jetta16v skrev:
Putte1 skrev:
Man får vad man betalar för, jag säger inte mer än så..
Med vänlig hälsning, Putte
Nja på den, kan tänka mig att "märkeshögtalare" kostar mer än högtalare i samma klass fast från mindre tillverkare(även budgetmärken), just pga ryktet.
Ja det goda ryktet får de för att de säljer bra produkter men även bra märken har budgetmodeller.
Allt som tex. Alpine/Kenwood/Pioneer håller inte superklass.
Finns säkert bra högtalare från de "mindre" märkena också...
Lite som oljan från Statoil, var det inte Biltema som hade samma olja men annan märkning, därav skillnad i pris?
Har alltid trott/tyckt att GAS är ett budgetmärke, vilket det förmodligen också är, men jag har ofta hört folk säga att de spelar bättre än man tror och att de är helt klart prisvärda..
Sen kanske de inte spelar värst av alla märken och modeller men det finns ju en kostnad att ta hänsyn till också.
Beror även på hur seriös man är med resten av ljudsystemet.
Har man bra högtalare men kass huvudenhet/kablar mm. så får du inget bra ljud ändå.
Har man bra huvudenhet och kablar mm. men budget-högtalare så lär det inte spela så bra det heller, dock får ju högtalarna utnyttja sin potential till max..
Vill man tävla eller vara värst, då får man gå efter regeln "man får vad man betalar för"..
Så länge man inte har en strävan att ha det bästa på marknaden vad gäller ljudprodukter så är det en hel djungel att hitta bra och prisvärda grejer.
Eftersom alla produkter - oberoende av hur bra/dåliga eller billiga/dyra dom är - är olika prisvärda, så får man ta hänsyn till vad som är prisvärt och hur mycket man kan tänka sig att punga ut med för olika saker
Det finns kanske en produkt som är bra, sen kan det finnas en snarlik produkt som är liite bättre, men dubbelt så dyrt, då kan man inte säga att man får vad man betalar för, då det kanske är såpass liten skillnad i resultat att kostnaden helt enkelt inte är försvarbar.
Sen finns det alltid dom som är beredda att betala det dubbla även om de inte är så stor skillnad, bara för att de vill ha det bästa av det bästa.
Priskurvan när det gäller hur bra produkterna är är tyvärr inte helt linjär, därav att jag inte tycker alltid att man får vad man betalar för..
Svamlar lite kanske men jag hoppas ni förstår min poäng med det hela.