stenko skrev:
Tja, köpte mig en Audi A4 1.8t -97 till en förmånlig peng från en bilfirma i sthlm för att ha som vinterkärra. Visste att turbon va död men i övrigt så verkade allt ok tills några dagar senare. Oljelampan började lysa så länge man låg under 2000 rpm. Började lyssna runt då man aldrig tidigare ägt en VAG. Bilen är servad helt enligt servicebok och har gått 20xxx mil. T
Toppen, kamrem mm.mm. bytes vid 18500 mil. kvitton på 14tkr. Perfekt tänkte jag vid köpet, bara att byta turbo, ett olje+filter+kylarvatten byte och sen tuta o köra.
Dessvärre inte. Har spolat motorn med alla mirakel medel som finns, kört på andra varianter som rekommenderats, vilket har fungerat bättre. Rengjort till/returrören till turbon, "tvärstopp, diesel som rengöring 1dygn och 8 bar tryckluft, blev en stor fin svart fläck i garage taket när det släppte"
6 oljebyten senare (80 mil)
7 oljefilter senare
kvarstår samma skitproblem. Kommer åka på att riva tråget och byta sil och ev. pumpen.
Jag vet i framtiden vilket märke jag aldrig mer kommer köpa, oavsett om den är servad enligt planen som VAG satt.
Obs har kollat runt en hel del om just VAG nu och det gäller inte bara 1.8t b5 motorerna som koksar.
Ska du ändå efter den här varningen gå och köpa en begad audi/seat/vw/skoda så se till att varmkör fanskapet ordentligt. INTE en 10 min prov tur, utan pressa bilen och tänds oljelampan (förutsatt att de finns olja i motorn) så glöm den hur fin den en verkar.
Nä ska hålla mig till de jag vet fungerar i framtiden.
**VAG det kostar mer en det smakar!**