3377
Sök

Koppla in 2st steg?

1 634 Inlägg
12 juni 2005
Trådstartare
Hur kopplar man in 2st steg? Samma som det första steget fast man skarvar in sig på remoten?
Eller kan man tjyva ström och jord också från det första steget? Dvs ström från batteriet till steg 1, sedan en strömkabel till från steg 1 till steg 2 och samma med jorden, alltså dra jord från steg 1 till steg 2?

Tanken är 2st 2-kanals, 1 steg till framsystemet och 1 steg till basen. Eller bör jag satsa på ett 4-kanals istället? Någon sa att det är bättre med ett ensamt steg till basen.

Numera Saab 9-5 Aero -00

35 Inlägg
12 juni 2005
Du drar strömkabel från batteriet och bak glöm inte att säkringen max 30 cm från batteriet .
Och där bak sätter du ett powerblock eller fuseblock som delarupp  till två mindre strömkablar en till varje steg
Angående remoten så ska du bara ha två steg så klarar du dig på att splitta remoten till båda stegen .
Jag tycker det är bättre bed separata steg dom har kraftigare nätdelar än fyrkanalarna inte alla men de flesta.
Hoppas du fick svar dina frågor om inte e det bara forsätta fråga på

MVH:Anders

859 Inlägg
12 juni 2005
Det funkar även bra att dra två strömkablar från batteriet, har man tillgång till det så är det att föredra tycker jag.

1 634 Inlägg
13 juni 2005
Trådstartare
Theo!
Okej. Så jag borde köra med 2st 2 kanals iställer för 1st 4-kanals? Men det känns lite med tanke på att jag inte kör så kraftiga grejor eller har jag fel? Hur grov strömkabel skall jag köra med? I nuläget har jag en ganska klen som Brl pracka på mig i ett kit för nåt år sedan, typ 8mm ellet nåt. Men jar har ju inte kört mer än 2st kanaler, tänkte uppgradera strömen och jorden nu när jag kopplar in basen, vad bör jag satsa på för grovlek? jag tror att 16mm borde räcka. Så jäkla trångt innanför listerna på bilen så jag vill ha det som räcker och inte typ 48mm!! Angående mina andra problem så är det inte tjockleken på jorden som spökar för jag har testat dubbla jordar.

Känns även som om 2st slutsteg kommer inkräkta för mycket på utrymmet i bilen. vill ha det så "cleant" som möjligt. Tror du att Kickers KX 350.4 räcker till det jag kör? ES framsystem (klarar 45rms) och comp VR 10" bas. Tror steget är på ca 75rms/kanal.

Basen har dubbla talspolar som jag tänkte seriekoppla och brygga på steget. då blir det 4Ohm bryggat, vad borde effekten då bli som jag får? Eller bör jag koppla spolarna till varsin kanal på steget? Vilket ger mest effekt till basen? Den klarar 300rms.

Mycket tacksam för din hjälp

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

6 851 Inlägg
13 juni 2005
Tjena där..Nu ska vi se vart jag ska börja. Om vi tar strömkabel så skulle du kunna ta en 16mm, eller om du får plats 21mm.

Det steget du har kollat på räcker gott och väl till det du ska köra.Det är ett otroligt strömstarkt steg.

Vad det gäller basen så kommer du att köra den i 8ohm om du serie kopplar den, men det är bättre du gör så, för steget klarar inte att du kör paralell koppling.

Nu har jag nog glömt massa..? fråga igen isf.

859 Inlägg
13 juni 2005
Tiaz skrev:
Tjena där..Nu ska vi se vart jag ska börja. Om vi tar strömkabel så skulle du kunna ta en 16mm, eller om du får plats 21mm.

Det steget du har kollat på räcker gott och väl till det du ska köra.Det är ett otroligt strömstarkt steg.

Vad det gäller basen så kommer du att köra den i 8ohm om du serie kopplar den, men det är bättre du gör så, för steget klarar inte att du kör paralell koppling.

Nu har jag nog glömt massa..? fråga igen isf.

Håller med, förutom de där med basen. Jag tycker du skall koppla en spole per kanal oavsett om du har 2 eller 4 ohmsspolar. Men har du 2ohms så kan du testa seriekoppla och brygga på steget. På kickers hemsida finns instruktionsböcker för alla deras steg om man letar lite. Där står det hur mycket steget ger vid olika belasning. Skulle inte förvåna mig om steget pallar 2 ohm bryggat också, men det är jag inte säker på.

Lycka till!

MVH Theo

6 851 Inlägg
13 juni 2005
Hehe, jag vart ute och snurrade. klart du kan göra så Theo säger. trodde du skulle köra bryggat på alla 4 kanaler till basen alltså 2 bryggade..
Men självklart kör du då 2 av kanalerna in i basen och lämnar de andra två till framsystemet...hmm
Nej jag rekomenerar INTE att köra det i 2ohm bryggat på det steget..
Senast redigerat av Tiaz (13 juni 2005)

1 634 Inlägg
16 juni 2005
Trådstartare
Jag tror det blir såhär. Jag köper ett 2-kanals kicker-steg som bryggat ger 250rms i 4Ohm vilket det blir om jag seriekopplar den och bryggar steget. Fortsätter köra med mitt gamla steg till framsystemet och skaffar ett nyare "kicker" till vid ett senare tillfälle. På detta vis får jag ett mycket bättre steg till Basen. Kicker KX250.2 heter steget jag har valt ut *mmmmmm*.

Vad tycker ni?

Numera Saab 9-5 Aero -00

Sök