3254
Sök

Kabeldragning i volvo 740

26 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Tjena!
Nu har jag lyckats fixa steg, bas och kablar och ska nu installera detta i min 740! Och en av frågorna jag gärna skulle vilja ha svar på nu är hur fan man får loss sittdynorna i baksätet! Behöver nämligen få bort dessa för att komma åt kabeldragning en till strömkabeln!
Tack för hjälp i förhand!

Forummoderator
26 342 Inlägg
21 december 2013
Är det som på 240-serien så lyfter man lämpligast upp ryggstödet först. Upp och ut, så att säga.
Sen är själva sitsen på samma sätt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 426 Inlägg
21 december 2013
Gardn skrev:
Tjena!
Nu har jag lyckats fixa steg, bas och kablar och ska nu installera detta i min 740! Och en av frågorna jag gärna skulle vilja ha svar på nu är hur fan man får loss sittdynorna i baksätet! Behöver nämligen få bort dessa för att komma åt kabeldragning en till strömkabeln!
Tack för hjälp i förhand!

är det gångjärn i framkant ? elr är det som 850 då det är bara och rycka bort sätet smile ?

374 Inlägg
21 december 2013
Du rycker i framkant. Du måste ta bort sitsen först innan du kan ta bort ryggstödet.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt

6 738 Inlägg
21 december 2013
är det en 744 elr 745?

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

26 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Det funkar inte.. rycker o drar men ger sig fan inte.. det är en spärr som tar emot känner jag.. men nej! Det är en 740 sedan från 92

374 Inlägg
21 december 2013
Visst ja, fel av mig. Du trycker den hårda kanten nertill inåt och lyfter uppåt. Det är som en liten hake som metallstången ska förbi.

Kolla den här bilden.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=458353

26 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Ricke W skrev:
Visst ja, fel av mig. Du trycker den hårda kanten nertill inåt och lyfter uppåt. Det är som en liten hake som metallstången ska förbi.

Kolla den här bilden.
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=458353

Såg inte bilden men du hade rätt! Fick bort skiten big_smile nu är bara frågan hur fan jag får in kabeln från baksätet in i bagagen.. känns som att jag måste lossa på ryggstödet också men enligt en annan guide om detta så ska inte det behövas..

324 Inlägg
21 december 2013
Gardn skrev:
nu är bara frågan hur fan jag får in kabeln från baksätet in i bagagen.. känns som att jag måste lossa på ryggstödet också men enligt en annan guide om detta så ska inte det behövas..

Vill du köra en smitväg så tar du genom skidluckan, bara att trä in under ryggstödet då.
Senast redigerat av Catoxxo (21 december 2013)

374 Inlägg
21 december 2013
Det är lättare att se och hjälpa till att föra igenom kabeln om du lossar ryggstödet. Du viker upp metallbläcken längst ner i hörnen, drar ut i nerkant och lyft uppåt.

26 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Catoxxo skrev:
Gardn skrev:
nu är bara frågan hur fan jag får in kabeln från baksätet in i bagagen.. känns som att jag måste lossa på ryggstödet också men enligt en annan guide om detta så ska inte det behövas..

Vill du köra en smitväg så tar du genom skidluckan, bara att trä in under ryggstödet då.

Har en 5 m lång strömkabel o tror inte den klara den vägen dit:( hade tänkt dra han under listen upp vid bälteshållaren men vetefan hur jag sen ska få in han.. känns som aat man blir tvungen att göra ett hål!

26 Inlägg
21 december 2013
Trådstartare
Ricke W skrev:
Det är lättare att se och hjälpa till att föra igenom kabeln om du lossar ryggstödet. Du viker upp metallbläcken längst ner i hörnen, drar ut i nerkant och lyft uppåt.

Tack för tipset! Fick bort att, ba resten kvar^^

26 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
Vet någon om man måste lossa på bältesskruven för att få bort listen och kunna dra kabeln under den? Ingen liten skruv direkt och sitter ju åtdraget som ett berg..

6 738 Inlägg
22 december 2013
Gardn skrev:
Vet någon om man måste lossa på bältesskruven för att få bort listen och kunna dra kabeln under den? Ingen liten skruv direkt och sitter ju åtdraget som ett berg..

ja det måste du. sen måste du även dra loss den svarta listen som sitter mellan dörren och listen för att få bort den, ska även sitta en till liten skruv högre upp smile

Du är liv

26 Inlägg
22 december 2013
Trådstartare
Henkix skrev:
Gardn skrev:

ja det måste du. sen måste du även dra loss den svarta listen som sitter mellan dörren och listen för att få bort den, ska även sitta en till liten skruv högre upp smile

Haha, ska försöka med detta strax! Men det finns inget "enklare och smidigare sätt" att få kabeln till bagagen? smile
Ska ett hål behöva göras för att få igenom den eller finns det ett hål tillgängligt? smile

6 738 Inlägg
22 december 2013
Gardn skrev:
Henkix skrev:
Gardn skrev:

Haha, ska försöka med detta strax! Men det finns inget "enklare och smidigare sätt" att få kabeln till bagagen? smile
Ska ett hål behöva göras för att få igenom den eller finns det ett hål tillgängligt? smile

jag hängde upp mitt steg under hatthyllan med avgasupphängningar och sedan tog ja bort sittdyna och ryggstöd bak då det är massa små och stora hål ut till bagaget bakom ryggstödet smile

Du är liv

26 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
Tack för Alla svar hittils! Har hjälpt mig mycket och nu har jag fått ihop allt!

Det enda problemet nu är att baslådan inte ger ifrån sig ett knysst.. Steget lyser grönt på powerknappen och den har signal från remoten men oavsätt vilka inställningar jag gör på steget så är basarna knäpptysta.. Någon som har en aning om vad felet kan vara och de största "missarna" som man gör när man installerar ett sådant här system?
Mycket tacksam för svar!

1 426 Inlägg
23 december 2013
Gardn skrev:
Tack för Alla svar hittils! Har hjälpt mig mycket och nu har jag fått ihop allt!

Det enda problemet nu är att baslådan inte ger ifrån sig ett knysst.. Steget lyser grönt på powerknappen och den har signal från remoten men oavsätt vilka inställningar jag gör på steget så är basarna knäpptysta.. Någon som har en aning om vad felet kan vara och de största "missarna" som man gör när man installerar ett sådant här system?
Mycket tacksam för svar!

du kanske måste sätta på basen på din huvudenhet smile

26 Inlägg
23 december 2013
Trådstartare
Jockk3 skrev:
Gardn skrev:

Mycket tacksam för svar!

du kanske måste sätta på basen på din huvudenhet smile

Haha tror faktiskt det var så löjligt enkelt att jag behövde höja volymen mer.. har ganska trögdrivna basar, silver 10" på 400w vardera och ett gas 600steg på 600w i 2ohm!^^ Har i  vilket fall nu även fått igång det! Dock är det nya strul att ta itu med istället^^. batteriet har lagt av 2 ggr pga att steget sugit ur kraften ur det!

Sök