3066
Sök

GAS högtalare

124 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
Tjena tänkte höra om någon vet nått om http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha526.html högtalarna? är det bara skit eller? Och sen tänkte jag fråga. passar 5.25or utan adapterplatta i 945? smile

559 Inlägg
25 december 2013
lowebernstrom skrev:
Tjena tänkte höra om någon vet nått om http://www.brl.se/sv/artiklar/alpha526.html högtalarna? är det bara skit eller? Och sen tänkte jag fråga. passar 5.25or utan adapterplatta i 945? smile

Man får vad man betalar för, jag säger inte mer än så..

Med vänlig hälsning, Putte

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

1 534 Inlägg
25 december 2013
Putte1 skrev:
lowebernstrom skrev:

Nja på den, kan tänka mig att "märkeshögtalare" kostar mer än högtalare i samma klass fast från mindre tillverkare(även budgetmärken), just pga ryktet.

Ja det goda ryktet får de för att de säljer bra produkter men även bra märken har budgetmodeller.
Allt som tex. Alpine/Kenwood/Pioneer håller inte superklass.
Finns säkert bra högtalare från de "mindre" märkena också...

Lite som oljan från Statoil, var det inte Biltema som hade samma olja men annan märkning, därav skillnad i pris?

Har alltid trott/tyckt att GAS är ett budgetmärke, vilket det förmodligen också är, men jag har ofta hört folk säga att de spelar bättre än man tror och att de är helt klart prisvärda..
Sen kanske de inte spelar värst av alla märken och modeller men det finns ju en kostnad att ta hänsyn till också.

Beror även på hur seriös man är med resten av ljudsystemet.

Har man bra högtalare men kass huvudenhet/kablar mm. så får du inget bra ljud ändå.
Har man bra huvudenhet och kablar mm. men budget-högtalare så lär det inte spela så bra det heller, dock får ju högtalarna utnyttja sin potential till max..

Vill man tävla eller vara värst, då får man gå efter regeln "man får vad man betalar för"..
Så länge man inte har en strävan att ha det bästa på marknaden vad gäller ljudprodukter så är det en hel djungel att hitta bra och prisvärda grejer.

Eftersom alla produkter - oberoende av hur bra/dåliga eller billiga/dyra dom är - är olika prisvärda, så får man ta hänsyn till vad som är prisvärt och hur mycket man kan tänka sig att punga ut med för olika saker

Det finns kanske en produkt som är bra, sen kan det finnas en snarlik produkt som är liite bättre, men dubbelt så dyrt, då kan man inte säga att man får vad man betalar för, då det kanske är såpass liten skillnad i resultat att kostnaden helt enkelt inte är försvarbar.

Sen finns det alltid dom som är beredda att betala det dubbla även om de inte är så stor skillnad, bara för att de vill ha det bästa av det bästa.

Priskurvan när det gäller hur bra produkterna är är tyvärr inte helt linjär, därav att jag inte tycker alltid att man får vad man betalar för..

Svamlar lite kanske men jag hoppas ni förstår min poäng med det hela.

124 Inlägg
25 december 2013
Trådstartare
Fyfasen det är ju sånna svar man söker efter! God fortsättning,

559 Inlägg
25 december 2013
jetta16v skrev:
Putte1 skrev:
lowebernstrom skrev:

Nja på den, kan tänka mig att "märkeshögtalare" kostar mer än högtalare i samma klass fast från mindre tillverkare(även budgetmärken), just pga ryktet.

Ja det goda ryktet får de för att de säljer bra produkter men även bra märken har budgetmodeller.
Allt som tex. Alpine/Kenwood/Pioneer håller inte superklass.
Finns säkert bra högtalare från de "mindre" märkena också...

Lite som oljan från Statoil, var det inte Biltema som hade samma olja men annan märkning, därav skillnad i pris?

Har alltid trott/tyckt att GAS är ett budgetmärke, vilket det förmodligen också är, men jag har ofta hört folk säga att de spelar bättre än man tror och att de är helt klart prisvärda..
Sen kanske de inte spelar värst av alla märken och modeller men det finns ju en kostnad att ta hänsyn till också.

Beror även på hur seriös man är med resten av ljudsystemet.

Har man bra högtalare men kass huvudenhet/kablar mm. så får du inget bra ljud ändå.
Har man bra huvudenhet och kablar mm. men budget-högtalare så lär det inte spela så bra det heller, dock får ju högtalarna utnyttja sin potential till max..

Vill man tävla eller vara värst, då får man gå efter regeln "man får vad man betalar för"..
Så länge man inte har en strävan att ha det bästa på marknaden vad gäller ljudprodukter så är det en hel djungel att hitta bra och prisvärda grejer.

Eftersom alla produkter - oberoende av hur bra/dåliga eller billiga/dyra dom är - är olika prisvärda, så får man ta hänsyn till vad som är prisvärt och hur mycket man kan tänka sig att punga ut med för olika saker

Det finns kanske en produkt som är bra, sen kan det finnas en snarlik produkt som är liite bättre, men dubbelt så dyrt, då kan man inte säga att man får vad man betalar för, då det kanske är såpass liten skillnad i resultat att kostnaden helt enkelt inte är försvarbar.

Sen finns det alltid dom som är beredda att betala det dubbla även om de inte är så stor skillnad, bara för att de vill ha det bästa av det bästa.

Priskurvan när det gäller hur bra produkterna är är tyvärr inte helt linjär, därav att jag inte tycker alltid att man får vad man betalar för..

Svamlar lite kanske men jag hoppas ni förstår min poäng med det hela.

Säger bara att man får vad man betalar för, kostar en högtalare 1000:- så kan man förvänta sig mer och det ska man än en högtalare som kostar 200:- det håller nog alla med om man gör en kass installation kommer även den bättre högtalaren låta illa.
Vill man vara säker på att få ut maximalt ur sina högtalare oberoende av vad de kostar så ska man lägga ner lite tid på att dämpa ex dörrarna om man nu ska montera dem där för det gör en otrolig skillnad.

Så mitt råd är dämpa först, byt sedan ut högtalarna.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

5 118 Inlägg
25 december 2013
Dom låter.. Som allt annat i den prisklassen. Har dom bak i dörrarna i mercan fast används bara när det sitter folk där och ja, låter gör dom. Sitter dock monterade i dämpade dörrar och mdf baffel. Vill du bara ha nått å lyssna på duger dom smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 december 2013
Talar vi om GAS så går jag MYCKET hellre på Silverserien (som faktiskt är prisvärd i mina ögon) kontra Alpha som är erhm ja mer eller mindre som allt annat skräp i den prisklassen......ops I said it big_smile
Senast redigerat av Lonefox (26 december 2013)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

124 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
okej! ja jag satsar nog på Silver då smile

124 Inlägg
30 december 2013
Trådstartare
okej tack för det! big_smile

Sök