2544
Sök

Behöver snabb hjälp med montering av "manöver mekanism" på volvo 745

27 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
Hej,

Har hållt på att krångla som bara den med denna "manöver mekanism" som håller i handbromswiren  innanför bromsskivan. Får inte dit den rätt och blir inte klok på hur den skall sitta, har kollat skisser och Haynes instruktionsbok men får ändå inte till det. Har fått avboka 4 efterkontroller nu för att detta krånglar så. Finns det någon som kan komma med en utförlig förklaring här ? Bifogar några bilder också.

http://www.ladda-upp.se/bilder/cxlextsgtkerfn/
Skall den in med med denna hake inåt ? Kan ju inte stämma, för backarna skall väl vila på den ?

http://www.ladda-upp.se/bilder/wuqdjajnpuvles/
Eller skall den in så denna hake pekar utåt? Det verkar det enda vettiga, och det är även så de visar i Haynes bok. Men när jag sätter det så hamnar översta backen så jädra långt ifrån bromsskivan ?

Här är även en sprängskiss och då visar det ju att öppningen skall vara utåt, och då skall den ju ändå in som på den andra bilden i länken över.
http://img.photobucket.com/albums/v514/ … dbroms.png
Får dock inte hävarmen att peka rätt ut som bilden på sprängskissen visar, va f*n gör jag för fel ?
Måste jag lossa wiren vid fästet på bakaxlen för att kunna få till det? Var så jädra bökigt att få i sprinten på den sen..
Blir som sagt inte klok på detta och snart har mina 2 månader för efterkontroll gått.

Tack på förhand.

29 Inlägg
15 januari 2014
Slätaste smala sidan mot bromsskölden, wiren igenom hålet och i hävarmen. Sitter en pil stansad på sidan som berättar vilket som är uppåt på hela mekanismen. Se först till att hävarmen rör sig helt fritt och lätt innan du monterar dit den. Sen är det bara att sätta dit backar, fjädrar, skiva och ok. Justera och ombes. Är det svårt att förstå så plocka bort skivan på motsvarande sida och titta.
Senast redigerat av rilleracer (15 januari 2014)

27 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
rilleracer skrev:
Slätaste smala sidan mot bromsskölden, wiren igenom hålet och i hävarmen. Sitter en pil stansad på sidan som berättar vilket som är uppåt på hela mekanismen. Se först till att hävarmen rör sig helt fritt och lätt innan du monterar dit den. Sen är det bara att sätta dit backar, fjädrar, skiva och ok. Justera och ombes. Är det svårt att förstå så plocka bort skivan på motsvarande sida och titta.

Har försökt så, men wiren går ju bara typ halvvägs in i hålet så jag lyckas inte få fast sprintern ? Fästet på bakaxeln satt typ 1 cm mer åt höger innan, kan det vara detta som är felet ?

29 Inlägg
15 januari 2014
Släpp justeringen inne i bilen så får du mer wire att jobba med, som det är nu så vill alltihop så långt det kan till motsvarande sida då fjädern på den sidan gör att expandern går i botten och drar så mycket wire till sig den kan.

27 Inlägg
15 januari 2014
Trådstartare
rilleracer skrev:
Släpp justeringen inne i bilen så får du mer wire att jobba med, som det är nu så vill alltihop så långt det kan till motsvarande sida då fjädern på den sidan gör att expandern går i botten och drar så mycket wire till sig den kan.

Det är släppt så mycket det bara går, skruven är helt ute och handbromsen kan jag röra upp och ner med lillfingret. Tycker inte det skall vara så svårt men det är något jag inte fattar tydligen... När jag sättr den med den släta sidan in, (öppningen utåt alltså) då går det inte få hävarmen helt rak så som det visas på bild, hävarmen åker endast en bit in sen tar det ju stopp eftersom den tar i på baksidan av mekanismen..

29 Inlägg
15 januari 2014
Löper wiren lätt i höljet då? Det är en lång wire från spaken till vänster bakhjul och en kort från fästet på bakaxeln till höger bakhjul. Koppla loss till den sidan som som du inte demonterat, kanske den expandern har fastnat så wiren är spänd, eller ta fatt i wiren och dra mot dig från den icke demonterade sidan, du ska kunna dra en bit som sedan fjädrar tillbaka.

27 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
rilleracer skrev:
Löper wiren lätt i höljet då? Det är en lång wire från spaken till vänster bakhjul och en kort från fästet på bakaxeln till höger bakhjul. Koppla loss till den sidan som som du inte demonterat, kanske den expandern har fastnat så wiren är spänd, eller ta fatt i wiren och dra mot dig från den icke demonterade sidan, du ska kunna dra en bit som sedan fjädrar tillbaka.

Hm, nja det kan jag väll inte påstå att den gör, alltså det är den korta jag bytt ut, jag kan dra den en bit (någon cm) mot hålet där den ska igenom, om jag tar i eftersom den långa wiren helt enkelt blir så i spänts så det inte går att dra längre antar jag. Det finns ingen expander (justering vid hjulet antar jag att du menar?) på denna årsm, det är en 88 och det går väl köpa till om man vill smile
Kan det helt enkelt vara så att biltemas wire är skit och någon cm för kort? Skall gå ut om ett tag och lossa skivan på andra sidan också för o se hur allt sitter där, kanske den mekanismen har kärvat ihop lite?

86 Inlägg
16 januari 2014
Har för mig att det finns 2 olika längder på dem korta wire. Kolla upp så du har fått rätt längd

29 Inlägg
16 januari 2014
Finns ingen justering vid hjulet på 740 eller 940, menar att expandern (den du försöker sätta dit) ska röra sig om du drar i wiren så du får wiren lite mot dig och så ska wiren gå tillbaka igen av sig själv om expandern löper lätt. Vet inte om längden skiljer sig åt men det finns två olika utföranden på ändarna beroende på årsmodell på bilen, skiftet var vid årsmodell 88. 84-87 ska båda ändarna var likadana (enkelögla), 88 och framåt så är det enkelögla i ena ändan och dubbel i andra. Dubbelöglan till expandern, expandern skiljer också mellan årsmodellerna.
Senast redigerat av rilleracer (16 januari 2014)

27 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
Har nu vart ute och grejat, skruvade av skivan på andra sidan och vet nu hur det skall sitta. Jag får helt enkelt inte nog med wire, det fattas ett par cm , som det är nu är den spänd i max när jag trycker på backarna. Det enda jag kan tänka mig är att wiren faktiskt är för kort...

Den går att dra o och mekanismen (expandern) rör sig hur fint som helst så det är inte det.

Så jädra träligt. är väl bara och beställa en från skruvat och hoppas på att det blir rätt längd..

27 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
Flanders74 skrev:
Har för mig att det finns 2 olika längder på dem korta wire. Kolla upp så du har fått rätt längd

Är denna jag köpt, den skall ju passa men det verkar ju ändå inte så..

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … VO-666902/

27 Inlägg
16 januari 2014
Trådstartare
Vad menas med detta?

Generell produktspecifikation
Längd (i mm)    902   
Längd 1/ Längd 2 [mm]    910

http://www.skruvat.se/Vajer-parkeringsbroms-P92718.aspx

Är det detta som är att det finns i två olika längder och att man får ange vilken längd man vill ha ?

Sen finns det ju även en här som är 905 mm
http://www.skruvat.se/Vajer-parkeringsbroms-P11110.aspx

Jag var ju så duktig så min gamla är ju givetvis kastad. Får väl helt enkelt ta bort den jag har nu, mäta den och köpa en längre om det nu är detta, kan som sagt inte tänka mig något annat.

29 Inlägg
16 januari 2014
Är det en 88 du har så är det den wiren som är i den sistalänken, art nr
11110.

27 Inlägg
17 januari 2014
Trådstartare
rilleracer skrev:
Är det en 88 du har så är det den wiren som är i den sistalänken, art nr
11110.

Ja det är en 88 jag har.
Så vart får jag tag i denna då ? Slut på skruvat, köpa svindyrt på Volvo ?

Aha, nu såg jag ju själv där nere vilka årsm de passade till. Bara ta loss min imörra och mäta då.
Tack för hjälpen och hoppas det är wiren som är fel, kan inte vara så mycket annat känns det som.
Senast redigerat av Varmland_volvo745 (17 januari 2014)

29 Inlägg
17 januari 2014
Kostar 164kr på mekonomen så det är inte så dyrt. Hoppas det löser sig.

27 Inlägg
24 januari 2014
Trådstartare
Hej, man kanske skall avsluta trådar man börjar med. Wiren var garanterat för kort, fock dock på skiten till slut med väl utåtbuktade backar. Gick igenom besiktningen, hjulen låste sig helt när han drog i handbromsen tongue

Sök