Hej!
Har läst en del trådar här med köpråd, men tänkte skapa en utifrån mina egna specifika behov. Grundförutsättningen är att jag är bilägare utan egentlig kunskap om bilar och jag har i ett antal dagar nu inte gjort annat än att på internet söka information om olika bilar. Hittar dock (naturligtvis!) alltid för- och nackdelar med alla bilar. Som att KIA är bra bilar för mitt behov, men enligt en del är dyra att reparera etc.
Ytterligare en grundförutsättning är denna: två vuxna, babyskydd och bakåtvänd barnstol (med tillhörande barn
).
Jag har efter dessa dagar lyckats begränsa mitt val till bilarna nedan. Eftersom jag vill ha en relativt ny bil, men inte är direkt köpstark så är dyrare märken inte aktuella. Ej heller för stora modeller då de ju blir dyrare.
Vill ha modellår 09-12 (13 känns för dyrt kanske, men hey... går det så!
). Kombi. Kosta helst mellan 130-140k (billigare funkar ju också!), men om jag hittar nåt perfekt så kan väl 145k också funka.
Hyandai i30 (kombi):
Utrymme utifrån våra förutsättningar?
Är de kända för att vara dyra eller billiga i drift (tänker mig reparations- och servicekostnader)?
Fördelar/nackdelar i övrigt?
Något att tänka på? Som att t.ex. 2011 kom ny generation så köp hellre en 11:a än en 10:a (om det är värt nån extra tusing).
Övrigt att tänka på som jag som okunnig kan ha glömt bort att tänka på?
KIA Cee'd (kombi):
Samma som ovan.
Opel Astra (kombi):
Samma som ovan.
Skoda Octavia (kombi):
Samma som ovan (och tillhör väl egentligen en större bilklass kanske, men tycker den verkar prisvärd).
Något märke/modell jag missat som passar in på förutsättningarna?
Jag uppskattar att ni tagit er tid att läsa detta och hoppas på mycket input!!