2662
Sök

850 - motorsänkning, uppifrån eller nerifrån under mindre bra förutsättningar?

Tidsoptimistisk påkämpare
126 Inlägg
22 januari 2014
Trådstartare
#1
Tjenare! cool

Jag skall snart sänka min motor i min 850 men har inte riktigt rätt förutsättningar. Tänkte att någon utav er kanske kan hjälpa mig på traven och tala om vad som blir mest smärtfritt. Aldrig sänkt en T5spis tidigare så därför ber jag er väga in arbetsmomenten i bedmningen

Garaget jag bygger i är väldigt trångt och garageuppfarten lutar åt två håll och är svängd och tillpåköpet grusad. Det enda som sitter kvar i bilen är subframen, motorn med all kringutrustning ligger vid sidan om. Som jag ser det har jag två möjligheter:

-Rulla ut bilen med subframe i och ringa hit kompisen med hans gaffeltruck för att sänka motorn uppifrån

-Palla upp bilen på pallbockar och med hjälp av domkraft och pallyftare få in motorn underifrån monterad på subframe.

Expanderbult i taket fungerar inte och sista utvägen är att göra jobbet någon annanstans.


Har läst på många forum om de olika alternativen men jag har nog sämre förutsättningar än de flesta.
Fördelarna med att sänka motorn uppifrån är nog att jag inte behöver demontera subframen och att tidspressen ger en lite extra hästkrafter att nyttja. Fördelen med att hissa upp underifrån är väl att man kan bygga färdigt hela motorn på framen utanför bilen.

Vad hade ni gjort med mina förutsättningar? Vad kommer troligtvis att bli minst smärtsamt?
Stort tack för all input big_smile

2 452 Inlägg
22 januari 2014
#2
jag hade tagit underifrån,har själv lika illa i det ena garaget,men får du väl ner motorn så blir det ju lättare sen....

döden kommer tillbaka

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
22 januari 2014
#3
brukar lägga i dom uppifrån.

gör så att du monerar alla motorkuddar på din motor hoppa dock nedre momentstaget vid lådan.
för den brukar bara hamna fel.
sen är det ganska lätt att sänka ner motorn dock riktigt trångt så man bör rensa bort en del saker så som batterihylla och delar av styrboxlådan.
brukar gå relativt lätt att göra så.
dom första gångerna lät jag motorkuddarna sitta kvar på subframen men det blev mycket krångligare än att sänka ner motorn och motorn lägger sig mer eller mindre på rätt ställe direkt pga dom koniska motorkuddarna som ganska lätt glider på rätt plats i balken.
sista gången jag gjorde det tog det 15min från motorn stog på backen tills samtliga motorfästen var fast dragna

Kör fort så hinner inget hända...

Nyaste forumtrådarna

Sök