan men det gör den i högra sidan. Minusen kommer fram utan problem.


Snälla hjälp mig det är mörkt nu och dessutom ska bilen besiktigas snart sad


5 123 Inlägg
10 december 2013
#2
Japp du brukar ha en säkring till varie halvljus. säkerhetsgrej smile

Om du har ett förvaringsfack på vänster sida om ratten nere vid knäna så kan du ha säkringar där bakom smile dom satt där på någon Opel alstra ja hitta på Google i alla fall smile värt och kolla där smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

VW-driver
291 Inlägg
6 januari 2014
#3
Lånar tråden till eget problem.

Jag får ström till halvljuset men lamporna lyser inte, har provat med andra nya och hela lampor och funkar inte där heller. Säkringarna är hela.

Någon som har en teori?

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
6 januari 2014
#4
Har du mätt spänningen i kontakten med glödlampan på plats? Mätning ska alltid göras med lasten inkopplad.
Krucial skrev:
Lånar tråden till eget problem.

Jag får ström till halvljuset men lamporna lyser inte, har provat med andra nya och hela lampor och funkar inte där heller. Säkringarna är hela.

Någon som har en teori?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

4 472 Inlägg
6 januari 2014
#5
finns det jord då?

VW-driver
291 Inlägg
6 januari 2014
#6
Swedenrockers skrev:
Har du mätt spänningen i kontakten med glödlampan på plats? Mätning ska alltid göras med lasten inkopplad.
Krucial skrev:
Lånar tråden till eget problem.

Jag får ström till halvljuset men lamporna lyser inte, har provat med andra nya och hela lampor och funkar inte där heller. Säkringarna är hela.

Någon som har en teori?


Det får jag mäta. Men hur mäter man lättast det med en multimeter, jag menar var sätter jag mätpunkterna?

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
6 januari 2014
#7
Sätt mätpinnarna bakpå kontaktstycket medans det sitter fasttryckt på lampan. Du kan ju till och med ha lampan utanför lamphuset om det blir lättare att komma åt så länge lampan inte har sin jordpunkt i lamphuset.
Krucial skrev:
Det får jag mäta. Men hur mäter man lättast det med en multimeter, jag menar var sätter jag mätpunkterna?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

VW-driver
291 Inlägg
6 januari 2014
#8
Swedenrockers skrev:
Sätt mätpinnarna bakpå kontaktstycket medans det sitter fasttryckt på lampan. Du kan ju till och med ha lampan utanför lamphuset om det blir lättare att komma åt så länge lampan inte har sin jordpunkt i lamphuset.
Krucial skrev:
Det får jag mäta. Men hur mäter man lättast det med en multimeter, jag menar var sätter jag mätpunkterna?


Det får jag köra på.

Detta problem upptäcktes när jag hade batteriet urkopplat och bytte polklämmor. På plusklämman sitter en kabel till lamphusen. Det är angeleyes-strålkastare, brukar man dra ström direkt från batteriet för detta? Den nya plusklämman är inte samma som den gamla, så jag fick modda lite. Den kabel som jag skriver om i föregående meningar fick jag sätta med en bricka på åtdragningsmuttern, kan den spöka tro?

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
6 januari 2014
#9
Är det eftermarknadslyktor så är det möjligt, man kan ju t.o.m reläa upp originallyktorna och ta all matningström direkt från batteriet (har själv gjort det nyss på en Cherokee).

Det kan vara dålig kontakt nånstans där eller på vägen, så det är det första jag skulle kolla på. Om du sätter ena mätpinnen på pluspolen på batteriet och den andra på lampans pluskontakt så ser du eventuellt spänningsfall direkt på multimetern.
Krucial skrev:
Det får jag köra på.

Detta problem upptäcktes när jag hade batteriet urkopplat och bytte polklämmor. På plusklämman sitter en kabel till lamphusen. Det är angeleyes-strålkastare, brukar man dra ström direkt från batteriet för detta? Den nya plusklämman är inte samma som den gamla, så jag fick modda lite. Den kabel som jag skriver om i föregående meningar fick jag sätta med en bricka på åtdragningsmuttern, kan den spöka tro?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.


Sök