15 november 2006
Trådstartare
Jag har ett problem med ABS-systemet på min Golf GTI. Märkte problemet nån enstaka gång efter köpet i våras, men först till hösten har det blivit regelbundet och otroligt störande.
När jag slår på tändningen fortsätter ABS-lampan att lysa och ABS är bortkopplat. Men om man kör en stunds aktiv körning, t.ex. i stan och med mycket inbromsningar, så slocknar lampan och ABS funkar som det ska efter att man stängt av bilen och slår på tändningen igen. Men om bilen får stå en längre stund, t.ex. över natten i garaget, så är ABS bortkopplat igen nästa gång man slår på tändningen.
ABS-systemet ska vara känsligt för låg batterispänning, så jag provade ladda batteriet över natten, men det hjälpte inte.
Nu undrar jag alltså om någon har nån aning om vad som kan vara problemet. Ledtråden är alltså att det funkar efter aktiv körning och funkar inte när bilen stått. Kanske problemet kan bero på att bromsvätskan blivit gammal och dålig, vad tror ni om det?
Mvh Fredrik
Ska tillägga att det är lite svårt att göra en felsökning med diagnosinstrumentet, eftersom närmsta VAG ligger 30 km bort. Tillräckligt lång resa för att problemet ska försvinna när man kommit fram och slår av tändningen.
Senast redigerat av cheba (15 november 2006)