3169
Sök

BMW 328 E36 Coupé M50 Turbo Driftprojekt - Elsystem påbörjat

BMW E36 Driftprojekt

9 048 Visningar
Uppdaterades senast 2 februari 2014
11 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#1
Historia:

Jag och Jimmy Henriksson är sugna på pröva på drifting och började med att vi inhandlade en Lexus LS400 och en 350Z 6-petad växellåda. Bra plattform med fräscha karosser som inte behöver rostlagas och bara 1750 kg med gedigen inredning att kasta ut. Jag tyckte det var ett bra och kul val som även är lite ovanligt att se på tvären. Men den faktiska vikten var 2200 kg och det fick oss tänka om. En relativt okej E36 på 16600 mil från -96 köpte vi istället och börjar bygga på. Riktig skitbil om du frågar mig, men den ska allt gå att plåga den med.

Tidigare har vi byggt en 929 hk Supra ihop, men detta kommer hållas på en klart lägre nivå men ändå försöka få lite drifttimmar.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/850/v3c7.jpg

Mål:
* Ha riktigt kul på olika evenemang 2014
* Åka sniksmidd M50B28 2015 med goa kammar eller helvetiskt arg M50B20 som går långt över redline wink

Setup 2014:
* M50TUB20 eller M50TUB25, andra ventilfjädrar eller oöppnad.
* Nira i3+
* 720 cc spridare
* E85
* Holset HX40 Super eller enklare HX40.
* Twinentry grenrör i svartstål med lika längd för alla runners, turbon placerad fram
* Dubbla vattenkylda wastegates utan screampipes
* MAC magnetventil
* Hårdare motorupphängning
* Annat kyl för servo
* Oljekyl
* I soppapumpväg 3 st Walbro 255L/h och catchtank
* PEX soppaledning
* Lite mindre inredning med racestolar och bantat elsystem
* Svetsad diff
* M20 förstärkt koppling


Bilen precis hämtad:

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/703/bv0i.jpg

Inredningen som inte kommer användas, inte ens ratten. Buda på om du vill ha det, endast undre delen av baksätet saknas i skrivande stund.

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/841/20hb.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/46/nmrj.jpg

Motorn halvvägs ur efter första arbetstillfället:

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/30/2hmj.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/14/jz3n.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/28/xlfk.jpg

Efter andra arbetstillfället var motorn ur för demontering och spara det vi behöver:

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/560/zrgx.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/27/7x6b.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/12/xc1j.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/844/20hx.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/826/4dxh.jpg

Samtidigt har det mesta lossats när det gäller inredningen. Dags att städa upp lite och sedan ska vi börja rensa elsystemet så bara det nödvändigaste fungerar: wink

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/844/f9z3.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/7/oz5u.jpg

Motor och wastegates inhandlas runt den 25:e.

Kommentera och följ gärna cool
Senast redigerat av HHR (21 januari 2014)

Kalaspuff
11 januari 2014
#2
Ser spännande ut, följer!

2 788 Inlägg
11 januari 2014
#3
Lycka till grabbar smile


11 Inlägg
11 januari 2014
Trådstartare
#4
Tack ska ni ha! smile

146 Inlägg
14 januari 2014
#5
riktigt bra bilder! ska bli spännande att följa.

valde ni 328 för att få rätt låda samt veven eller?

känns som de kommer komma många m50 projekt nu med bilsportsguiden är ute så ska bli spännande och se hur de påverkar priserna.. smile

11 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
#6
Enjimmieextra skrev:
riktigt bra bilder! ska bli spännande att följa.

valde ni 328 för att få rätt låda samt veven eller?

känns som de kommer komma många m50 projekt nu med bilsportsguiden är ute så ska bli spännande och se hur de påverkar priserna.. smile

Tackar! smile

Nej det var ren slump, bilen hade gått i kok och hade även haft inbrottsförsök så den var prisvärd. Jag kan inte mycket om BMW men såg att den hade rätt låda, det var en glad överraskning! big_smile

Veven visste jag om, den vill jag åka med kanske om inte reportaget höjer priset på M50B25. Då blir det B20 och ventilfjädrar istället.

Ska fota av och imorgon och skriva vad som hänt samma kväll eller morgonen efter.


Om någon skulle ha en överbliven byggsats till bur är det av intresse. Annars blir det en beställning när kontot är påfyllt.
Senast redigerat av HHR (14 januari 2014)

146 Inlägg
14 januari 2014
#7
Okej låter som en perfekt bil att starta driftprojekt på! smile

okej är bara att vänta och se vad som händer med priserna, men kanske blir billigare till nästa höst när några av de som byggt pga guiden tröttnat och säljer halvfärdigt projekt wink

men m50b20 då blir de höjt varvstopp eller? eftersom ventilfjädrarna?

kommer nog bli bra de här oavsett med tanke på ditt tidigare bygge! fint de med smile

11 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
#8
Enjimmieextra skrev:
Okej låter som en perfekt bil att starta driftprojekt på! smile

okej är bara att vänta och se vad som händer med priserna, men kanske blir billigare till nästa höst när några av de som byggt pga guiden tröttnat och säljer halvfärdigt projekt wink

men m50b20 då blir de höjt varvstopp eller? eftersom ventilfjädrarna?

kommer nog bli bra de här oavsett med tanke på ditt tidigare bygge! fint de med smile

Hehe mycket möjligt, men så länge orkar inte jag vänta wink

Ska se vad skroten har att erbjuda till att börja med.

BMW snålar ju så med ventilfjädrarna, M50B20 behöver lite mer varv för att få bra register med hög effekt så betydligt högre varvstopp än original blir det ju i så fall. M50B25 klarar man ju ett hyfsat register på oöppnad maskin så man står ut en säsong i alla fall.

Blev meckledigt idag så bilder dröjer lite till. smile

Jadå, man blir ju sugen på göra mycket smådetaljer seriöst men känns samtidigt meningslöst när man vill mest åka på tvären, men vi får se hur det blir, ska försöka lacka alla byggdetaljer som går före montering i alla fall smile

Supran är dock inte min, men jag har hjälpt till mycket där det är lätt att göra missar smile
Senast redigerat av HHR (16 januari 2014)

11 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#9
Tog några dagar extra innan det blev mer skruvande.
Men nu är inredningen ur och kan säga att det fanns gott om vatten i alla mattor, riktigt sura och lite rost på golvet efter det.

På passagerarsidan hade golvet rostat hål precis under gångjärnet, så vi la igen det, syns inte så väl här:

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/199/o4t5.jpg

I övrigt håller elsystemet fram och bak på att struktureras om från grunden, alla onödiga kablar för oss åker ut och strömkabeln dras om på vänstersidan i förberedelse för säkerhetsbrytaren och likaså strömkabeln som kommer gå till bränslet kommer ligga förberedd för säkerhetsbrytare enligt reglerna.

Lite nytt bös, 3,5" - 4" ljuddämpare som inte helt omöjligt kommer sitta precis bakom downpipen för att hjälpa det sista för ljudkraven. Vidare två st Walbro GST450 som kommer hamna i catchtanken som senare kommer byggas, sedan lite fina brytare och annat bös som behövs.

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/839/z6cp.jpg

Elsystemet börjar ta form under huven:

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/689/v57y.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/69/om0e.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/844/zaz2.jpg

Sedan har vi lagt lite tid på instrumenthuset och mätt lite kablar och byggt en laddtrycksmätare med lite roligare nisch. Trodde dock jag var först med detta enda tills jag fick höra från en vän som velat köpa sådant kit. Men detta är egengjort och visar 3 bar, det är i alla fall lite unikt ändå. Krysset bakom trean ser ut så här:

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/560/7k6b.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/822/ue1u.jpg

Bara blod som fattas:

http://imagizer.imageshack.us/v2/800x600q90/46/w1lu.jpg
Senast redigerat av HHR (20 januari 2014)

Galen
849 Inlägg
20 januari 2014
#12
Vart kunde man köpa laddtrycksmätaren som sitter i mätarhuset?smile kul projekt förövrogt, håller på med ett liknande wink

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

11 Inlägg
20 januari 2014
Trådstartare
#13
Frippe08 skrev:
Vart kunde man köpa laddtrycksmätaren som sitter i mätarhuset?smile kul projekt förövrogt, håller på med ett liknande wink

http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=106185

Finns dock bara för fes-ladd att köpa wink

49 Inlägg
20 januari 2014
#14
HHR skrev:
Frippe08 skrev:
Vart kunde man köpa laddtrycksmätaren som sitter i mätarhuset?smile kul projekt förövrogt, håller på med ett liknande wink

http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=106185

Finns dock bara för fes-ladd att köpa wink

20 psi, typ 1,3 bar bara..

lite kass! bättre med eran egna då big_smile

Den som ingen turbo har han får åka utan bar

11 Inlägg
21 januari 2014
Trådstartare
#15
Jimmy89 skrev:
HHR skrev:
Frippe08 skrev:
Vart kunde man köpa laddtrycksmätaren som sitter i mätarhuset?smile kul projekt förövrogt, håller på med ett liknande wink

http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=106185

Finns dock bara för fes-ladd att köpa wink

20 psi, typ 1,3 bar bara..

lite kass! bättre med eran egna då big_smile

Fanns det inte en med 2 bar lite längre ned? Räcker för fegisar med smidd motor iaf wink

371 Inlägg
1 februari 2014
#16
Roligt bygge! Jag skall också någon gång i framtiden bygga en e36 turbo! Såg att ni ska åka med vattenkylda wastegates? Vart går gränsen för att man ska koppla på vatten eller inte? Har hört att det bara är nödvändigt på långloppsbilar?
Hur som helst så ska detta följas! Lycka till, mvh Calle


11 Inlägg
2 februari 2014
Trådstartare
#17
lindstrome skrev:
Roligt bygge! Jag skall också någon gång i framtiden bygga en e36 turbo! Såg att ni ska åka med vattenkylda wastegates? Vart går gränsen för att man ska koppla på vatten eller inte? Har hört att det bara är nödvändigt på långloppsbilar?
Hur som helst så ska detta följas! Lycka till, mvh Calle

Tack! Låter som bra planer pga vikt och kompakta bilar är ju alltid kul i slutändan. smile

När värmen börjar bli rejält påtaglig skulle jag säga. Feskör man lite på gatan eller strippen hinner det inte bli någon större värme för membranet. Men om man planerar åka bana eller drift så tror jag det kan bli problem till slut. Allt som är lätt att förebygga bör man slutföra wink
Senast redigerat av HHR (2 februari 2014)


Sök