Hejsan!
12 augusti 2012 köpte jag min första R, en Volvo 855 R av årsmodell 1996. Den hade precis den utrustning jag letade efter, dvs kombi, mörk inredning, taklucka och manuell!
Är sjukt nöjd med bilen, men lite finns alltid att göra! I denna tråd tänkte jag lägga upp bilder på sådant som händer och även lite som har hänt!
Kan ju även berätta lite om mig själv!
Heter Simon och bor i världsmetropolen Motala i Östergötland (
http://www.youtube.com/watch?v=LczszF781yI)
Har sedan barnsben gillat Volvos 800-serie, alltid känts speciellt när man hört ljudet av en femma. Så valet av första bil var ju ganska självklart, en rostig och sur 854 SE -94.
Drömmen var ju dock självklart en T-5R eller en R.
Studerar just nu på Linköpings Universitet till högskoleingenjör i maskinteknik/produktionsteknik och tar förhoppningsvis examen till sommaren.
Vid sidan om bilintresset så fastnar jag emellanåt i moped-träsket och renoverar/trimmar vad jag nu kommer över
Som liten sidonotis kan jag ju nämna att första mopeden var en Yamaha DT50R, redan där var det visst R-modellerna som gällde....
Hoppas det blir uppskattad läsning (och att ni står ut med större delen mobilbilder....)
Hur den såg ut precis efter inköp
Motorrum, original och fräscht!
Inredningen, fräsch så när som på ratten. Men med 26000 mil på mätaren så är det inte illa!
Baksätet, med mittarmstöd från nyare V70 med dubbla mugghållare och prylfack.
18" R-fälgar åkte på
Så mycket mer hände inte innan vintern kom och bilen ställdes av.
Medan jag ivrigt väntade på våren inhandlades lite delar.
Lite bussningar köptes, även luftfilteravskärming och AEM Dryflow-filter (inga bilder dock)
Volansen fick sig lite renovering av fälgkanterna
Efter lång väntan så kom äntligen våren och man kunde äntligen göra lite med bilen igen!
Ett av de större projekten var AC´n, som helt slutade kyla första varma vårdagen, felsökning på Volvo gjordes och det visade sig vara en sprucken evaporator, ajaj!
Efter prisförslag på Volvo, bestämde jag mig för att renovera AC´n själv.
Evaporatorn satt djupt inne, men ut kom den och ersattes med en ny! Även torkfilter och diverse o-ringar byttes.
Efter fyllning kylde AC´n som en ishavsvind, underbart!
Under sommaren byttes även R-fälgarna ut med Volvos Fortuna Diamond Cut 18", grymt nöjd med dessa! En huv-bh smög sig dit på huven, och många hatade.
Motorrummet fräschades till en aning, med polerade tryckrör och öppet luftfilter.
En del träffar hans med, bl.a på Sjöhistorika i Stockholm, mycket trevligt!
Sen blev det åter höst och det var dags för avställning, långt bort i en lada...
En liten fotorunda i det fina oktobervädret hann jag med innan avställning!
I och med avställning började vintermörkrets prylsamling igen, och en hel del smidda planer smids!
Fräsch ratt, nya handbroms- och växelspakshandtag och lite kolfiber!
En B5234T, den ska det byggas något av under längre tid! Målet på sikt är väl 500+hk. Men tänkte börja med att bygga en stabil botten, med smidda kolvar, H-profil-stakar osv och börja med 19T, japangrenrör osv för runt 350 hk. Efter det sen börja bearbeta en till topp på sidan om, extraktorgrenrör osv osv!
Motorn i molekyler!
Motorblock m.m fick följa med till tvätthallen på jobbet för att bada lite
Lite renare och mindre oljiga!
Borrade ur skalpplåtarna ur oljetråget för att kunna rengöra ordentligt
Provmonterade lite kolfiber-delar, kan nog bli bra!
Ett av de senaste inköpen är lite skönhetsvård (inte till mig då givetvis)
En blandpåse från Dodo Juice innehållande:
*Lime Prime Pre Wax Cleanser 250ml
*Sour Power Shampoo 250ml
*Born To Be Mild Clay Bar 55g
*Born Slippy Clay Lube 500ml
*Orange Crush 30ml Panel Pot
Ska bli riktigt spännande att prova! Har dessutom aldrig använt clay på någon bil förut, någon som har några tips och råd gällande detta?
Tråden kommer uppdateras efterhand!