Tjenare!
Jag skall snart sänka min motor i min 850 men har inte riktigt rätt förutsättningar. Tänkte att någon utav er kanske kan hjälpa mig på traven och tala om vad som blir mest smärtfritt. Aldrig sänkt en T5spis tidigare så därför ber jag er väga in arbetsmomenten i bedmningen
Garaget jag bygger i är väldigt trångt och garageuppfarten lutar åt två håll och är svängd och tillpåköpet grusad. Det enda som sitter kvar i bilen är subframen, motorn med all kringutrustning ligger vid sidan om. Som jag ser det har jag två möjligheter:
-Rulla ut bilen med subframe i och ringa hit kompisen med hans gaffeltruck för att sänka motorn uppifrån
-Palla upp bilen på pallbockar och med hjälp av domkraft och pallyftare få in motorn underifrån monterad på subframe.
Expanderbult i taket fungerar inte och sista utvägen är att göra jobbet någon annanstans.
Har läst på många forum om de olika alternativen men jag har nog sämre förutsättningar än de flesta.
Fördelarna med att sänka motorn uppifrån är nog att jag inte behöver demontera subframen och att tidspressen ger en lite extra hästkrafter att nyttja. Fördelen med att hissa upp underifrån är väl att man kan bygga färdigt hela motorn på framen utanför bilen.
Vad hade ni gjort med mina förutsättningar? Vad kommer troligtvis att bli minst smärtsamt?
Stort tack för all input