3157
Sök

Bildörren har fastnat, snälla hjälp!

14 Inlägg
12 januari 2014
Trådstartare
Nu har dörren till min sketna gamla mitsubishi galant från 97 fastnat. Köpte åbäket för att ha under vintern fast nu idag så blev det minusgrader för första gången i vinter och nu har dörrjäveln fastnat! Det går att vrida nyckeln helt åt hållet man låser åt och en bra bit åt hållet man låser upp åt fast det tar stopp innan bilen låses upp. Antog att det är låset som har frusit så har testat en hel del för att försöka tina det fast utan framsteg. Har testat de-icer olja, 5-56, elda på nyckeln och till och med att stå med en hårtork och blåsa med in i nyckelhålet som en idiot men inget har funkat!yikes
Någon som har ett annat förslag på vad som kan hjälpa?

Tack i förhand! smile

Skruvad
99 Inlägg
12 januari 2014
Testa varmvatten (från kranen) i plastpåse, håll den mot låset en liten stund så borde det funka...
Funkade på tanklocket på min gamla Fiesta många gånger...

asdf

14 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
Men med tanke på att jag kan vrida på nyckeln en hel del så borde det vell inte vara något inne i själva nyckelhålet som är fruset utan något inne i själva dörren?

14 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
Vattenslang med varmt vatten gjorde jobbet smile

14 Inlägg
13 januari 2014
Trådstartare
granadadr skrev:
testat på andra sidan?? det hade jag gjort iaf wink

Är tyvärr så att låset på förarsidan är det enda låset på hela skitbilen som inte är sönder cool
Fick ju upp bilen men vågar inte låsa den mer med tanke på hur mycket vatten det troligen är i låset nu. Tror dock inte det är nån som vill sno den skitbilen lol

pim_pim
13 januari 2014
Nästa gång kan du pissa på låset. smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
13 januari 2014
Hårtork är bättre eftersom det löser problemet långsiktigt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

14 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
pim_pim skrev:
Nästa gång kan du pissa på låset. smile

Mm får göra det nästa gång om jag inte har tillgång till varmvatten big_smile

14 Inlägg
14 januari 2014
Trådstartare
caromania skrev:

Försökte med det först men det hjälpte inte hmm

Forummoderator
9 299 Inlägg
14 januari 2014
KeBaBaLf skrev:
caromania skrev:

Du måste sätta i sladden.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

26 Inlägg
15 januari 2014
Ledsen att jag lånar tråden men har ett skumt problem själv på min Polo som inte har C-lås.

Nyckeln fungerar normalt, knoppen åker upp men när jag drar i handtaget händer inget. Samma sak på insida, det går inte att komma ut om bilen är kall. När kupén är varm så blir allt normalt igen. Samma sak höger och vänster fram. Något med mekaniskt och inte "greppar" i låsmekanismen när handtaget dras ut trots att spärren är i utdraget läge.
Senast redigerat av Bluetummen (15 januari 2014)

730 Inlägg
15 januari 2014
Bluetummen skrev:
Har ett skumt problem själv på min Polo som inte har C-lås. Nyckeln fungerar normalt, knoppen åker upp men när jag drar i handtaget händer inget. Samma sak på insida, det går inte att komma ut om bilen är kall. När kupén är varm så är allt normalt igen. Samma sak höger och vänster fram. Något med mekaniskt och inte "greppar" i låsmekanismen tydligen...

Smörj upp låskistan.

Har haft likadant fel på alla min VW bilar på vinter jag haft och det har hjälpt

26 Inlägg
15 januari 2014
Hej master_-

VW verkstan bytte båda låskistorna på min 99:a 2006 vilket kostade några tusen kronor. Ett år senare av det samma historia igen och blev rejält förbannad. Att jag valde just manuella lås var för att slippa bekymmer. Då fick jag veta av en ärlig verkmästare att det i n t e var fel på kistorna, utan det är länkarmarna i dörren som är boven och det drog av kostnaden på ett rutinmässigt kamremsbyte.

Nåväl, jag har talat med andra Polo ägare och som haft samma problem och det har varit på vippen att jag tänkt säga upp bekantskapen med VW efter att varit märket troget in 35år...

OK, hur smörjde du låskistan, skall innerklädseln bort och låskistan ut eller finns det hål att spraya i ?

14 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
caromania skrev:
KeBaBaLf skrev:
caromania skrev:

Du måste sätta i sladden.

Haha jo jag förstod det men funkade inte ändå wink

Sök