3925
Sök

Volvo 850, annan kamaxelgivare än original

228 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjena, har hängt ner min. 850 t5 motor från 94:ai en rwd volvo. Original kamaxelgivare var kass, så jag köpte en från en glt. Bilen startade men går oroligt när man varvar den. Ungefär som den misständer :S

Det är inte samma nr på båda givarna, kan det vara det som spökar?
Kan tillägga att jag kör jg box med separata spolar. Nya tändstift och fungerande spolar!

Hoppas någon vet vad det kan vara för fel :S

Mvh // Mattias
Senast redigerat av 740mattias (2 januari 2014)

466 Inlägg
2 januari 2014
#2
740mattias skrev:
Tjena, har hängt ner min t5 motor i en rwd volvo. Original kamaxelgivare var kass, så jag köpte en från en glt. Bilen startade men går oroligt när man varvar den. Ungefär som den misständer :S

Det är inte samma nr på båda givarna, kan det vara det som spökar?
Kan tillägga att jag kör jg box med separata spolar. Nya tändstift och fungerande spolar!

Hoppas någon vet vad det kan vara för fel :S

Mvh // Mattias

JA, man ska alltid använda samma saker som sitter. Fast ja så länge man inte vet att det funkar o bytta till annat.
Men i dit fall så får du leta upp rätt version.


228 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#3
skanepiraten skrev:
740mattias skrev:
Tjena, har hängt ner min t5 motor i en rwd volvo. Original kamaxelgivare var kass, så jag köpte en från en glt. Bilen startade men går oroligt när man varvar den. Ungefär som den misständer :S

Det är inte samma nr på båda givarna, kan det vara det som spökar?
Kan tillägga att jag kör jg box med separata spolar. Nya tändstift och fungerande spolar!

Hoppas någon vet vad det kan vara för fel :S

Mvh // Mattias

JA, man ska alltid använda samma saker som sitter. Fast ja så länge man inte vet att det funkar o bytta till annat.
Men i dit fall så får du leta upp rätt version.

Okej smile tack så mycket!

Mvh

111 Inlägg
2 januari 2014
#4
Vad jag vet så fungerar det med båda typerna, min givare gav upp som hade ett plastlock. Skroten hade den andra typen som är i aluminium och den fungera hur bra som helst. Tror det bara finns 2 typer av kamaxelgivare till 850


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 januari 2014
#5
Den givaren används endast i start ögonblicket, så det kan omöjligt vara den som får bilen att gå dåligt när den väl är startad, och ja de passar sinsemellan, på min V70 T5 -97 har jag monterat en sådan givare från en 850 GLT-92 och det funkarde perfekt och har funkat några år nu...

EDIT: dock blev jag osäker när jag såg att du kör COP, det kanske kan vara så att COP systemet använder den givaren under drift, men är inte alls säker...
Senast redigerat av Xoff (2 januari 2014)


228 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#6
Xoff skrev:
Den givaren används endast i start ögonblicket, så det kan omöjligt vara den som får bilen att gå dåligt när den väl är startad, och ja de passar sinsemellan, på min V70 T5 -97 har jag monterat en sådan givare från en 850 GLT-92 och det funkarde perfekt och har funkat några år nu...
dock blev jag osäker när jag såg att du kör COP, det kanske kan vara så att COP systemet använder den givaren under drift, men är inte alls säker...

Knepigt hmm

Jo jg boxen tar signal ifrån kamaxelgivaren.. Så jag vet inte om de gör nått om de är fel?.. Eftersom motorn är en 2.3 nu och den andra kom ifrån en 2.5 liters. Min original är kass så den startar inte me den.. Starta direkt med glt:ns.  dock går den orent. Kan tillägga att motorn starta inte heller med en fungerande 960 kamaxelgivare som såg precis ut som min original hmm jävla eldynga!! Gaah
Senast redigerat av 740mattias (2 januari 2014)

228 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#7
Coffemannen skrev:
Vad jag vet så fungerar det med båda typerna, min givare gav upp som hade ett plastlock. Skroten hade den andra typen som är i aluminium och den fungera hur bra som helst. Tror det bara finns 2 typer av kamaxelgivare till 850

Okej, så då kan inte de vara det felet att den ger fel signaler till min JG box? Hade plaslock förut,  men allu nu

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
2 januari 2014
#8
vad kör du för styrsystem? ser att det va en äldre motor än jag trodde, COP kom ju inte förens runt -00 på v70, 850 har aldrig haft COP?


228 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#9
Gamla 850 systemet med en 549 manuell box smile och motorn o elsystemet är ifrån 1994 smile det är motronic 4.3 som styrsystem

8 253 Inlägg
2 januari 2014
#10
Är allt annat inkopplat som det ska? Något som är bortklippt från motorhärvan? Är alla slangar och såna saker täta? Rätt bränsletryck? Har du använt givaren som läser på svänghjulet från 850'n? Har du nyligen startat motorn för första gången och inte varit ute och kört något efter det?


228 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#11
Allt är inkopplat som det ska.
Dock är knacksensorerna bortklippta
Har en vaccum anslutning kvar på insuget märkte jag igår.
Bägge pumparna går o det är bra tryck. Körde med bilen när 6:an satt i förut o det gick bra!
Japp, rätt givare är det smile
Har haft igång den några gånger och har provkört, dock är det inget klös i motorn, då det låter som den missar i tändningen.

8 253 Inlägg
2 januari 2014
#12
Med knacksensorerna borta så går boxen i lh-läge och har man dessutom inte kört så mycket så att adaptionen har börjat hitta rätt så kan man inte riktigt räkna med att den kommer att gå helt rent. Nu är det kanske inte hela lösningen, men att sätta dit knacksensorerna är ett måste om du vill få den att gå bra.


228 Inlägg
2 januari 2014
Trådstartare
#13
Marlboroman skrev:
Med knacksensorerna borta så går boxen i lh-läge och har man dessutom inte kört så mycket så att adaptionen har börjat hitta rätt så kan man inte riktigt räkna med att den kommer att gå helt rent. Nu är det kanske inte hela lösningen, men att sätta dit knacksensorerna är ett måste om du vill få den att gå bra.

dock får jag inte dit dom i mitt kontaktstycke hmm då kablarna är klippta jäms med...

228 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#14
Ingen annan som vet något fel? Mvh

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
3 januari 2014
#15
Om bilen som Marlboro säger går i LH läge kommer den aldrig att gå bra utan knacksensorer, så på något sätt måste du fixa dem...


228 Inlägg
3 januari 2014
Trådstartare
#16
Xoff skrev:
Om bilen som Marlboro säger går i LH läge kommer den aldrig att gå bra utan knacksensorer, så på något sätt måste du fixa dem...

*itta också sad kan ju göra någon bonna lösning.. Men de gillar jag inte! Har fördragen kabelstam nu till knackgivarna, dom ska bara kopplas in i kontaktstycke A i boxen.. ^^


Sök