BNRacing skrev:
Danne_1977 skrev:
Verkligen intressant projekt detta, precis liknande som mitt fast jag har kommit en bra bit längre, haha inte så konstigt, jag började ju för snart ett år sen
Men hur tänker du får ner kubiken på din 2.3 liters motor till 2.1 liter ?
Jag slet ut precis allt ur min kärra, var bara rattstången och lite annat obetydligt kvar, ännu har jag inte tagit bort orginaltanken eftersom kardan måste bort, ska ta tag i det i vinter har jag tänkt.
Jag köpte MC förgasarbrygga till min men insåg ganska snabbt att jag inte har nån som helst erfarenhet av dessa och sålde dom och ska satsa på weber istället, finns weberkopior att få tag på för ett par tusen, kolla även i kina om du vill ha billigt, annars borde ett par begagnade äkta weber kunna hittas för runt 5000:- eller nåt sånt.
Alla besiktningsmän är olika så jag föreslår att du placerar motorn med tvåans cylinder (framifrån) precis mitt för fjäderbenstornet när du bygger motorfästen och sånt, så är du på den säkra sidan när det gäller besiktningen.
Viktigt att bygga rätt från början så slipper man göra om, läs reglementet dagligen, där gömmer sig saker som man inte ser när man bara skummar igenom det...
Min plan var att sätta tillbaka original instrumentbräda sen när all el är färdig så jag kan fälla in dom nya mätarna där mätarhuset satt, och även få plats för andra diverse knappar i övre delen av mittkonsollen.. ska du åxå göra så ?
Trevlig projekt tråd för övrigt
kul att du följer kikade in lite på din tråd när jag satt o letade bil faktiskt och smed planer på vad man skulle köra med. Karossen är helt tom nu förutom rattstång.. undertill är den dock inte riven än men det kommer härnäst, motorn åkte ur vilket kommer i nästa inlägg om några minuter. Planen är att köpa nya weber italien tillverkade, finns både spanien och italien tillverkade men de som är tillverkade i italien är de som är äkta. Har inte tänkt på det riktigt med placering av motor men hur är det? Man får inte ha motorn för långt in till torpedväggen va?
Ja precis reglementet granskas dagligen och vi har kommit i kontakt med bra personer i klubben som har stenkoll så är det något man undrar över är det bara att ringa dom eller kolla noggrannare i reglementet. Vi ska köra med helt nybyggt i aluminium, kommer också ha aluminium dörrsidor, plåten kommer dock vara väldigt tunn för maximal vikt besparing.
Ja det blir nog väldigt bra det där, nackdelen är att det är dyrt att bygga en något så när seriös 2150.. :S, jo men jag har ringt till flera besiktningsmän och en del säger att motorn ska vara placerad så cylinder nummer två sitter mitt för centrum på navet på hjulet, och en del säger att det spelar ingen roll i 2150, eller hur det nu var. Så bäst är om du sätter den som jag beskrev så är du säker, lite jobbigt att komma på besiktning och så måste du bygga om motorfästen samt växellådsfäste..
Vidare så vill även vissa besiktningsmän att det ska sitta ett skydd runt knuten på lådan, ungefär som vissa volvo har, alltså en runt ring... som sitter fast i bultarna.. varför vet jag inte.. :S står inget om det i reglementet.
Ja vissa BMW modeller har riktigt bra original diff, min har det dock inte i och med att det är en 316i jag bygger på, men 320 och 325 tror jag har 25% diff eller hur dom som kan BMW nu uttrycker det, kan inte mycket om just BMW så jag är lite osäker. Själv ska jag köpa en klump från en BMW som har just den här lite bättre diffen o testa med.
Jag kollade åxå ang att svetsa sprängkåpan så jag kunde använda Getrag lådan som satt i bilen original då jag misstänker att den kan vara lite mer hållbar än den M45 som sitter där nu, men ack så dyrt det verkade vara, beslutade att köra med original M45 och köpa på mig några sånna o hålla dom i bra skick o hoppas på det bästa helt enkelt.
B21 är ju bra på det sättet att den är på 2127cc om jag inte minns fel, slipper man kosta på pengar med omslipning av vevaxel och sånt som i många fall kanske inte funkar helt optimalt, bara att renovera och tuta o köra. Jag har en 531 topp som jag i höstas fick tillbaka från motorfirman som fixade den åt mig, dom har mira fräst så jag har dom största ventilerna som går att ha utan att modifiera förbränningsrummet 36/48 tror jag det är, samt att dom åxå räknade ut hur mycket den skulle planas och så planade dom den åxå, saknar en kam än så länge men ska köpa en riktig Volvo kam så jag slipper köra med distanser på ventilerna.. alternativt köpa ventiler som är längre (vilket jag inte tänkte på när jag köpte dom) så kan jag köpa typ en Folkracekam eller nåt sånt.
Ang buren så tror jag inte att jag monterade den i rätt ordning när jag satte in den, därför jag måste av med taket :S, det var ett riktigt pussel att montera in vill jag lova. Men roligt åxå på samma gång