MB's rostproblem från senare hälften av 90-talet o 7-8 å framåt beror på (har jag hört!) att man bytte leverantör av stålet till karosserna, från en tysk leverantör till en asiatisk...Förmodligen skiljde det "lite" i pris, fast den ev "vinst" man gjorde på det billigare "stålet" åts väl upp med råge av alla rostproblem som man fick åtgärda på goodwill (?).
När det gäller BMW och rost har de iaf hittills varit rätt frikostiga, det brukar räcka med en liten prick på ett ställe (får ej vara rost orsakad av stenskott eller liknande) så byter man, eller lackar om den berörda delen...Oavsett så är det rätt dåligt att en BMW rostar, men det gör även andra märken...Bäst motståndskraft mot rost har Volvo, har jag för mig...Rosten det rör sig om i regel är ytterst minimal, men likförbannat rost. Rostskyddsgarantin täcker väl som vanligt "genomrostning", men där är som sagt BMW frikokostiga i sin tolkning, med all rätt, har man betalat si-så-där 400" för en ny kärra så skall den banne mig inte ha nån synlig rost de 10 första åren, förutsatt att man skött bilen "normalt".
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure