Berglund_89 skrev:NissenVonShabo skrev:Nu var de väldigt länge sedan man uppdaterade här. ( Men projektet lever ännu i alla fall IRL och på instagram och ibland även lite på Facebook )
Så det får bli en ganska gedigen uppdatering när man ändå är igång.
Det blir så när man inte sitter vid datorn längre alls ( När man inte äger någon, och tiden finns inte för att slänga upp via telefonen ).
Men man får väll ge denna tråd en rejäl lyftning efter en ganska lång död tid.
Sist det uppdaterades så kom S80 bromsservot på plats och lite små saker.
Nu har de hänt väldigt mycket sen sist kan man ju lugnt säga.
Bilen är inte reggad och klar än på grund av att strul med hastighetsmätaren och bromsarna som är en ganska viktig del av bygget.
Men har i alla fall bokat in en tid för bänkning av motorn så SFRO blir nöjda med effekten på papper, sen skall det fixas all teknisk data för diverse prylar på bilen, så man är så seriös de bara går.
Man närmar sig målet sakta men säkert, har ingen stress alls med bilen, men man vill ju snart gärna ha klart den!
Kör igenom allt som det är gjort tids mässigt ungefär:
Börjar med det korta spakstället ( Short shift ) till växellådan man givetvis vill ha.
Egentligen anpassat för M47 samt M90, men i och med att jag har M46 så tog hela spaken emot växellådan, å fick hjärnan jobba lite extra.
Det gick att lösa med lite smärre modifikationer som tur var dock.
Började med att jag fick hem spaken och alla tillhörande detaljer.
Såg lite klen ut i konstruktionen så blev en helsvets istället för små loppor som höll ihop den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-51a1f0d9a519b6803a60b8e9bb63a655.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5f2eed6fd49209ad25ad4170aaa38c6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-33efcf229a6fc0e830df831b396c6119.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3143e7d686edca806ffd9900d0933a14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3c372ed77ab616a8da5564d02e533b44.jpg
Allt var lite dassigt så blev en omgång i blästern och måla om allt från grund!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-d475c85f34ec752ab92b8bb11362808a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8759c984b18401a1a9992893ddfe006c.jpg
Men sedan kom nästa bekymmer med växelspaksknoppen och 5ans växel ( Overdrive ).
Den passade ju inte alls i spaken som man ville, vill inte ha kablarna synliga alls!
Fick modifiera en standard växelspaksknopp som jag hade liggandes nos, och fick dit limmat en mutter till spaken i underkant.
Sen införskaffades en M45 symbolskiva så man slapp ett hål i för 5an.
Men vart skall man montera en overdrive knapp när det börjar bli fullt överallt?
Löste detta genom att montera i den i en torkarspak till en 745, så sitter den i spaken där spolningen är till bakrutan. Ganska smutt lösning i mitt tycke och lite udda, skall bara fixa klart en bättre täckbricka man trycker på. Fungerer kalas bra!
Så huvudet gick varmt ännu en gång ( Som det gör ganska ofta med denna bil, haha ).
Fick även tag på en väldigt fin skin damask till vettigt pris.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8e0efcd3175b220a6331252056f3eef4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1c2018c0b6817604f925ce6ba8708d27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-ac84e771c8277a1881a2ab29d8653318.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5904857b29cf3ff460fdbfde9b49cf0f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-ac3b8e502040edbc9ce6759dba0b5edf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-8487d9519600f10b2ddd98e2c63cff0a.jpg
Sen blev det en omgång bak till mutlilinken, monterades justerbara stag till toe vinkeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-88588d386863d9a562d42b46e9a66959.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3b91fac19b6b7196d419863163a5d865.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-52ff76d17dda74ba48bd277fdab41b5b.jpg
Kör en liten bonus bild framtill under också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-df6d40d792a77fdb371fc51ec2a659de.jpg
Inga bilder på följande dock, då man var så frustrerad och arg att det aldrig funka, men nu så?!
Sen har det testas och labbas med el prylen till hastighetsmätaren.
Noterade att det fanns 9st utångarn som omvandlar signalen bak från bakaxeln till huset via denna pryl.
Så det blev ca 15 testrundor i dom olika utgångarna.
Till slut fann jag en som visade lite fel.
Men som tur är styrs den via en app så vid testrunda kan man justera hur många pulser den får och därefter justera så den går så korrekt det går.
Det var lite krångligt i början, men till slut satte jag det!
Slapp byta hus till 4 stift och kunde bibehålla mitt USA yazaki 3stift hus som man ändå har renoverat med alla nya mätare och dyligt!
Även inkopplat alla mätare som sitter i bilen:
Bränslemätaren ( Visar dock tvärtom, har inte löst detta problem ännu, men den visar iallafall hur mycket det är i )
Motortemp ( Missade koppla in denna kontakt men nu funkar det utan bekymmer )
Oljetryck, volt samt turbomätare ( Via 480 turbo mätare )
Oljetemp i original huset
Turbomätare i original huset ( Kanske byter ut denna mot något annat när man vet vad man vill ha istället )
Efter denna provturen så var man väldigt nöjd med att allt den biten fungerade!
Känns otroligt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1e64b93bc27b1728a112f9ee21f54389.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e23f225b890d82e537057ad44082eb59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0e05dfa85ae6de6f5fe99768864bf35d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0e4b849a5e3590a6276e65b97833e16b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5245e861c0d8280fab89d0b9927faf8f.jpg
Men bromsarna har inte riktigt varit min kompis alls.
Det kändes som det fungerade bra i början, men något saknades ändå.
Det var väldigt dåligt tryck/sug på vakuum sidan tyckte jag.
När man väl bromsar så fick man trycka ganska hårt för att det skulle hända något, visst man satt i framrutan men att trycka så långt kändes inte bra på pedalen.
Alla vakuum slangar och allt är ju givetvis nytt, hitta inga läckage alls dock eller något annat som kan tyda på att det är dåligt.
Det kanske beror på en dålig tomgångsmotor?
Jag satte igång tanke verksamheten igen och tänkte att en elektrisk vakuum pump löser nog detta?
Men vad skulle man leta efter?
Eller mycket forskning så blev det att beställa en flång ny!
Blev en från Volvo, i grund och botten är det en Hella pump.
Fick med kablage, konsol, pump och relä.
Och hur skall denna kopplas in var lite av en gåta tills man läste på noggrant och fann en bra guide.
Den skall styras via relät man fick med i alla fall det var ju inga problem att lista ut.
Fick dock inte med någon tryckgivare som sitter mellan bromsservo och motorn via pumpen.
Men fann det från en nyare V70 som borde kunna lösa mina begär.
Väl när allt kom så var man eld och lågor och hade byggt om fästet för pumpen och blästrat och målat det.
Satte det enkelt i samma fäste som servobehållaren till servot.
Sen var det 3 kablar som skulle kopplas in i bilen ( Blå, röd och svart )
Plus och jord samt tändningsström så den inte står och går jämt.
Fick riva ur mitt konsolen för att komma åt el centralen men det fanns några stift kvar att koppla in sig på, så det blev korrekt väg att gå!
Och alla slangar in kopplade även relä och tryckgivare kontakten.
Efter denna operation blev det åter en tur.
Men bromsarna blev sämre än innan, gick inte bromsa alls knappt.
Undrade va tusan det var.
Plocka isär allt och fick suga och blåsa i tryckgivaren som sitter mellan pump, motorn och servot.
Hade i all min hast inte kontrollerat vilket håll givaren skulle vara åt, hade givetvis satt den åt fel håll.
Så den jobbade mot servot och inte med.
Åter en test tur och bromsarna fungerar som en dröm, exakt samma känsla som en nyare bil.
Vilken känsla, nu är även detta problem ur vägen!
Nu fungerar allt på bilen och den går som en dröm man länge velat den skall gå som!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-356716081bdbdceb3af4f0d0d8e48cf1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9a69aa12ff2a0159b9fd570b8ab88c14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1f93edaae02508d00463164a5e0dd928.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-f7e8658d8cce974724830e64604d6720.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-605f408b489dd19cf1ea940b60667b29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-82d7fd367d3a767ad5d9de16e3ac5f10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6c47af6d9288b576babc7e6d029ff9f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-287d5df0e8da9ffc7d1fd978d6b207e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3a4c06b87f74096972f5cae3e0b5c469.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-76d3a3b795a72a7a29542aeac569bf36.jpg
Som vanligt med mig så vill man ju ha ordning på allt.
Så pedallägesgivaren och oljenivån kontakterna som sitter på bromsvätskebehållaren samt i bromsservot har ju inga kontakter på sig.
Istället för att det ser lite tråkigt ut att inga kontakter sitter där så blev det en beställning på nya kontaktstycken samt kablar ( Original givetvis ).
Så ser det ut som att dom är in kopplade fast dom är dummys bara!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-c60a5bbe368c68f3d72a35fe466a7a9d.jpg
Man har ju aldrig tänkt på att täcka för bilen i garaget så den har ju verkligen stått och samlat damm!
När vi är 3st personer och alla grejjar med både svets, slipa och måla och sopa, så blir de ju ganska mycket skit i luften.
Bilen var som ett sandpapper när man kände på den.
Det var mindre roligt i och med att den är ganska fin i lacken när den väl är polerad och putsad.
Så fick ta mig an en tvätt och polering.
Tidskrävande ( Ägna en hel lördag åt detta ändamål ) men nu är den åter igen i sin skinande glans!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-d97df09d0eca10ce191d17d5e95bf9b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-9cb7718720904bffcaf1eb50b2282945.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-c27a8701e029a7a89673c4e0a01be546.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0a13ea0210bc7f6e981ec94e4337d75d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-0f424858b735988045b15036d4ba0de1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e5ea90cd4f375eaf5b79df491cd28b31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5aa1f74d6ec3196e66175488bd4ca0ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-5def8873061ba915eac8af766db51a2d.jpg
Putsade även insidan då den också va ganska dammig och smutsig efter en tids stående!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-4c287b32d9a272a3dac03b585f897711.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1b603f3b2724618a177205b6d1c9362d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-3f1e83f8260f13cd333c29004aa49e36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-1aa3d32f567180e1b7106a0c0fc04f34.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-e41c9180931dbe791c778569ab196014.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-6db089b0da914f08a78980d6b8430658.jpg
Givetvis så blev även hjulen omhänder tagna med lite polering och tvätt.
Nu vill man bara montera allt så man kan få glida lite glidar bil i sommar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-66c265b9df8b5a3678e250119f3e973f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-417440c653114c4305580989777158a3.jpg
Nu är det bara invänta killen som skall bänka bilen, sen väntar jag svar av SFRO då jag kontakta dom igår via mejl så får dom lugn och ro och läsa igenom mejlet.
Bara hålla tummarna att allt går vägen och se hur mycket mer jobb man får fram över.
Ber om ursäkt att alla bilder hamnar lite i o ordning men det får ni leva med.
Antar man ser före och efter bilder
En liten detalj utöver det vanliga, så man vet vem som gjort det
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-39bcba4dadcdcbf0688c2eea713a784c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125093/125093-024adf607e08489b6cd16bbfec1e1c5f.jpg
Nu vet ni jag lever i alla fall
Det var nog det hela för stunden!
Har säkert missat något, men det kommer att uppdateras så fort jag har något att komma med ( Och inte vänta så länge som man gjort nu det sista ).
Håll till godo och inom en snar framtid hoppas jag det blir roligare bilder med fälgarna på!
// Nisse
Fint med en update! Vet att Olivia (https://www.garaget.org/Ollyplutt) hade ett jävla problem med HHB att hastighetsmätaren inte ville fungera i multilinken, så fick hon inte ens besiktiga bilen med den bakaxeln, så nu kör hon coils runtom istället.. Synd när dom blir så jävla goa med multilink
Absolut

Den måste ju fungera vid besiktning, men de skall inga problem vara nu, när man ändå fått allt att fungera

Tur man har coils med multilinken som funkar

Men man kan ju inte få allt i livet jämt

Den kommer väll inte bli ultra låg sen men ändå lagom så de går att bruka den lite

Senast redigerat av NissenVonShabo (2 juli 2021)
Jag tycker inte att du är tillräckligt seriös.
Man skall var seriös!
Man skall var seriös!
1
0
0
0