mindre uppdatering:
negativa saker - var på registreringsbesiktning + vanlig besiktning i fredags, den gick inte igenom registreringsbesiktningen, och bilnissen sa att det inte var någon mening med vanlig besiktning förrän felet var åtgärdat.
positiva saker - det var en mycket enkel sak att åtgärda. då jag tog bort takluckan och innertaket så följde stödbalkarna i taket automatiskt med ut. bilnissen ansåg att ifall bilen skulle slå runt vid eventuell olycka så skulle taket vara för svagt, så han sa åt mig att ordna det och ringa honom så fort det var gjort så skulle han fixa en ny tid åt mig.
i samma veva så var han schyst och sa åt mig att köra in bilen i hallen och upp på liften för att kolla underredet då vi ändå var där, så gott som obefintlig rost karossmässigt under, hålet genom golvet som vi redan visste fanns ansåg han att ''det är så litet så det är onödigt att lägga tid på att fixa'', men att om man nu är pedantisk så var det ju såklart en bra ide att fixa när man hade tid och lust.
lite ytlig rost på hjulupphängningarna etc, men bilen är ju nästan 30 år gammal så den var förvånansvärt fin under.
förutom stödbalkarna så hade han inget ont alls att säga om bilen, han tyckte allting såg fint ut, allt som jag gjort med bilen var helt OK, och han trodde inte, grundat på vad han sett, att det skulle bli några som helst problem under ombesiktningen.
1,5 timme efter besiktningen så var balkar köpta, sätena urplockade, balkarna dit-svetsade och sätena insatta igen, så den är klar för ombesiktningen. kommer ringa och boka ny tid så fort jag vaknar måndag morgon, så med lite tur får man en tid samma dag.
måste ju säga det att - redan första turen genom stan på väg till/från besiktningen så fick jag oväntat mycket respons från folk, var och varannan bilist sken upp som en sol när jag mötte dom, gamla tanter kom fram och sa ''vilken fin bil du har!'', folk i filen bredvid mig gav tummen upp när dom passerade eller hamnade bredvid mig vid rött ljus m.m. förväntade mig ju såklart lite respons från folk, men kanske inte så mycket på endast en dag.
riktigt kul var det!
Övrigt:
hade ju spraymålat en svart board på framrutan, men redan efter nån vecka så började färgen lossna, så jag tog bort all färg igen, och gjorde en board av dom ca 70 klistermärken jag hade, såg faktiskt 1000 gånger bättre ut än med svart färg.
sen började jag göra 'white-wall' på däcksidorna, hann ett och ett halv däck innan färgen tog slut. men när alla 4 däck är färdiga som kommer det se otroligt bra ut, det såg man redan efter ett däck.
nåväl, det var allt för denna gång. fridens på er!