4687
Sök

Volvo 740 b230f? Lämnar kolossalt stort rökmoln efter sig!

21 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#1
Hej!
Var och köpte en 740 idag, problemet är bara att den tappar all ork och lämnar ett enormt vitt moln vid hög belastning. Detta har skett precis innan varvstoppet på 2ans växel och vid ~4000-4500 varv på 3an.
Vid normal bilkörning går den bra och inte en antydan till vitrök i avgaserna! När detta sker tappar bilen all kraft och känns nästan som att man når ett elektroniskt varvstopp (typ som har på atraktorer) bara blöddrar som den får för mycket soppa.
Hjälp!?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2014
#2
erikhallkvist skrev:
Hej!
Var och köpte en 740 idag, problemet är bara att den tappar all ork och lämnar ett enormt vitt moln vid hög belastning. Detta har skett precis innan varvstoppet på 2ans växel och vid ~4000-4500 varv på 3an.
Vid normal bilkörning går den bra och inte en antydan till vitrök i avgaserna! När detta sker tappar bilen all kraft och känns nästan som att man når ett elektroniskt varvstopp (typ som har på atraktorer) bara blöddrar som den får för mycket soppa.
Hjälp!?

Sprucken topp eller blåst toppackning...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

21 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#3
DiwraZ skrev:
erikhallkvist skrev:
Hej!
Var och köpte en 740 idag, problemet är bara att den tappar all ork och lämnar ett enormt vitt moln vid hög belastning. Detta har skett precis innan varvstoppet på 2ans växel och vid ~4000-4500 varv på 3an.
Vid normal bilkörning går den bra och inte en antydan till vitrök i avgaserna! När detta sker tappar bilen all kraft och känns nästan som att man når ett elektroniskt varvstopp (typ som har på atraktorer) bara blöddrar som den får för mycket soppa.
Hjälp!?

Sprucken topp eller blåst toppackning...

Då är frågan, hur länge kan jag köra såhär utan att göra något åt det?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2014
#4
erikhallkvist skrev:
DiwraZ skrev:
erikhallkvist skrev:
Hej!
Var och köpte en 740 idag, problemet är bara att den tappar all ork och lämnar ett enormt vitt moln vid hög belastning. Detta har skett precis innan varvstoppet på 2ans växel och vid ~4000-4500 varv på 3an.
Vid normal bilkörning går den bra och inte en antydan till vitrök i avgaserna! När detta sker tappar bilen all kraft och känns nästan som att man når ett elektroniskt varvstopp (typ som har på atraktorer) bara blöddrar som den får för mycket soppa.
Hjälp!?

Sprucken topp eller blåst toppackning...

Då är frågan, hur länge kan jag köra såhär utan att göra något åt det?

Tills bilen stannar, typ. Försvinner det mycket kylvatten eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

21 Inlägg
9 januari 2014
Trådstartare
#5
DiwraZ skrev:
erikhallkvist skrev:
DiwraZ skrev:

Sprucken topp eller blåst toppackning...

Då är frågan, hur länge kan jag köra såhär utan att göra något åt det?

Tills bilen stannar, typ. Försvinner det mycket kylvatten eller?

De vet jag inte än, har inte hunnit köra mer än 3.5 mil, antar att vatten endast kommer in vid dessa tillfällen då molnet bildas, öppnade huven nyss och drog på varvstopp några sekunder, gick då hur fint som helst förutom ett lite större svart moln (lär väl vart lite igensotad) såg dock att det verkar läcka rätt friskt ut från vattenpumpen och vattnet ser nästan ut och ha sprutat mot grenröret, är detta långsökt att tro att så mycket vit rök skulle kunna bildas pga detta? Ska ställa någon längst vägen senare för o se varifrån röken kommer!

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
9 januari 2014
#6
erikhallkvist skrev:
DiwraZ skrev:
erikhallkvist skrev:

Då är frågan, hur länge kan jag köra såhär utan att göra något åt det?

Tills bilen stannar, typ. Försvinner det mycket kylvatten eller?

De vet jag inte än, har inte hunnit köra mer än 3.5 mil, antar att vatten endast kommer in vid dessa tillfällen då molnet bildas, öppnade huven nyss och drog på varvstopp några sekunder, gick då hur fint som helst förutom ett lite större svart moln (lär väl vart lite igensotad) såg dock att det verkar läcka rätt friskt ut från vattenpumpen och vattnet ser nästan ut och ha sprutat mot grenröret, är detta långsökt att tro att så mycket vit rök skulle kunna bildas pga detta? Ska ställa någon längst vägen senare för o se varifrån röken kommer!

Är ju rätt bra snurr på vattenpumpen på högvarv. Skulle kunna va så att det läcker ut på grenröret och sedan ut underoch bakom bilen...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

742 Inlägg
10 januari 2014
#7
Min 945'a jag hade gick inte ens att varvstoppa med när man körde och lämna ett enormt vittmoln bakom sig, byta olja och filter så löste det sig, vet inte om det hjälper i ditt fall men det hjälpte mig iallafall smile


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
10 januari 2014
#8
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

6 243 Inlägg
11 januari 2014
#9
Hej!
Och varför köpa en bil som bolmar rök??? Byt topplockspackning!


Avstängd
1 418 Inlägg
11 januari 2014
#10
DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

förstår du inte va trimmat det låter?smile helst ska man ju ha hål i avgasröret före lambdan och biltema sportfilter det ger ju 100hk i en 740:)

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
#11
Johan85 skrev:
DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

förstår du inte va trimmat det låter?smile helst ska man ju ha hål i avgasröret före lambdan och biltema sportfilter det ger ju 100hk i en 740:)

Suck...

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
11 januari 2014
#12
DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

man kan varvstoppa utan att tongångsvarva..

händer ibland att man kommer i mot varvstoppet på 3:an och 4ans växel nu när snön ligger.
gäller att välja rätt tillfälle att byta växel..

Kör fort så hinner inget hända...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 januari 2014
#13
Growe skrev:
DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

man kan varvstoppa utan att tongångsvarva..

händer ibland att man kommer i mot varvstoppet på 3:an och 4ans växel nu när snön ligger.
gäller att välja rätt tillfälle att byta växel..

Visst, men stå still och varvstoppa leder ju ingen vart.

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 260 Inlägg
11 januari 2014
#14
DiwraZ skrev:
Johan85 skrev:
DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

förstår du inte va trimmat det låter?smile helst ska man ju ha hål i avgasröret före lambdan och biltema sportfilter det ger ju 100hk i en 740:)

Suck...

Håller med!! Suck!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

1 562 Inlägg
11 januari 2014
#15
Growe skrev:
DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

man kan varvstoppa utan att tongångsvarva..

händer ibland att man kommer i mot varvstoppet på 3:an och 4ans växel nu när snön ligger.
gäller att välja rätt tillfälle att byta växel..

Fattar inte riktigt vitsen, även om man är ute å leker...

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
11 januari 2014
#16
mange_240 skrev:
Growe skrev:
DiwraZ skrev:
Får jag bara fråga er varför ni varvstoppar era bilar? Va på modet i stan ett tag. Alla åkte runt på stan och gasade i tomme. Varför ska det varvas så in i helvete?

man kan varvstoppa utan att tongångsvarva..

händer ibland att man kommer i mot varvstoppet på 3:an och 4ans växel nu när snön ligger.
gäller att välja rätt tillfälle att byta växel..

Fattar inte riktigt vitsen, även om man är ute å leker...

skulle vilja se dig byta växel när du ligger på sladd vid fel tillfälle...inte direkt sånt man är jättesugen inte direkt så man åker på varvstoppet konstant men ibland passar det verkligen inte att växla.

förr förra vinter så hände det att man slog i varvstoppet på 5:an på sjön och då är det svårt att byta växel så då låg man och dutta på varvstoppet tills det var dags att byta håll smile

visst åker man skitbilar håller det väll inte men en gammal volvo tål det

Kör fort så hinner inget hända...

Avstängd
1 418 Inlägg
11 januari 2014
#17
Vettemannen skrev:
DiwraZ skrev:
Johan85 skrev:

förstår du inte va trimmat det låter?smile helst ska man ju ha hål i avgasröret före lambdan och biltema sportfilter det ger ju 100hk i en 740:)

Suck...

Håller med!! Suck!!

/Benny

ironi;)

1 562 Inlägg
11 januari 2014
#18
Growe skrev:
mange_240 skrev:
Growe skrev:

man kan varvstoppa utan att tongångsvarva..

händer ibland att man kommer i mot varvstoppet på 3:an och 4ans växel nu när snön ligger.
gäller att välja rätt tillfälle att byta växel..

Fattar inte riktigt vitsen, även om man är ute å leker...

skulle vilja se dig byta växel när du ligger på sladd vid fel tillfälle...inte direkt sånt man är jättesugen inte direkt så man åker på varvstoppet konstant men ibland passar det verkligen inte att växla.

förr förra vinter så hände det att man slog i varvstoppet på 5:an på sjön och då är det svårt att byta växel så då låg man och dutta på varvstoppet tills det var dags att byta håll smile

visst åker man skitbilar håller det väll inte men en gammal volvo tål det

Händer sällan att jag ligger på sladd vid fel tillfälle, aldrig skulle jag vilja påstå.
Har dock kört en del folkrace då låg man på varvstoppen av och till, men de är väl lite skillnad mot en bil man kör privat och har som transportmedel och en renodlad lekbil.
Men köper det lite mer, nu när hela sanningen kom fram att du leker på en sjö, tyckte det framgick som att du låg å åkte på varvstoppen efter väg så fort de blev snö. Jo jag vet att det är bra bilar av egna erfarenheter, om man inte ligger å pressar dem dricker de inte allt för mycke heller.

Avstängd
1 418 Inlägg
11 januari 2014
#19
Growe skrev:
mange_240 skrev:
Growe skrev:

man kan varvstoppa utan att tongångsvarva..

händer ibland att man kommer i mot varvstoppet på 3:an och 4ans växel nu när snön ligger.
gäller att välja rätt tillfälle att byta växel..

Fattar inte riktigt vitsen, även om man är ute å leker...

skulle vilja se dig byta växel när du ligger på sladd vid fel tillfälle...inte direkt sånt man är jättesugen inte direkt så man åker på varvstoppet konstant men ibland passar det verkligen inte att växla.

förr förra vinter så hände det att man slog i varvstoppet på 5:an på sjön och då är det svårt att byta växel så då låg man och dutta på varvstoppet tills det var dags att byta håll smile

visst åker man skitbilar håller det väll inte men en gammal volvo tål det

hur ofta får du upp en 740gl på varvstopp på 4an när du har sladd?smile
dom 8st jag har haft har inte orkat iaf....

1 562 Inlägg
11 januari 2014
#20
Johan85 skrev:
Growe skrev:
mange_240 skrev:

Fattar inte riktigt vitsen, även om man är ute å leker...

skulle vilja se dig byta växel när du ligger på sladd vid fel tillfälle...inte direkt sånt man är jättesugen inte direkt så man åker på varvstoppet konstant men ibland passar det verkligen inte att växla.

förr förra vinter så hände det att man slog i varvstoppet på 5:an på sjön och då är det svårt att byta växel så då låg man och dutta på varvstoppet tills det var dags att byta håll smile

visst åker man skitbilar håller det väll inte men en gammal volvo tål det

hur ofta får du upp en 740gl på varvstopp på 4an när du har sladd?smile
dom 8st jag har haft har inte orkat iaf....

Han har en turbo står det.


Sök