3437
Sök

Normalt oljetryck B230FK?

2 229 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#1
Någon som vet vad normalt oljetryck med varm olja bör ligga på i B230FK?


264 Inlägg
12 januari 2014
#2
runt 1,5 bar på tomgång brukar man väl ligga på i en standard maskin smile sen runt 4 bar på fullast?


2 229 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#3
Då verkar det vara normalt på min bil då.

900r/m= 1,5bar

2000r/m= 3,0bar
Senast redigerat av InTheWhite (12 januari 2014)


5 687 Inlägg
12 januari 2014
#4
Det där är helt normalt oljetryck vid varm olja.

Detta är godkända värden enligt Volvo:
1bar @900rpm
2,5bar @2000rpm
3bar @3000rpm


627 Inlägg
12 januari 2014
#6
Då kommer min fråga varför har jag 4 bar på tomgång? och jag använder Biltemas mätare och när jag gasar till så går mätaren upp till 5 bar.


5 687 Inlägg
12 januari 2014
#7
volvo-93 skrev:
Då kommer min fråga varför har jag 4 bar på tomgång? och jag använder Biltemas mätare och när jag gasar till så går mätaren upp till 5 bar.

Är oljan uppe i arbetstemp? Arbetstemp på oljan är runt 90°C. Tar mycket längre tid för oljan att komma upp i temp än vattnet.

4bar på tomgång och 5bar över tomgång vid kall olja är normalt.
Senast redigerat av simlar (12 januari 2014)


627 Inlägg
12 januari 2014
#8
5 bar har jag när oljan är kall och vid varm är den vid 4 bar


5 687 Inlägg
12 januari 2014
#9
volvo-93 skrev:
5 bar har jag när oljan är kall och vid varm är den vid 4 bar

Hur varm är oljan när du skriver den är varm?

Jag har 4bar på tomgång i min B23 ända upp till ca 75°C då det börjar sjunka och vid ca 85-90°C ligger det på 2,5bar på tomgång och vid 100-110°C ligger det på 1,5bar på tomgång.

Nu på vintern kommer oljan aldrig över 85°C vid normal körning endast vid riktig tokkörning då jag plågar på höga varv och matar ut växlarna kommer oljan upp i 90-95°C. Enda gången jag fått upp oljan över 100°C är vid riktigt hård körning då det var +20°C ute.

Och vad för viskositet har du på oljan? Gammal olja?
Senast redigerat av simlar (12 januari 2014)


627 Inlägg
12 januari 2014
#10
Det var i sommras jag körde med min andra Volvo med mätaren och den låg på 4 bar jämt när det var varmt ute. Jag kör även långt med den bilen.


2 229 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#11
Kan nästan tycka att mitt oljetryck på 1,5 bar på tomgång är i lägsta laget då. Iofs kör jag på 5W40 olja.


Varvstopparn
460 Inlägg
12 januari 2014
#12
biltema mätarn kan du inte lita på!!
min visar 0,5bar på tomgång,och tror knappast 3st olika b23/0is har lika dåligt tryck

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

2 229 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
#13
Jag tror jag vågar lita på min VDO i alla fall, dyr var den. tongue
Senast redigerat av InTheWhite (12 januari 2014)


27 Inlägg
12 januari 2014
#14
kyngas skrev:
biltema mätarn kan du inte lita på!!
min visar 0,5bar på tomgång,och tror knappast 3st olika b23/0is har lika dåligt tryck

Vi hade biltemas och en från autometer inkopplade samtidigt och jämförde.. Dom visade hyffsat lika värde!
Autometern är en sport-comp modell mekanisk (dvs, oljeslang från motorn direkt in i mätaren)
(Och slutsats får ni dra själva)

Och varför skulle det inte finnas flertalet rödblockare med dåligt oljetryck därute?

Enligt den boken jag har, så skall oljetrycket ligga mellan 2,5-6bar vid 2000varv

Varvstopparn
460 Inlägg
12 januari 2014
#15
Boyd skrev:
kyngas skrev:
biltema mätarn kan du inte lita på!!
min visar 0,5bar på tomgång,och tror knappast 3st olika b23/0is har lika dåligt tryck

Vi hade biltemas och en från autometer inkopplade samtidigt och jämförde.. Dom visade hyffsat lika värde!
Autometern är en sport-comp modell mekanisk (dvs, oljeslang från motorn direkt in i mätaren)
(Och slutsats får ni dra själva)

Och varför skulle det inte finnas flertalet rödblockare med dåligt oljetryck därute?

Enligt den boken jag har, så skall oljetrycket ligga mellan 2,5-6bar vid 2000varv

en som rullat 22000,en 40000, och en 48000, och alla visade samma  oavsett ny eller gammal olja också,samma oljetryck kall som varm.Låter väldigt mysko att alla 3 skulle visa exakt samma enligt mätarn.
Sommartid visar den 0bar en riktigt varm dag som man busar på,känns som motorn borde börja knacka lite då.

men sen finns de säkert många måndagsexemplar på biltema som vanligt..

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!

2 229 Inlägg
23 januari 2014
Trådstartare
#16
Ingen mer med oljetrycksmätare på Volvos rödblock?
Senast redigerat av InTheWhite (23 januari 2014)


Tekniker
221 Inlägg
23 januari 2014
#17
Det kan skilja lite beroende på hur fräsht filter du har också, märkte jag. Jag har en! Kanske 2 men det går nog snabbare att köpa en på tradera än att jag skall hitta en i min hög med delar ^^


2 229 Inlägg
7 juni 2015
Trådstartare
#18
Lyfter detta igen då jag kollat lite mer noggrant och med oljan riktigt varm

900r/m= 1,7bar

2000r/m= 2,8bar

3000r/m= 3,4bar

5000r/m= 4,0bar


627 Inlägg
7 juni 2015
#19
Min b230f ligger på 5 bar kall motor och 4 bar varm.


736 Inlägg
7 juni 2015
#20
Runt 2 kg med varm motor ~900 rpm på min gamla 240 med B200E. 1 kg vid 500 rpm om man tvingade ner tomgången ex startade på 2:an utan att gasa



Sök