granadadr skrev:
om man gör en uträkning ska man lägga in service och amortering samt ränta,, sånt drar iväg,, om man köper bilen kontant och servar den själv
som jag gör med mina bilar
villa absolut ha en ny bil,, men tycker ej det är värt vad den kommer att kosta i slutändan,, för att ej tala om reservdelar till nyare bilar,, blää
Jo men det var därför jag smög in begreppen grovt överslag och genomsnittliga ägaren i mitt inlägg. En nyare bil är det inte alla som kan betala kontant men de pengarna som krävs för en halvgammal Prius behöver inte den genomsnittliga bilägaren ta ett lån för att köpa.
Sedan har jag märkt att det är lätt för en del att prata om hur mycket billigare det blir att underhålla bilen själv och vilka ockerpriser verkstäder tar, det är inte heller ett faktum som stämmer överens med mångas verklighet. Verktyg är inte gratis, ett garage med värme kostar och kunskapen som krävs för att underhålla bilen själv
"kostar". Inte enbart i pengar räknat utan även i tid och energi räknat. För någon med bilintresse, en ytterst liten andel av alla bilägare i Sverige, kan det vara kul att meka men för de allra flesta är det en ren pina att överhuvudtaget röra något annat än sin bils ratt.
I det läget är det allt annat än självklart att en gammal och förhållandevis törstig veteranbil är det billigaste man kan köra. Tvärt om och med hänsyn till:
-Tid och ork, vilket engagemang ens transport kräver av en.
-Säkerheten om en olycka skulle inträffa och konsekvenserna av en sådan.
-Risken för att vara utan bil om den krånglar, eller när den krånglar i fallet veteranbil med 30års slitage bakom sig.
-Kostnaden för underhåll, på verkstad för de flesta bilägare. Här har jag svårt och se hur något med 30år på vägen bakom sig med mekaniskt slitage och förmodligen även rostskador blir billigare än en halvgammal bil (Prius). Och de 10-20' vi har räknat på här köper ingen nyrenoverad veteran...
Ta allt det och mer i beräknande, en verklighet en majoritet av bilägarna behöver rätta sig efter, så är det dyrt och dumt att välja en skattebefriad Mercedes diesel eller motsvarande för de flesta. Och en bilverkstad som tar 600-1000kr/h för att att underhålla bilen är ett klipp, en skänk från ovan, inte ett fall av ocker för många bilägare.