3752
Sök

Diesel, är det värt det?

7 393 Inlägg
1 januari 2016
#61
om man gör en uträkning ska man lägga in service och amortering samt ränta,, sånt drar iväg,, om man köper bilen kontant och servar den själv wink som jag gör med mina bilar smile villa absolut ha en ny bil,, men tycker ej det är värt vad den kommer att kosta i slutändan,, för att ej tala om reservdelar till nyare bilar,, blää


1 271 Inlägg
2 januari 2016
#62
Bränslekostnaden är helt ointressant om man tänker ny eller nästan ny bil. Värdeminskningen är brutal och står för den absolut största kostnaden i bilägandet.

Men det känns ändå bra i magen med diesel. Körde 50 mil idag med fullproppad Touareg. 5 personer och 430 liters takbox, fulltankad dvs 100 liter olja. Ett ekipage på runt 2,5 ton. Snittförbrukning 7,6. Jag kan  inte vara mer nöjd med mitt val av bil.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 januari 2016
#63
granadadr skrev:
om man gör en uträkning ska man lägga in service och amortering samt ränta,, sånt drar iväg,, om man köper bilen kontant och servar den själv wink som jag gör med mina bilar smile villa absolut ha en ny bil,, men tycker ej det är värt vad den kommer att kosta i slutändan,, för att ej tala om reservdelar till nyare bilar,, blää

Jo men det var därför jag smög in begreppen grovt överslag och genomsnittliga ägaren i mitt inlägg. En nyare bil är det inte alla som kan betala kontant men de pengarna som krävs för en halvgammal Prius behöver inte den genomsnittliga bilägaren ta ett lån för att köpa.

Sedan har jag märkt att det är lätt för en del att prata om hur mycket billigare det blir att underhålla bilen själv och vilka ockerpriser verkstäder tar, det är inte heller ett faktum som stämmer överens med mångas verklighet. Verktyg är inte gratis, ett garage med värme kostar och kunskapen som krävs för att underhålla bilen själv "kostar". Inte enbart i pengar räknat utan även i tid och energi räknat. För någon med bilintresse, en ytterst liten andel av alla bilägare i Sverige, kan det vara kul att meka men för de allra flesta är det en ren pina att överhuvudtaget röra något annat än sin bils ratt.

I det läget är det allt annat än självklart att en gammal och förhållandevis törstig veteranbil är det billigaste man kan köra. Tvärt om och med hänsyn till:
-Tid och ork, vilket engagemang ens transport kräver av en.
-Säkerheten om en olycka skulle inträffa och konsekvenserna av en sådan.
-Risken för att vara utan bil om den krånglar, eller när den krånglar i fallet veteranbil med 30års slitage bakom sig.
-Kostnaden för underhåll, på verkstad för de flesta bilägare. Här har jag svårt och se hur något med 30år på vägen bakom sig med mekaniskt slitage och förmodligen även rostskador blir billigare än en halvgammal bil (Prius). Och de 10-20' vi har räknat på här köper ingen nyrenoverad veteran...

Ta allt det och mer i beräknande, en verklighet en majoritet av bilägarna behöver rätta sig efter, så är det dyrt och dumt att välja en skattebefriad Mercedes diesel eller motsvarande för de flesta. Och en bilverkstad som tar 600-1000kr/h för att att underhålla bilen är ett klipp, en skänk från ovan, inte ett fall av ocker för många bilägare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Muttley
3 januari 2016
#64
granadadr skrev:
om man gör en uträkning ska man lägga in service och amortering samt ränta,, sånt drar iväg,, om man köper bilen kontant och servar den själv wink som jag gör med mina bilar smile villa absolut ha en ny bil,, men tycker ej det är värt vad den kommer att kosta i slutändan,, för att ej tala om reservdelar till nyare bilar,, blää

Men om du är kunnig och skruvar själv så är ju inte de så fruktansvärt dyrt om du köper delarna på rätt plats.


Dålig jämförelse med normalsvensken.   Då blir ett lån billigare än den där gamla bilen.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
5 januari 2016
#65
Ni verkar även glömma krocksäkerhet nu i senare del av tråden. Visst är det kanske skönt att inte överleva en smäll, men å andra sidan kan man ju krocka lite grann, och i såfall bli invalidiserad i en gammelMerca medans man kanske som värst får nån blåmärken i en modernare bil.

I full herrejösseskrock är det kanske roligare att sitta i gammelMercan och garanterat dö än att bli halvt invalid om man sitter i en säker bil - men då kör man (eller någon annan) rätt jävla illa också. Det är nog vanligare med lite lindrigare olyckor trots allt.

Jag vet vilken jag helst sitter i då.

/Mattias

7 393 Inlägg
5 januari 2016
#66
matteeee skrev:
Ni verkar även glömma krocksäkerhet nu i senare del av tråden. Visst är det kanske skönt att inte överleva en smäll, men å andra sidan kan man ju krocka lite grann, och i såfall bli invalidiserad i en gammelMerca medans man kanske som värst får nån blåmärken i en modernare bil.

I full herrejösseskrock är det kanske roligare att sitta i gammelMercan och garanterat dö än att bli halvt invalid om man sitter i en säker bil - men då kör man (eller någon annan) rätt jävla illa också. Det är nog vanligare med lite lindrigare olyckor trots allt.

Jag vet vilken jag helst sitter i då.

det är sant,, men nu gäller det ekonomi,, tyvärr har inte alla råd med ny bil,, jag är en av dem,, då jag är undersköterska och tjänar piss


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
5 januari 2016
#67
granadadr skrev:
matteeee skrev:
Ni verkar även glömma krocksäkerhet nu i senare del av tråden. Visst är det kanske skönt att inte överleva en smäll, men å andra sidan kan man ju krocka lite grann, och i såfall bli invalidiserad i en gammelMerca medans man kanske som värst får nån blåmärken i en modernare bil.

I full herrejösseskrock är det kanske roligare att sitta i gammelMercan och garanterat dö än att bli halvt invalid om man sitter i en säker bil - men då kör man (eller någon annan) rätt jävla illa också. Det är nog vanligare med lite lindrigare olyckor trots allt.

Jag vet vilken jag helst sitter i då.

det är sant,, men nu gäller det ekonomi,, tyvärr har inte alla råd med ny bil,, jag är en av dem,, då jag är undersköterska och tjänar piss

Jaa, ni är fan underskattade! Det var lite OT bara.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 003 Inlägg
5 januari 2016
#68
granadadr skrev:
matteeee skrev:
Ni verkar även glömma krocksäkerhet nu i senare del av tråden. Visst är det kanske skönt att inte överleva en smäll, men å andra sidan kan man ju krocka lite grann, och i såfall bli invalidiserad i en gammelMerca medans man kanske som värst får nån blåmärken i en modernare bil.

I full herrejösseskrock är det kanske roligare att sitta i gammelMercan och garanterat dö än att bli halvt invalid om man sitter i en säker bil - men då kör man (eller någon annan) rätt jävla illa också. Det är nog vanligare med lite lindrigare olyckor trots allt.

Jag vet vilken jag helst sitter i då.

det är sant,, men nu gäller det ekonomi,, tyvärr har inte alla råd med ny bil,, jag är en av dem,, då jag är undersköterska och tjänar piss

Jag funderar själv på en Mercedes 200D-300D modell 1986. Som nödbil. De brukar dessutom fungera. Men nu pratar vi bil för max 10000:- I mitt fall ska den bara gå ett par dagar i veckan till ICA som ligger 1 km bort. Men skatten är 0:- och försäkring löjligt billig. Veteranbil. Man åker bra även på en 30-50 mil resa. Drar mellan 0.6-0.95 l/mil beroende på modell och växellåda.

Sen gäller det och hitta någon som inte är upprostad...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 003 Inlägg
5 januari 2016
#69
Men visst: köper man en Hyundai i30 -08 så drar den exakt 0,5 l/mil. Vi hade en och enligt transportstyrelsen kostar den nu 1520:- per år. HTE422 om du vill kolla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Muttley
5 januari 2016
#70
granadadr skrev:
matteeee skrev:
Ni verkar även glömma krocksäkerhet nu i senare del av tråden. Visst är det kanske skönt att inte överleva en smäll, men å andra sidan kan man ju krocka lite grann, och i såfall bli invalidiserad i en gammelMerca medans man kanske som värst får nån blåmärken i en modernare bil.

I full herrejösseskrock är det kanske roligare att sitta i gammelMercan och garanterat dö än att bli halvt invalid om man sitter i en säker bil - men då kör man (eller någon annan) rätt jävla illa också. Det är nog vanligare med lite lindrigare olyckor trots allt.

Jag vet vilken jag helst sitter i då.

det är sant,, men nu gäller det ekonomi,, tyvärr har inte alla råd med ny bil,, jag är en av dem,, då jag är undersköterska och tjänar piss

Ska vi vara ekonomiska så tjänade jag mindre än en undersköterska innan och hade ändå råd och vi levde 2 på min lön :p

Men du kanske bara hoppar in?


Man måste inte köpa helt ny,  3 år gammal hyundai i40 runt 150 000

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
7 januari 2016
#71
granadadr skrev:
matteeee skrev:
Ni verkar även glömma krocksäkerhet nu i senare del av tråden. Visst är det kanske skönt att inte överleva en smäll, men å andra sidan kan man ju krocka lite grann, och i såfall bli invalidiserad i en gammelMerca medans man kanske som värst får nån blåmärken i en modernare bil.

I full herrejösseskrock är det kanske roligare att sitta i gammelMercan och garanterat dö än att bli halvt invalid om man sitter i en säker bil - men då kör man (eller någon annan) rätt jävla illa också. Det är nog vanligare med lite lindrigare olyckor trots allt.

Jag vet vilken jag helst sitter i då.

det är sant,, men nu gäller det ekonomi,, tyvärr har inte alla råd med ny bil,, jag är en av dem,, då jag är undersköterska och tjänar piss

Tjänar piss är jag överens med dig om, men inte att du inte har råd. Hela tråden går ju ut på att totalekonomin ofta blir bättre med en modernare OCH mer krocksäker bil. Win-Win!

/Mattias

4 670 Inlägg
7 januari 2016
#72
Räknade ut på min D5 vad den hade i snittförbrukning senaste 200 milen. Landade på 0.61 och då är den ändå 13 år gammal och passerar snart 50k mil. Inte behövt göra ett dugg med denna bil under min ägo 3000 mil förutom oljebyte. Ja kör förvisso oxå 4500-5000 mil om året o 6-700 av dessa med husvagn bakom så min bil är en riktigt sparbössa emot bensin!
Senast redigerat av Mickius (7 januari 2016)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 januari 2016
#73
matteeee skrev:
granadadr skrev:
matteeee skrev:
Ni verkar även glömma krocksäkerhet nu i senare del av tråden. Visst är det kanske skönt att inte överleva en smäll, men å andra sidan kan man ju krocka lite grann, och i såfall bli invalidiserad i en gammelMerca medans man kanske som värst får nån blåmärken i en modernare bil.

I full herrejösseskrock är det kanske roligare att sitta i gammelMercan och garanterat dö än att bli halvt invalid om man sitter i en säker bil - men då kör man (eller någon annan) rätt jävla illa också. Det är nog vanligare med lite lindrigare olyckor trots allt.

Jag vet vilken jag helst sitter i då.

det är sant,, men nu gäller det ekonomi,, tyvärr har inte alla råd med ny bil,, jag är en av dem,, då jag är undersköterska och tjänar piss

Tjänar piss är jag överens med dig om, men inte att du inte har råd. Hela tråden går ju ut på att totalekonomin ofta blir bättre med en modernare OCH mer krocksäker bil. Win-Win!

En sanning med modifikation tycker jag. Först så gäller det att ha råd att köpa denna nya bil innan totalekonomin kan bli bättre. Jag förstår granadadr. Dels som han säger själv, "jag tjänar piss" men också att han mekar själv med dessa äldre och lättmekade bilar. Öppnar du huven på en ny bil är det knappt man ser motorn mycket mindre att man kan göra nåt med den. Pillar man på nåt blir det väl bogsering och ett besök på verkstaden p.g.a att inte bilen startar.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
7 januari 2016
#74
Vettemannen skrev:
En sanning med modifikation tycker jag. Först så gäller det att ha råd att köpa denna nya bil innan totalekonomin kan bli bättre. Jag förstår granadadr. Dels som han säger själv, "jag tjänar piss" men också att han mekar själv med dessa äldre och lättmekade bilar. Öppnar du huven på en ny bil är det knappt man ser motorn mycket mindre att man kan göra nåt med den. Pillar man på nåt blir det väl bogsering och ett besök på verkstaden p.g.a att inte bilen startar.

/Benny

Det där är ju också en sanning med modifikation... Nya bilar har lite mer givare och "data", men grundtekniken är ju lika stenålder som på din veteranare.
Och har man bara tillräckligt mycket datorvana för att kunna skriva här lär man kunna lösa hur en felkodsläsare fungerar, och därmed täcka in givarfel och det mesta annat "nytt" som kan ske också.

/Mattias

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 januari 2016
#75
matteeee skrev:
Vettemannen skrev:
En sanning med modifikation tycker jag. Först så gäller det att ha råd att köpa denna nya bil innan totalekonomin kan bli bättre. Jag förstår granadadr. Dels som han säger själv, "jag tjänar piss" men också att han mekar själv med dessa äldre och lättmekade bilar. Öppnar du huven på en ny bil är det knappt man ser motorn mycket mindre att man kan göra nåt med den. Pillar man på nåt blir det väl bogsering och ett besök på verkstaden p.g.a att inte bilen startar.

/Benny

Det där är ju också en sanning med modifikation... Nya bilar har lite mer givare och "data", men grundtekniken är ju lika stenålder som på din veteranare.
Och har man bara tillräckligt mycket datorvana för att kunna skriva här lär man kunna lösa hur en felkodsläsare fungerar, och därmed täcka in givarfel och det mesta annat "nytt" som kan ske också.

Jämför Bennys gamla Corvette mot en Volvo 740GL av samma årsmodell. Vilken vill du meka med?

Mercedes 320CDi mot en Mercedes 200D -86? Nog fasen var det enklare förr. Sen undrar jag en sak: TS, vad är din budget?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 januari 2016
#76
Hybridsmurfen skrev:
matteeee skrev:
Vettemannen skrev:
En sanning med modifikation tycker jag. Först så gäller det att ha råd att köpa denna nya bil innan totalekonomin kan bli bättre. Jag förstår granadadr. Dels som han säger själv, "jag tjänar piss" men också att han mekar själv med dessa äldre och lättmekade bilar. Öppnar du huven på en ny bil är det knappt man ser motorn mycket mindre att man kan göra nåt med den. Pillar man på nåt blir det väl bogsering och ett besök på verkstaden p.g.a att inte bilen startar.

/Benny

Det där är ju också en sanning med modifikation... Nya bilar har lite mer givare och "data", men grundtekniken är ju lika stenålder som på din veteranare.
Och har man bara tillräckligt mycket datorvana för att kunna skriva här lär man kunna lösa hur en felkodsläsare fungerar, och därmed täcka in givarfel och det mesta annat "nytt" som kan ske också.

Jämför Bennys gamla Corvette mot en Volvo 740GL av samma årsmodell. Vilken vill du meka med?

Mercedes 320CDi mot en Mercedes 200D -86? Nog fasen var det enklare förr. Sen undrar jag en sak: TS, vad är din budget?

Jag skulle välja Volvon som bara har en bråkdel av givare och datagrejor mot Corvetten trots att den är "Veteranare" men veteranare är ju en -86 Volvo också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Forummoderator
18 003 Inlägg
7 januari 2016
#77
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:
matteeee skrev:

Det där är ju också en sanning med modifikation... Nya bilar har lite mer givare och "data", men grundtekniken är ju lika stenålder som på din veteranare.
Och har man bara tillräckligt mycket datorvana för att kunna skriva här lär man kunna lösa hur en felkodsläsare fungerar, och därmed täcka in givarfel och det mesta annat "nytt" som kan ske också.

Jämför Bennys gamla Corvette mot en Volvo 740GL av samma årsmodell. Vilken vill du meka med?

Mercedes 320CDi mot en Mercedes 200D -86? Nog fasen var det enklare förr. Sen undrar jag en sak: TS, vad är din budget?

Jag skulle välja Volvon som bara har en bråkdel av givare och datagrejor mot Corvetten trots att den är "Veteranare" men veteranare är ju en -86 Volvo också.

/Benny

Precis. Man behöver inte en ELM327 för att lista ut vad som är fel på en 740...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 686 Inlägg
7 januari 2016
#78
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Jämför Bennys gamla Corvette mot en Volvo 740GL av samma årsmodell. Vilken vill du meka med?

Mercedes 320CDi mot en Mercedes 200D -86? Nog fasen var det enklare förr. Sen undrar jag en sak: TS, vad är din budget?

Jag skulle välja Volvon som bara har en bråkdel av givare och datagrejor mot Corvetten trots att den är "Veteranare" men veteranare är ju en -86 Volvo också.

/Benny

Precis. Man behöver inte en ELM327 för att lista ut vad som är fel på en 740...

Går att lista ut vad som är fel på en ny bil utan felkodsläsare också, däremot går det bra mycket fortare att hitta felet med en felkodsläsare.


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
7 januari 2016
#79
simlar skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Vettemannen skrev:

Jag skulle välja Volvon som bara har en bråkdel av givare och datagrejor mot Corvetten trots att den är "Veteranare" men veteranare är ju en -86 Volvo också.

/Benny

Precis. Man behöver inte en ELM327 för att lista ut vad som är fel på en 740...

Går att lista ut vad som är fel på en ny bil utan felkodsläsare också, däremot går det bra mycket fortare att hitta felet med en felkodsläsare.

..och det är inte speciellt svårt heller. smile

/Mattias

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
7 januari 2016
#80
matteeee skrev:
simlar skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Precis. Man behöver inte en ELM327 för att lista ut vad som är fel på en 740...

Går att lista ut vad som är fel på en ny bil utan felkodsläsare också, däremot går det bra mycket fortare att hitta felet med en felkodsläsare.

..och det är inte speciellt svårt heller. smile

Haha!! Nu har vi en till "sanning med modifikation"! Inget är svårt om man kan det! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök