WobbzGurka skrev:
roligt med en uppdatering! det var ett tag sen
!
Tack! Här kommer mer!
Det var dags att äntligen stoppa i de sista gobitarna inför VROM 2014 för några veckor sedan.
Nämligen ett stereobygge a-la original 1994:
Såhär blev mittkonsolen tillslut. Kassett OCH CD-växlarstyrning i Enkel-DIN
CD-växlaren "Volvo CD-changer Trunk Unit" samsas i skuffen.
Det gör även 2 st. HT-269 samt en ny solskyddsgardin som jag hittade på skroten för rimliga 40kr efter år av letande. :wink:
Sen blir det ju ingen riktig utrustningsnivå utan ett riktigt originallarm..
Sedan var det dags för 19500-milaservice - rotor och fördelare var original från 1993 och 20 000 mil, de såg riktigt trötta ut, ett under att bilen startade... Därefter byttes alla remmar vid vevaxeln mot nya, inte en dag för sent - de gamla höll på att torka av.
Sedan byttes stift, servoolja, Autlådan sköljd, bakaxeloljan bytt, 4 L Castrol i motorn och nya bromsar bak
Före
Efter
Den röde ser betydligt piggre ut nu!
Köpte en extra gastank från en Blå (!) 855-bifuel (finns bara 3 Blå kvar)
Hann också skruva lite med ASS:en för första gången på ett år. Tror att den jämte 940in är mina favoriter. Mätaren står just nu på
59 840 mil Har felsökt varför lambdalampan tänds när man kopplar i gasdrift och äntligen hittat felet - en styrdon som var ut funktion och förbikopplat. Ska återställa kablaget och koppa i ett nytt styrdon från DKA som fungerar.
Planen för ASS är i övrigt:
Byta länkarm väster fram (Biltema, höll knappa 2000 mil, blir med lös spindelled från en 94 nästa gång)
Framvagnsinställning (välbehövligt sedan motorbytet 2013)
Byte kupéfläkten som kvittrar lite för mycket.
Felsöka ECC:n (tom på gas).
Sen kan det bli en rätt treflig långfärdsbil med ECC och farhållare